|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har nyligen köpt en m3:a smg. Jag har lite funderingar över denna låda. Vad är viktigt att tänka på när man kör en sådan låda? Jag kan inte allt mycket om den så jag hoppas på lite hjälp från efarna här. Vad händer om man inte släpper gasen när man växlar? Förstör det något? Launch Control, är det okej att använda det eller sliter det på något? Jag är som sagt ganska dålig på sånt, men jag lär mig nya saker fort. Hoppas att jag kan få lite vettiga svar :) Tack på förhand! | |
|
hej o grattis! släppa gasen??? du ska inte släppa gasen,när du växlar..:) bra växla som vanligt.. ang LC,så har jag inte de på min 06a..den funktionen togs bort på 06:orna går ju annars att prog in den funktionen,men jag klarar mig utan den vad jag läst o hört så sliter det lite på grejerna upp med lite bilder på pärlan här ser du alla uppgraderingarna för M3 coupe/cab euromodellen 01-06 Mar-01 • E46 Introduced to the UK • Brushed Titanium replaced by Titan Shadow • Business Radio with MD added (Europe) ---------------------------------------------- Jun-01 • SMG-II Option Added (Europe) • 19” Wheels Made Available (Europe) ---------------------------------------------- Jul-01 • 19” Wheels made available (UK) September 2001 (Model Year 2002) • SMG-II Option Added (UK Only) • Seat Width Adjustment Made Standard (UK Spec) • SatNav Screen replaced with Wide Screen Model • Auto-On Lights Added as Standard (UK) • Individual Options permitted (UK) • Standard Xenon lights upgraded to Bi-Xenon • Black Gloss Interior trim discontinued (Replaced by Titanium shadow) • Minidisc Option Added (UK) ----------------------------------------------- Oct-01 • SMG Paddles Changed (Size & Colour of + and -) ------------------------------------------------ Jan-02 • Minidisc / CD option combined with Nav/TV made possible. ------------------------------------------------- February 2002 Changes • M Racing Strut added to Coupe & Cab -------------------------------------------------- March 2002 Changes • Brushed Aluminium Interior Trim Added. • M Rear Wing Spoiler option added (As on 330Ci Clubsport) ---------------------------------------------------- September 02 (Model year 2003) • Cab Central Brake light made clear • SatNav Control unit upgraded to DVD player. • Bluetooth Phone Kit added. • Interior buttons changed from printed to embossing. • AUX Connections added to TV Unit ----------------------------------------------------- April 2003 Changes • New LED Rear Lights Added • Silver Grey Paint Added • Mystic Blue Paint Added • Steel Grey Discontinued • Topaz Blue Discontinued • SMG Logo removed • Cabs now get "convenience opening" • Climate Control Buttons changed • Brushed Aluminium Interior trim added (UK) • Boot lid handle changed ------------------------------------------------------- September 2003 (Model year 2004) • SatNav CD replaced with DVD including TMC • Le Mans blue added to Individual range of colours (UK) -------------------------------------------------------- September 2004 (Model year 2005) • TV Module upgraded to digital • Business CD Head Unit upgraded to play MP3 -------------------------------------------------------- September 2004 (Model year 2005) • M3 CS Model Added (Europe) • Interlagos Blue Paint Added --------------------------------------------------------- April 2005 Changes • Phoenix Yellow dropped • Laguna Seca Blue dropped • M3 CS model introduced (UK) • Interlagos Blue Paint Added (UK) • 3rd Point seat belt and headrest added ---------------------------------------------------------- September 2005 (Model year 2006) |
|
|
September 2005 (Model year 2006) • CD Changer upgraded to play MP3 |
|
|
Tack för ett snabbt svar Bianca! Jag har hört att man helst ska släppa lite när man växlar, att man ska behandla växellådan precis som en manuell låda.. Därför är jag lite orolig hur jag ska köra bilen.. Bilder kommer snart har inte hunnit ta bra bilder ännu :) |
|
| du ska inte släppa något,som sagt | |
|
Lyssna på Bianca, hen kan!!! Såklart, låda + hydraulik +elektronik sköter växlingen, det är ju hela poängen med SMG!!!! Du kan inte påverka hur systemet sköter det. Om du vill påverka, byt till manuell, annars gilla läget, och lita på grejerna!!! em3 |
|
|
