|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Vid oljebyte idag noterade jag att någon tidigare dragit pluggen väl hårt. Den ska dras med ca 25-30 Nm. När jag satte tillbaka och började dra fast, så kom jag inte ens så långt innan (original)pluggen snäppte rakt av. Även lite grann av godset i tråget runt hålet släppte o satt runt gängan. 29.000 mil ger materialutmattning eller?) Jag kan se in i hålet, de sista dropparna rinner ut så resten av bulten verkar liksom sitta längs med gängorna inuti. Vad i helsefyr ska jag göra nu? Fick bogsera hem. Beställde ett beggat tråg ikväll men inser efteråt att ska hela tråget bytas är det en operation utöver min förmåga på gatan utanför pappas hus. Tips o råd tack. Helt sömnlös nu. Anders |
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
EDIT: Tänkbart att man kan applicera en skruvurdragare i hålet som vid urdrag därmed får med sig resterna av trasiga pluggskruven? Men hur göra med den millimeter gods som släppt från tråget? Det är ett gängvarv som jag ser det, som släppt. Den platta blanka delen i godset som pluggen/brickan ska täta mot. Extra stor kopparbricka/aluminiumbricka? A. |
|
Pluggarna brukar vara ihåliga (i alla fall om det är originalpluggen) och då det inte är någon spänning på gängorna när skalllen är borta, brukar det vara lätt att gänga ur den delen som sitter kvar i tråget - hitta lämpligt verktyg som är lagom stort i diameter bara - finns i skruvutdragarsatser mm. Bild på hur det ser ut där "godset i tråget släppte"!? Utan att ha sett bilden skulle jag misstänka att det räcker att gänga ut delen som är kvar, byta plugg/packning - pluggen har långa gängor och även om det yttersta varvet är skadat av någon anledning skall resten räcka gott och väl. Pluggen har en inbyggd försvagning som skall ge sig innan gängorna i tråget gör det. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Johan, uppskattar som vanligt din respons stort. Tack! Japp, jag skall skaffa skruvurdragningsverktyg idag. Hoppas bildlänken funkar så du kan se: Länk Det är ett "gängvarv" som lossat. A. |
| Ouch...Är ju en "bra" bit av tråget som spruckit/lossnat...Finns det tillräckligt med "plan yta" så att det tätar om man lägger en kopparbricka under den nya oljepluggen? Kanske läge för Länk så du slipper "fresta på de kvarvarande gängorna vid framtida byten"? Skulle rekommendera att "Locktite:a" fast en sån där Fumoto, med ordentligt med högtemps Locktite (yes,, du kan få "låna" så Locktite av mig, jag har en stor "burk"...). Locktite tätar/låser gängorna så den behöver bara dras fast lagom. | |
| Du lär behöva denna med Länk | |
Tack för tips Dawwe. Jag ska hissa nu o ta en titt, först få ut resterna o sen försiktigt dra dit en ny plugg o se hur anläggningen mot godset verkar. A |
Gamla pluggen ur. Gängan ser generellt fin ut tycker jag och den smög ut snyggt med urdragare. Frågan är nu med den där skärvan... Länk |
We 2.004 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Byt alltid oljepluggen vid oljebyte, kostar typ 10:-. |
|
En oljeplugg kostar väl mer än så? Varför ska man alltid byta den vid oljebyte? |
|
|
Hej, Som varande nästan expert på paniklösningar skulle jag - om det nu inte räcker med bara ny plugg plus bricka, vilket det av bilden att döma knappast verkar göra - provat A) gängtejp, och/eller B) Plastic Paddings "Kemisk metall". Den senare hade varit ett helsäkert kort, om bara kontaktytan kunnat göras fri från fett. Men det lär ju droppa lite olja "i evigheter" genom hålet. Möjligen ändå värt ett försök. /Lennart |
|
We 2.004 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Delorian: Nej, men det varierar lite. Köpte 4 st oljepluggar som passar till min 318 samt M5 för hela 8,60 kr per styck (Febi Bilstein) från Tyskland. Till 740:in köpte jag 2 och dem kostade saftiga 12,20 kr per styck (Febi Bilstein). Varför byta? Materialet försvagas med tiden och gängorna kan gå sönder och/eller skallen kan dras rund. Om du är snål så byt varannan gång. |
| Ok bara undra då jag aldrig bytt plugg eller dragit en rund på 25 år däremot brukar jag byta kopparring. | |
Transocean |
Nu har detta väl inte med pluggen att göra utan oljetråget som är av aluminium, drar man pluggen för hårt åt går det åt helsike. |
|
