|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Bra synpunkt Dawwe. Då gör vi så att jag monterar originalplugg med original kopparbricka (samt lite gängtejp) och ber en stilla bön. (jag behöver bilen typ nyss) Sen får jag ha detta under observation. Under min observationstid hinner jag beställa mässingshalsen och kopplingen och ser om jag i så fall behöver göra om. Kontaktar dig då. Anders |
|
Tror du måste ha en bra plan anliggningsyta för att få tätt! Gängorna tätar inte... Jag tror fortfarande mer på min idé om att försöka brotcha den trasiga ytan så den blir plan igen. Prata med en mekanisk verkstad som har fräsar/brotchar etc. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tror du måste ha en bra plan anliggningsyta för att få tätt! Gängorna tätar inte... Jag tror fortfarande mer på min idé om att försöka brotcha den trasiga ytan så den blir plan igen. Prata med en mekanisk verkstad som har fräsar/brotchar etc. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ni som byter oljeplugg varje gång, byter ni alla 20 hjulbultar också vid varje däckbyte? |
|
| Johan B: Jag har "limmat" fast en tändstifts-insatshylsa med massor av Loctite "Högtemp & extra stark" med gastätt resultat. Gängorna i toppen var inte helt 100 vad jag kunde se, därav att jag valde att "limma" insatshylsan/gängan. O det höll i flera år o tusentals mil i toppen där påfrestningarna är större så lär det hålla om man "limmar" en extension i tråget. Lägger man lite Loctite på en gänga av denna sort så härdar det till en seg/hård massa, testade på en bult/skruv, man fick ta i bra med verktyg för o lossa :D | |
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Johan, det får eventuellt bli nästa steg, med den typen av metallbearbetning. Just nu är hålet nästan svagt koniskt, det finns inga direkta "jack" eller så, utan ser mer ut som när man slår ur en sån skärva ur kanten på en tallrik ur mormors finporslin. Jag undvek all former av kemisk metall o liknande med hänsyn till teorier kring vidhäftning, vibrationssläpp etc. Jag smekte in nya bottepluggen med 17's nyckel och gängan i sig var hur fin som helst, inga skador. Jag såg att kopparbrickan sattes an mjukt som den ska och verkar forma sig runt kanten. Överdrog ingenting. Sen fyllde jag gott och väl 2 liter olja, så får vi väl se då. Ska inspektera ikväll. Jag vet inte om det här med "forumbilder" funkar nåt bra, men jag laddade upp en bild: Länk Anders |
|
Jag tjôtar ogärna emot personer med bestämda åsikter - är mer typ "pastor Jansson" ;) Men nog tätar gängtejp? Linolja och blånor må vara bättre, men det har ju inte alla hemma. För en engångs paniklagning måste gängtejp alla gånger vara tillfyllest. Även om det skulle komma att droppa/fukta en aning olja, är ju bilen ändå helt körbar. Nå, Storabjörnen tycks ju vara på banan igen, och det är ju huvudsaken. Lycka till! /Lennart |
|
| Drar man för löst kan pluggen lossna i allra värsta fall. Vissa olje pluggar har liksom "pressande" gängor i mitten vilket gör att pluggen går något trögt, minimerar risken för att pluggen skruvas ut (skakar loss) helt även om den lossnar. En plugg som inte är åtdragen alls, eller ens ligger an mot tråget, brukar inte läcka, och om den gör det pratar vi om droppar. Man skall dock komma ihåg att tråget är i "alu" så om pluggen inte är i samma material så har man olika värmeutvidgningskoefficinter vilket kan göra att en oljeplugg som till synes sitter som den skall kan mycket väl sitta väl löst vid driftsvarm motor. Men jag tror inte Björnen behöver oroa sig nämnvärt. Hade det varit min bil hade jag förmodligen Locktite:at fast en extension eller bytt oljetråg, man måste själv känna att man litar på lagningen det är huvudsaken, ingen höjdare att oroa sig varje gång man är ute o kör... | |
|
