AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.133

Köpråd 320d eller 325d 09>

Hej! Tänkte skaffa mig min första bmw och har fastnat för 2 olika modeller, 320d och 325d 09 och uppåt, har en budget på max 160 000. Några bra tips på vad man bör kolla efter? Vanliga fel? osv. Har läst en del att 320d modellerna hade lite problem med motorn, kommer inte ihåg exakt vad det var. Och sen att 325d var dom med minst problem i huvudtaget? Stämmer detta?
Berätta gärna vad ni har för erfarenhet av just dom här dieselmotorerna!

Väldigt tacksam för seriösa svar

Mvh
Lo
114
LoLzer
I3s 120ah -19
520D Touring -07
325D Touring -09
Seat Leon Cupra 290 -16
Hade själv en bil med N47 dvs dieselfyran men en 18D inte en 20D.
Inga större fel ren körbarhetsmässigt men självklart blir man ju lite avskräckt av problemen dom har haft med bland annat kamkedjan. Sen har väl 20D motorn swirlflaps vilket också till viss del har varit ett problem på Bmws dieselmotorer i överlag.

Har för närvarande en 325D -09
Precis som du säger så har väl även jag förstått det att just uppdaterade 325D dvs 197hk har varit väldigt förskonad från problem. De har varken haft större problem med kamkedjan och den saknar även swirlflaps. Osäker på om det är samma på 204hk modellen.

Sen tycker jag även efter provkörningar att dieselsexan (325D och uppåt) passar bättre karaktärsmässigt i en 3-serie än vad dieselfyrorna gör. Svårt att förklara utan att själv prova :)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Är man orolig för motorskador är 325d det självklara valet. Förskonad från både kamkedje, svänghjul och kopplingsproblemen. Tyvärr finns inte så många till salu så svårt kanske att hitta det utförande man vill ha.

-------
//Lövet
Okej tack så mycket. Jag har letat runt på blocket och ja som du säger så är det inte så lätt att hitta någon 325d men om man vill ha en så "problemfri" motor så får man väll vänta tills man hittat en.
Hur gör ni med provkörningar? Har ni någon ni känner som ni kört hos eller kan man kontakta t.ex. bmw och kolla där? Skulle vara bra att provköra lite så man vet vad man ska köpa
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Begagnade bilar är oftast inte så lätta att provköra "för skojs skull" eftersom handlaren då behöver göra om rekonden. Demobilar funkar för nyare bilar men det är ju inte fallet här. Om du verkligen är intresserad av att köpa en viss bil brukar det dock gå bra.

-------
//Lövet
Lo
114
LoLzer
I3s 120ah -19
520D Touring -07
325D Touring -09
Seat Leon Cupra 290 -16
Bilfirmor! Visa dig intresserad och ställ lite vettiga frågor så brukar det sällan vara något problem att få provköra. :) åtminstone inte kring här där jag bor :)

Okej! Får ringa runt och kolla lite då! Tack för svaren! :)
provade båda när jag köpte 2010 och 325d var helt överlägsen i gångkultur på motorn. Dessutom helt problemfri. Nu dock till salu men det är en annan historia
Jag satt i exakt samma sits som dig förra hösten, stod mellan 320D eller 325D Facelift. Hittade tillslut en 325D M-sport med rätt utrustning och färg och miltal och som de andra säger gångkulturen och vridet/draget tycker jag är riktigt stor skillnad mellan dessa två till 325D fördel.

Sjonnie, Om du har vägarna förbi Borlänge så kan vi lösa en provkörning.

Hör av dig isåfall till mig. lof.henrik@icloud.com
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Båda bilarna har bra motorer ur effekt och förbrukningssynvinkel, men 325d har som sagt en helt annan gångkultur, samt ett bredare register. Kort och gott är 325d en pärla till motor och den upplevda skillnaden är större än sina 20 hk.

Min farsa hade en 325d -09 som han sedan bytte till en 320d -13 och han tyckte nog allt var bättre med den senare, förutom att han då och då saknade sin sexa.

Det finns mycket färre 325d, men hittar du en som passar så är det en sån du ska ha.
Verdi
Är 330d väldigt mycket dyrare? Annars är det en fin motor som även erbjuder prestanda på en annan nivå. 245hk i den versionen vill jag minnas. Just en sån har jag aldrig haft men både E91 pre LCI på 231hk och F31 på 258hk.

160 tusen prick: Länk
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Hade en 325d (204hk) aut en av de bästa bilar jag haft. Gjorde en liten uppdatering till 300hk/600nm. Kan inte jämföras med en 320d :)
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Swirflapsen e uppdaterade kommer inte ihåg årtal men -09 har defenetivt den nya typen.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vad menar du? 325d har inga swirl flaps alls.

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.