AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.989

E91 320D -10 Motortemperatur sjunker när jag växlar ned

Gi
12
Gixxerfast
E91 320DA -10
Jag tycker inte att bilen blir riktigt varm och har haft inne bilen på verkstan. Frågan kom upp för att jag tycker att motorn vibrerar lite när motorn blir "varm"

Där säger dom att den visst blir 92 grader och att det inte är något fel på termostaten men när jag är ute och kör och kollar temperaturen överstiger den inte 82 grader och sjunker till typ 73 grader när jag växlar ned.

Visade videon nedan för kundmottagaren men han tyckte inte det var något konstigt.

Se ca en minut in i videon

Vad säger ni?
Byt termostat.

Den stänger eller öppnar vid 86-88 grader. Hade själv samma problem på min bil. Efter byte ligger temp på konstant 87 grader, såvida det inte är många minusgrader, då motorn inte producerar tillräckligt med värme.
Gi
12
Gixxerfast
E91 320DA -10
Fast när jag känner på slangen från termostaten är den alldeles kall vilket borde tyda på att termostaten inte har öppnat. Eller hur?
Rätta mig om jag har fel, men det är väl tilloppet till termostaten du känner, den kommer från kylaren och är alltid kall. När termostaten är paj så släpper den i ditt fall in kallt vatten från kylaren så fort temp i termostaten är ca 80 grader.

Tempen på den slangen visar egentligen hur mycket av kylkapaciteten som används. Skulle den vara lika varm som övriga slangar skulle det betyda att termostaten är öppen hela tiden och kylsystemet har nått max kapacitet.
I normalfallet så öppnar och stänger termostaten i korta cykler och släpper in lite kallt vatten i kylslangen när termostaten har nått en viss temp. I ditt fall förmodligen för låg temp. Termostaten är billig och enkel att byta själv.

Länk

Nr1 på bilden är väl slangen du pratar om?
Släpper in kallt vatten i kylslingan menar jag givetvis.
Lo
114
LoLzer
I3s 120ah -19
520D Touring -07
325D Touring -09
Seat Leon Cupra 290 -16
Om du är osäker så tycker jag du ska byta. Fick byta på min gamla 118D som också har N47 någonstans vid 11-12 000 mil. Jag hade dock mer problem med att den inte ville komma upp i temp ordentligt och kom sällan upp i mer än 72-73 grader.

Men sen när du växlar ner så ökar ju varvtalen på vattenpumpen och orkar då inte termostaten hålla emot/hålla tätt så skickar den ju mer vatten genom kylaren = lägre vattentemp.
Gi
12
Gixxerfast
E91 320DA -10
Nu är termostaten bytt och temperaturen är uppe i ca 90 grader och sjunker inte när jag växlar ned. Helt perfekt - problemet löst.

Tack för svaren!.

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Vad gick kalaset på? Har samma problem kommer svårt o komma upp i arbetstemp,tar en evighet. O den kommer inte upp till 87grader om jag inte belastar motorn. Sen när jag saktar ner så sänks tempen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.