|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har letat i både instruktionsboken och googlat för att hitta mer information om hur styrningen i min bil fungerar. Hittar nada. Det är hydraulisk servo på en 520 xdrive -14, right? Är den hastighetsberoende? Känns inte så, tycker att det är lite fladdrig i höga farter. Går det att justera servoverkan via bilens mjukvara? Var kan man hitta fördjupad information? | |
| Vad menar du med fladdrig? Har nog inget med x drive att göra. | |
| Jag trodde det var elektrisk servo, det har jag på min 2011 dock inte Xdrive | |
|
X-drive har hydraulisk, icke-X-drive elektrisk /J.I |
|
|
520 xD har elektrisk styrservo, det vet jag med 100 % säkerhet Bara du tittar ner i motorrummet så ser du den elektriska servot. Sitter framför motorn med två rejäla elkablar som går in i servomotorn. 30 och 35 tror jag dock har mekanisk Vinglighet i högre farter tror jag mer hänger i hop med däcken, alternativt hjulvinklarna som dom är ganska känsliga på. Men bilen är lite vingligare och känslig för sidvind. I alla fall om jag jämför med en Audi A4 med sportchassie som jag hadde i några år. |
|
|
GoC nja du är nog ute och cyklar. Länk Jag undrar fortfarande var jag kan läsa mer om styrningen. |
|
|
Inte alls Detta är styrservon till en 520 xD Länk Går du ut och öppnar motorhuven på din bil och tittar ner framför motorn så skall du se en sådan. I alla fall är min 520 xd 2014 utrustad med elektrisk styrservo Om du kollar du än mer noga ser du att den du länkat till en 535 iX och jag är nästan säker på att alla sexor har hydraulisk servo, men inte fyrorna. Och det kan nog vara av den enkla anledningen att en elektrisk inte rymms med den större motorn. |
|
| Elservo:Länk | |
|
Ja se där, antar att jag får backa. Frågan kvarstår dock, fast omformulerad till att gälla den elektriska servon :) |
|
|
Ja servoverkan är hastighetsberoende, det dom kallar servotronic Man har elservo för att spara någon milliliter soppa i dom idiotiska körcyklarna Men i full fart rakt fram skulle jag tro att servon inte hjälper till över huvud taget. Vingligheten är mer troligt däcken, lufttryck i dom och däcktyp |
|
|
Bumpar min gamla tråd, fast jag har en ny bil och en ny fråga: Märker ni av att styrningens tröghet förändras i sportläget? Jag märker det ins i min 530dx-16. |
|
| I min 535dx märker jag att den blir trögare i sport och sport+. | |
|
Styrningen blir klart trögare och mer stabil i ’rakt fram’-läge när man skiftar från comfort till sport, förutsatt att man valt just detta i idrive där sport-läget kan anpassas. Längre motorvägspass avverkas alltid med ’sport’ i min bil just pga styrning + chassi som annars blir för simmigt. /M Mina bilar: Länk |
|
| Om bilen inte har typ aktivt chassie som extrautrustning så märks det inget i ratten. Min förra f11 hade justerbara dämpare och en ratt dom blev trögare vid sport och sport +. Samt superlätt vid comfort. Min nuvarande bil har inte detta men en massa annat. | |
|
Jag får inte ihop detta. Utöver adaptivt chassi har min bil, mig veterligen, nästan alla tillval. M-sport Innovation, osv. Tycker att jag är tillräckligt nördig och intresserad för att märka en eventuell skillnad, men jag gör inte det. Hummer: Så du säger att styrningen bara är adaptiv om man har adaptivt chassi? |
|
| Man kan nog vara helt ointresserad av bilar och ändå märka skillnaden i rattmotstånd mellan de olika lägena. Hmm Jag vet inte riktigt om det behövs något mer men fråga en bmwverkstad så får du kanske svar. | |
| Knappa in 7 sista siffrorna/Chassi nr härLänk och kolla vad du har för utrustning i din bil | |
| I min E61:a kände jag att styrningen blev trögare i sportläge, dock inte i min F11. Är detta standard på alla modeller eller krävs det adaptivt chassi? Styrningen på F11 är fö klart åt det tröga hållet redan som det är, nästan väl köttig kan jag tycka. | |
|
Hydraliskt på 530xD: Länk Precis som GOC skrev 2016, så verkar sexorna ha hydraliskt och fyrorna el. Troligvis pga platsbrist. Borde vara 2VH Integral aktiv styrning ni ska leta efter i utrustningslistan, om ni känner fartberoende. |
|
|
Styrningen är inte kopplad till det adaptiva chassit som skrivits ovan. Jag har inte adaptivt chassi men känner såklart att styrningen blir trögare vid aktiverat sportläge. S2VLA VARIABLE SPORTLENKUNG Såhär heter utrustningen som påverkar styrningen på 2-serien. |
|
| På min förra F11 525d xDrive -12 (4-cyl) så kändes det ganska tydligt i ratten mellan komfort- och sportlägena. Jag hade inga adaptiva dämpare/chassi och helt vanlig styrning utan tillval. Gasrespons, växellåda och styrning påverkades vid val av olika körlägen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.