|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har sökt på forumen men inte hittat något som passar in på mitt problem. Allt började med att tempmätaren började leva sitt eget liv(för någon vecka sedan) Mätaren går i topp på det rödmarkerade efter ca 5 minuter och vandrar då fram och tillbaka tills den kommer upp i arbetstemperatur. Första gången så stängde jag av bilen och då gick den inte att starta, den surade ner sig men efter tre fyra försök så gick den igång då med lite darrande tomgång. sedan när den kommit upp i temp så går hon klockrent och startar utan problem. Fick då tipset om att det kunde blivit en "luftbubbla" i kylarsystemet som stör givarna, och fick rådet att fylla på mer kylarvatten och fortsätta köra tills den gått till sig. Nu idag så gick tempmätaren upp direkt till rött och efter ca 5 minuter tändes motorlampan. Stannade, stängde av och startade upp igen(startade direkt). Fortsatt tänd men går som hon ska. Tempmätaren gick sedan tillbaka till rätt arbetstemp. Drog sedan batteriet i ca 30 min och provade igen men samma resultat. Känns som det är en givare som e kaputt, men vilken. min tanke e väl tempgivaren. Ska in och läsa koden men det blir ju inte förens i nästa vecka. Har ni någon gissning eller erfarenhet? mvh Jokke | |
|
Förlorar du kylvätska? Spekulationer nedan: Om det inte är den som spökar så är det bedömt luft i systemet om vattenpumpen och termostat fungerar som det skall. Bubblar det och luktar avgaser i expansionskärlet med bilen på tomgång? Är det så då kan man misstänka att topplockspackningen gett sig och då även lurar tempgivaren. // Jonas |
|
| Nej vätskenivån består. Luktar inte eller bubblar. | |
|
Nu är felet lokaliserat. Det är Olje-/vattentempgivaren som fått spelet. Från vilket håll kommer man åt att byta den lättast? Hittar den på en sprängskiss men verkar sitta långt in och under insuget. någon som har bytt den som kan dela med sig av sin erfarenhet? tack på förhand |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.