Byta oljepluggar? Nu är jag ingen expert på olika metaller men oljetråget är gjort i aluminium och oljepluggen i vad jag uppfattar som ett hårdare material. Jag drar därmed samma slutsats som delorian och Transocean. Jag byter kopparpackning och drar med momentnyckel. (slarvar visserligen med att kalibrera momentnyckeln). Att ta loss och dra muttern 29 gånger i oljetråget borde rätt utfört inte innebära några som helst problem. E |
|
| E ni så avancerade o drar pluggen med moment! Undra hur många som gör det? :-) | |
Den oljeplugg jag har är från Mekonomen. Jag kommer inte montera den, jag ska köpa en från BMW (original) som når längre i gängorna. Lär addera (om än mikroskopiskt) till eventuell täthet. Jag har också en tub Hagmans Chemical Metal, tvåkomponents som jag tänkte lägga på tunt där skärvan lossnade. På sikt måste jag nog fundera på att montera en "hals" i mässing som länkats ovan för att inte slita på materialet i originalhålet. Det är så märkligt, jag är ju en van skruvare. Jag drog tills jag tyckte det kändes bra o lagom försiktigt. Fick nojja, lossade ett kvarts varv igen och konstaterade direkt: nej jag behöver det där kvartsvarvet. Spjoink! :-/ |
We 2.004 BMW M2 LCI -18
Uppenbarligen så var det ju ingen fel på Storabjörnen's oljeplugg... Haha. Ni får gör som ni vill. |
|
Det finns inga verkstäder som byter oljepluggarna om de inte är skadade på något sätt. Däremot skall man byta packningen (oftast en koppar- eller alu-bricka) varje gång man lossat pluggen då den tätar genom att permanent formas mellan tråget och pluggen och koppar hårdnar när den bearbetas mekaniskt = blir inte lika plastisk nästa gång den skall "deformeras". Dock "fuskar" många verkstäder med det och använder den gamla packningen utan problem..."McGyver-lösning" om man saknar ny kopparbricka - glödga den så blir den mjuk igen! Drar man sönder gängorna eller förstör bultskallen på pluggarna, skall man nog inte köpa nya pluggar utan köpa en momentnyckel och bättre verktyg som inte förstör skruvskallarna! ;) Uppenbarligen har någon/några dragit pluggen allt för hårt för många gånger och till slut har tråget gett sig. Pluggen har gjort sitt jobb genom att gå av i den inbyggda försvagningen som det är tänkt men uppenbarligen har det inte räckt denna gång - kanske pga. upprepad "misshandel" vid överdragning av pluggen flera gånger. Problemet med att försöka fylla i med diverse medel för att kompensera godset som försvunnit är redan nämnt - det är svårt att få en oljefri yta att fästa mot. Kanske går det att fräsa/brotcha ner ytan så den blir plan igen med tråget på plats - kolla med någon duktig verkstad med bra verktyg i närheten. Aluminium är ju rätt mjukt så det behövs nog inte så kraftiga verktyg, kanske går med handkraft om man har en brotch som styr i gänghålet i tråget! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Johan, din analys av "gå-sönder-scenariot" och vad som underbyggt detta tror jag är hyfsat korrekt. Inte minst när jag noterade att den satt för hårt för min smak när jag lossade den för att tappa ur. Aluminiumet har väl vid flertalet överdragningar blivit skört och skärvan lossade tillslut. Jag har pratat med tre företag för maskinkomponenter, kopplingar och komponenter inom olja, hydraul, tryck, industri etc. De verkar tveksamma till adapter/förlängare av typen som Dawwe länkar till ovan. Jag vet inte exakt varför, de verkar mena att jag bara adderar en potentiell läckagepunkt och att man ska försöka laga originalhålet snarare. Ett av företagen hade ändå inte någon hals av typen utvändig M12 resp invändig M12 så det föll på det. Sista rekommendationen var av typen som lenwib nämnde - kemisk metall och försöka få så jämnt som möjligt. Sen originalplugg. Funkar inte det, ja då får man börja skissa på nån annan lösning. Snart lunch, då åker jag o köper originalplugg på BMW iaf. /A. |
| Björnen: Lagar du med kemiskmetall så lär du inte få optimal vidhäftning pga skadans art/placering. Det kan tänkas att "lagningen" vibrerar bort varefter pluggen sitter löst/lösare med allt vad det kan innebära. Köper du en sån där "extension" som jag länkar till och låser fast den med Locktite (sån där grön extra stark högtemps som du kan få låna av mig) så kommer den inte lossna. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.