Åja, åsikter skall man ha och aldrig backa från dem, det är ett tecken på svaghet! Däremot har man alltid möjligheten att skaffa nya åsikter... ;) Det kanske var lite slarvigt uttryckt av mig, men det jag menade var att gängorna mellan skruv("plugg") och tråget i sig inte tätar oavsett hur långa de är. Dvs. gänglängden har inget med den tätande funktionen att göra mer än rent sekundärt att klara att hålla emot den kraft som skruven skall dras med för att packningen skall täta korrekt. Fyller man de små kanalerna mellan skruv-/tråggängorna med något (t ex. gängtejp, lin, lämplig stelnande "geggamojja" etc.) kommer det givetvis att täta åtminstone temporärt. Det jag tänkte på var en mer permanent lösning om man vill kunna använda pluggen som avtappningshål vid framtida oljebyten. Ful-lösning är att man geggar fast pluggen med något (gängtejp, epoxy, gängtätning eller annat) och sedan struntar att i att använda pluggen och i stället suga ur oljan ur oljestickans rör när man byter olja i framtiden. Jag suger numer alltid ur oljan via röret när jag byter olja på BMW:n - fungerar väldigt bra med elpump från Jula, byter lätt oljan på garageuppfarten utan att behöva komma in under bilen (lekande lätt att byta olja i gräsklippare mm. också!): Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B: efter en tidigare rekommendation från dig har jag för en tid sedan köpt en "Jula-pump" men ännu inte hunnit/behövt använda den. Det jag funderar på är om den orkar suga "torr", d v s kan jag bara stoppa ner slangen och starta pumpen utan att först fylla den? (Ber om utsäkt, Storabjörnen, men frågan har ju en viss bäring även på din situation, om du nu skulle välja en mer permanent panik-/fullösning. :) ) /Lennart |
|
|
Lennart, jag startar den sedan jag har kört ner slangen i oljestickans rör - tar några sekunder innan den har fyllt sugslangen. Om det är rätt eller fel skall jag låta var osagt men pumpen har fungerat många år nu utan problem. Första gången man använder den, kanske det är smart att snapsa i lite olja i slangen och låta rinna ner till pumphuset innan man startar den för att smörja impellern i gummi, då man inte vet hur välsmord den är från fabriken i Kina... ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för ditt svar, Johan B! Jag ser fram emot första provkörningen. :) /Lennart |
|
|
Kom på: Passa på att suga rent ordentligt i oljefilterhuset med slangen när du sugit ur oljan ur tråget - det står två djupa fickor med gammal olja och ev. smuts, i filterhuset som inte dräneras bort normalt sett... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Bra tips! Tack! /Lennart |
|
Hej igen, Ikväll när jag ca 7 timmar senare besökte bilen och kikade under den blev jag förskräckt, en stor pöl olja på kartongen under. Men det var ju spillolja från motorskyddsplåten/framvagnsförstärkningen som hade fyllts med olja sedan vi bogserade bilen från GDS'en. Min oljeplugg och området ikring såg precis lika ren o snygg ut som när jag monterade den på lunchen. Jag fyllde nu upp till rekommenderade 6.5 liter och medan jag och pappa småpratde under det att jag fortsatte att sakta men säkert byta oljan i styrservot, vilket totalt sett med fikapaus kan ha varit en historia på 1.5-2 timmar, så var pluggen fortfarande torr o fin efter detta. Jag bestämde mig för att hissa ned bilen och varmköra. Tog en sväng för att köra i diftstemp och när jag kom tillbaka så använde jag utdragbar spegel och ficklampa för att återigen syna pluggen. Fortfarande samma utseende. Jag ser inget spill alls runt den. Håll tummarna nu, nu får han stå under natten så ska jag promenera o hämta den imorrn och spegla/kika igen innan jag åker till jobbet. /Anders |
| Det kommer nog inte droppa. Du behöver nog "busköra" lite så du bygger ordentligt med temp, och "vibrationer", för att få ett kvitto på att pluggen sitter som den skall, men det ser lovande ut helt klart. Kommer ihåg när jag hade "limmat" insatsgängan i toppen, var spännande att varva till varvstopp (6000 rpm) första gångerna, o ännu mer spännande när jag varvade bilen stillastående på högre varv (runt 5000 rpm)7-8 min i syfte att bygga rejält med värme, men skiten samt som den skulle, hade kanske inte behövts "limma" fast den men det var ju bra om insatshylsan inte följde med vid varje byte av tändstift, onödigt att fresta på de klenare alu-gängorna :D | |
| Läcker den inte när bilen är varm så är du nog safe. | |
Ja vi får hoppas. Att motorn får bli varm OCH kall tror jag är en bra kvittens också, att kika hur plugg/bricka reagerar på att fungera som vid normal drift + avstängd. /A |
|
En tappförsänkare av typen Granlund med lös tapp i rätt borrdiameter och en långsam rejäl borrmaskin skulle kunna fixa ett nytt plan. Tvåskärig vore perfekt Länk |
|
Bra tips! Tack. Får väl läsa på lite hur man använder dessa borr/skär. Långsam och stadig Hilti finnes iaf. I morse när jag hämtade bilen var den torr undertill. Kollade igen med spegel och ficklampa, allt ser bra ut. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.