|
|
|
|---|---|
|
Efter däckbyte från dubbdäck till nya sommardäck är bilen orolig på vägen.Ballanserat däcken till 0 två gånger om.Samma resultat..spårar något grymt. Vad kan ha hänt vid däckbytet? | |
|
Menar du att det skakar i ratten elr att bilen blev svajig på vägen? Hur breda däck? |
|
|
225/40-18 samma dimension som satt på fälgarna innan. Den känns svajjig samt att man känner när man kör över mittlinjen. Inget skak i ratten eller annat konstigt. |
|
| Det är ganska vanlig känsla om man har breda däck. Antigen vänjer man sig eller bytter till smalare cyckeldäck. Det som kan förvärra svajig körning är att det kan vara slitna bärarmsbussningar back och även fram. Kolla hur dom ser ut. | |
|
saken är ju att jag körde med samma fälgar och samma dimension på vinterdäcken utan problemen.. Så något måste ju ha påverkat... Misstänker efter lite läsning att det kan ha att göra med att det är nya däck på bilen som då är mjukare i blandningen än vad vinterdäcken var. Detta ska tydligen ge lite svajjig bil. Får väl kanske nöta 200 mil och se om det blir bättre. |
|
|
Håller helt med Tomas_e36!!! Om man är lite tekniskt lagd, kan man förstå, att betydligt mer kontakt med vägbanan, i bredd, ger fler utslag i bilen och ratten.... Förstår man inte det, är det det nog ganska lönlöst,att förklara mer.....på marginalen, finns också känning av hjulupphängning, som visar sig mer, med mer kontakt mot underlaget! Bredare däck, dåliga bussningar, dom känns mer..... em3 |
|
|
em3 det gör inget om man LÄSER vad TS skriver heller:-) Skriver ju att jag åkte med exakt samma fälgar,exakt samma dimension,exakt samma lufttryck fast dubbat inna UTAN att dessa problemen fanns. Sedan angående tekniskt lagd arbetar jag med tungt tågunderhåll så tekniska biten är det inget fel på. |
|
|
Hur långt har bilen gått? Det är vanligt att främre bussningarna till bärarmarna bak ger upp vid typ 12-15 000 mil eller så. Ger bilen ett "ormliknande" uppträdande om man svänger lite fram och tillbaka. Kan vara så att de var halvkassa innan däckbytet och i samband med att bärarmarna fjädrade ut helt när du hissade upp bilen, kan de ha gett upp. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Aha...rullat 19800 och är utbytta på 15600mil. kan ju vara dags för byte igen.som en orm vettefasen om jag skulle säga men det känns som om bilen svänger mycket vid lite påverkan om man säger som så. |
|
|
Om bussningarna jag nämnde är dåliga brukar det kännas som bakvagnen är lös (vilket den de facto är) och man får vingliga tendenser när man svänger lite fram och tillbaka. Kan vara så att du behöver en hjulinställning. Det kan även vara andra bussningar/leder som är dåliga i fram eller bakvagnen. Ofta är vinterdäcken mycket mjukare och har ofta en rundare profil än sommardäcken (särskilt vid så låg profil) och då blir vinterdäcken mer förlåtande för spårningstendenser. Jag förutsätter att du kontrollerat och justerat lufttrycket! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Sorry TS, var inte riktigt med där...:). Däcksval, en del billiga, är inte alltid så roliga, men det har du säkert också tänkt på....typ? Man kn ju faktiskt också ha riktig otur, och få däck som inte är helt justa. Eller behöver nötas in, som du själv beskriver. em3 |
|
|
Vad är det för sommardäck? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
achilles atr sport 2 har åkt achilles atr sport på dom senaste 4 bilarna utan direkt a problem.Men det kan vara dåliga däck också..det är ju en chansning oavsett märke. Kör med 3,0 i däcken. Fram är fälgarna 8" och bak är dom 8,5" vilket stretchar däcket något baktill.kan det påverka? Ja hade som sagt inte detta problemet med samma dimension fast på vintern. |
|
|
Låter som högt lufttryck fram! Skulle kika på vad BMW rekommenderar för tryck och lägga mig mellan "normalt" och "hög hastighet/full last". Har för mig att jag ligger på ca 2,7 bar fram och ca 3,0 bar bak på E39:an. Du bör ha lite lägre tryck fram än bak i alla fall. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
ok då ska jag justera det lite.. kanske runt 2,8 fram och 3,0 bak ... |
|
|
Kika på vad det står på b-stolpens klisterlapp. Jag skulle misstänka att E46 generellt skall ha lite lägre tryck än E39. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ah Ok ska kika där... Hörde någom M3 åkare som åkte 2,5 fram och 2,7 bak på 225/40 enligt bmw..men ska kika på b stolpen...och labba lite. |
|
| V | |
|
Kan nämna att även jag hade samma problem under en längre tid. Otrolig spårkänslig särskilt vid farter över 90 km. Att byta till nya däck (egentligen att jag fick samma märke fram å bak) samt hjulinställningar tog bort problemet. Nu har jag fått veta att bakre länkarmen höger är trasig och det har jag inte märkt av som ett problem men än att det låter som ett klunkande. Nämner detta för jag letade efter vad som kunde vara fel på alla ställen förutom det mest logiska. Så börja med att kolla däcken (har själv 2,8 runt om) och gör en hjulinställning och kolla om inte det avhjälper problemet. |
|
|
Kan ju även vara så att dina sommardäck är obalanserade. |
|
|
labbat lite med däcktrycken nu och rekommenderat tryck på 225/40-18 är enligt b stolpen i min 330 2,4 fram och 2,9 bak Så jag har nu kommit fram till att 2,5 fram och 2,9 bak fungerar bäst. Alla spårningstendenser är borta nu. Har fått lära om lite vad det gäller däcktryck och lågprofil men så har man ju åkt förlåtande Volvoslädar ett bra tag... BMW mekanikern som jag pratade med bjöd ned mig till verkstaden och väl där så labbade vi lite med trycken och han påvisade ockås nyttan med rätt däcktryck i hur bilen uppförde sig..blev en viss kostnad men väl värda pengar för en "riktig" mekaniker som vet vad han pratade om. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.