Det ska jag göra! Som sagt har jag varit lite förvirrad eftersom jag hört ganska mycket snack om lådan. Men nu ser det ut som att har fått det rätta svaret :) |
|
| em3 +1:) | |
|
Lite OT....Bianca har köpt en nästan ny, och förmodligen nästan helt perfekt M3 -06. Hen tjänar på att så många "konkurrenter" som möjligt försvinner, då går hen's bil upp i värde ännu mer.... Min "drive", är bara att uppfylla drömmar, om sportbil, och cab. Jag "räddade" mitt ex, från en ganska säker "förortsdöd". Det betyder inte att jag bryr mig särskilt mycket om någon skråma i lacken, eller alla "myggbett/stenskott" som syns tydligt. Jag har min bil för att leva drömmen, och bruka, såklart med förnuft! Bianca bekymrar sig antagligen för om ett dammkorn kan skapa en microrepa!! Bianca har en MÖBEL, som hen ruvar på!!! Budskapet, 109401, är kanske att sålla lite i dom du lyssnar på. Och OBS, jag säger inte emot Bianca, men vill ge dig en schysst bakgrund, så att du själv kan ta beslut som du blir nöjd med...... em3 |
|
|
Jag förstår vad du menar. Tack! |
|
|
Varsågod, jag bjuder gärna, och absolut "no affence", Bianca, ville som sagt bara ge dig, 109401, en nyanserad bild av "folk" som svarar och tycker på forumet! Och, inte minst, STORT lycka till med ditt nya "monster", sköt det väl!!! Och hoppas att du fått lite tips, från några olika synvinklar!! :) em3 |
|
|
Min erfarenhet med SMG är at man ofta vid vanlig körning kan få mjukare växlingar om man släpper av lite på gasen. Vid fullgas så behöver du inte bry dig om detta, då är det bara att låta lådan slå in dom och bryta tändningen själv. |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Håller med det som har skrivits. Om man släpper lite innan växling så blir det "mjukare" men kan klonka likväl. Kör du fullgas är det bara att go all in. Det smäller och låter men bilen skall vara byggd för det (trots mikrosprickor vid infärstning bak). Jag är lite som em3. Jag räddade också undan min från en säker (skånsk) förortsdöd. Nu rullar den som en gammal livsnjutande panchis fast med inslag av lite testosteron då och då, året runt. Den brukas men vårdas också, fast "myggbetten", på front/huv får fixas på 5 års basis med omlack. Servas nog alldeles för mycket på dom miltalen som den får lägga per år (200-300 mil numera). Ett litet tips kan vara att köpa ett "laxrelä" och ha i handskfacket tillsammans med rätt verktyg. Sök på Salmon relay. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
|
Tack för tipsen! Det uppskattas verkligen. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Klonket ska vad jag har förstått vara så, det är lite i spel i bakaxeln för att skona drivlinan. Ingen fara alltså, jag har likadant på Z4:an. Du kan minimera klonket genom att inte trycka in kopplingen (gäller manuella) så fort i lägre farter. Det är just i lägre farter jag har upplevt detta fenomen, aldrig i högre farter. |
|
Någon som kan förklara "Cabs now get "convenience opening" - är det att öppna och stänga sufletten och rutorna med fjärrnyckeln? Någon som har en fin M3 E46 cabrio som bör räddas undan "förortsdöd" så kan man kontakta mej. Missade att köpa en silverfärgad i NV Skåne tidigare i våras (var andra man att höra av sig och förste man köpte). Min existerande E36 325 cabrio börjar bli för dyr att hålla liv i om man inte är svetskunnigare än jag. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Ja, 325cabrio, det går att programmera, tror jag kan göra det i BMW-scanner. Tror att man kan ha en nyckel för en viss uppsättning, och andra instruktioner på den andra. Kanske finns det också varianter, t.ex. två tryck på betyder något annat än ett, men är inte säker. Men ja, cabben av med nyckeln går! Lycka till räddningsaktionen... :) em3 |
|
|
em3: Det går alltså inte att öppna sufletten med nycklen på M3 cabrios tillverkade före april 2003? Jag må vara fånig och fåfäng men det är faktiskt en onödig funktion jag skulle vlija ha - måste jag alltså köpa en som är nyare än april 2003? Är det en option man ser i BMWvin (vad heter den då?) eller är det serieutrustning som alla bilar med rätt tillverkningsdatum har? /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Det kan du ha rätt, då kom väl facelift, tror jag. I min I-bok står det att nyckeln är programmerbar till bl.a. Cab öppning, den har 03-03 som tillverkningsdatum. Mer vet jag tyvärr inte... em3 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.