|
|
|
|---|---|
|
När jag vrider om tändningen så blinkar airbaglampan några gånger och lyser sedan konstant. Vid felsökning via OBDII-uttaget på verkstad stod det "Tändkrets 1 batterifrånkoppling. För stort motstånd". Lampan lyste ej i höstas innan bilen ställdes av för vinterförvaring utan tändes när jag startade upp bilen för årets första tur (till besiktningsstationen). Bilen har startats några gånger under vinterhalvåret och fått gå varm, men lampan har ej lyst då heller. Däremellan har den stått med batteriet på underhållsladdning om detta skulle kunna spela någon roll. Har sökt på forumet och vanligtvis tycks det vara antingen sensormatta eller ärgade kontakter som är boven i dramat, men har inte lyckats hitta någon annan tråd där samma felmeddelande beskrivs. Har bilen ute till eventuell försäljning innan inbyte så snabb hjälp skulle uppskattas mycket då jag vill lämna ifrån mig en felfri och fullt fungerande bil. Commodum Habitus Est | |
|
Har du något medföljande nummer på den felkoden? Jag tolkar texten som det är den laddning som ska smälla av pluspolen. Kolla så inget hoppat ur kring den. Men även om du hittar och åtgärdar felet så behöver det nog nollas innan lampan släcks. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Hej, Jag tror inte att du skall hänga upp dig för mycket på verkstadens klartext. Du har avbrott i systemet någonstans. Dålig eller ingen kontakt. Kanske du har någon misstanke själv? Något som hänt? Det är nästan läge att du lånar en felkodläsare eller skaffar en egen, för du behöver under alla omständigheter släcka lampan aktivt, när felet väl är åtgärdat. Och det gör väl bara kompisverkstäder gratis? BMW Scanner är min favorit, men jag vet inte om den är precis rätt grej här. /Lennart |
|
|
Det enda nummer som kom med felkoden är 0B, hoppas detta säger något. Commodum Habitus Est |
|
|
Det numret säger inget tyvärr. Lenwib, Bmw-scanner är optimalt faktiskt för airbagsystem på e46. Länk Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Ja, i så fall. Just airbagsystemet har jag aldrig behövt undersöka (där hjälpte ett skott från höften till att eliminera den strulande sensormattan :) ). Men i en annan aktuell tråd, Länk har jag indirekt visat på BMW Scanners allmänna potens. /Lennart |
|
|
Har luskat runt lite på de amerikanska forumen och det verkar sannerligen som att det är BST (Battery Safety Terminal) som är orsaken. Har försökt läsa mig till om och i så fall hur man kan se att BST har pangat, men det enda jag lyckades hitta är att man i så fall ska kunna skjuta och dra pluskabeln fram respektive tillbaka i BST-kontakten. Min pluskabel rör sig inte en millimeter. Felkoden "0B" kan tydligen också skrivas "11" om det nu spelar någon roll. Commodum Habitus Est |
|
| Kan du lossa kontakten och sätta dit den igen? | |
|
Har gjort det, men har (ännu) inget verktyg att släcka felkoden med. Commodum Habitus Est |
|
|
Pluspolen lossad och återmonterad, raderade felkoden med hjälp av BMW-scanner och den återkommer därefter inte vid ny felkodsläsning. Tack Ola för snabb och bra service! Commodum Habitus Est |
|
|
Alecci, skönt att det löste sig! Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.