|
|
|
|---|---|
|
hej mitt instrument krånglar , bränsle och temp mätarna visar inte rätt längre , har felsökt och givarna är riktiga , min fråga är går det att köpa ett från skroten och montera och behöver den kodas in till bilen eller är det bar aplug and play , bilen er en bme e38 1998 728 ia :) | |
|
Hej, Det krävs lite anpassning för att få till det snyggt. Jag tror att bilen är körbar utan att du gör något, men jag är inte säker. Vill du göra en snygg operation, krävs det kodning. Beroende på vilken sorts donatorbil (728, 740 etc) kan t ex varvräknarens input behöva justeras. Chassinr (VIN) är också bra att synka med med ljusmodulen (LCM) och startspärren (EWS). Se till att få ett instrument som inte är äldre än ditt befintliga. Allt kan göras med BMW Scanner, ett lätthanterligt pc-program som säljs av bl a en forummedlem och som starkt rekommenderas, om du tänker behålla bilen. Mycket användbart. Det finns mycket mer att tillägga, men som ett första svar hoppas kag att detta duger. /Lennart EDIT: Glömde förut att säga, att det nog inte behöver vara fel på instrumentet. Lite osäker, men jag tror att t ex tändningskontakten eller något annat elfel kan spöka till det på det vis du beskriver. Prova att söka här på forumet. |
|
|
ahh ok , då får jag försöka få tag på bmw scanner då :) tack :) |
|
|
Hej, Detta skrev jag som en egen minnesanteckning under tiden som (och lite efteråt) jag själv bytte instrument. Kanske det kan hjälpa? Det finns säkert otaliga texter och filmer på temat, men det brukar ju vara bra att kunna jämföra uppgifter. "Minnesanteckningar från byte av kombiinstrument i XXX123 Juli 2012. Använt BMW Scanner 1.4.0.7. samt en hel del info från amerikanska forum och i viss mån från AutoPower. (De viktigaste avsnitten har jag kopierat och sparat i denna mapp.) 1. Instrumentbyte blev aktuellt när jag misslyckats med att fixa pixelfel men framför allt för att jag i den operationen hade sönder ett skruvhål i LCD-enhetens fastsättningsram av plast. Ett instrumentbyte verkade då vara den bästa vägen men visade sig vara inte helt okomplicerat. 2. Det begagnade instrumentet kom från en 740i, tillv.2001-03, WBAGG81080DF91839. 3. När instrumentet monterats in i XXX blev det första problemet, att IKE (Instrumentkluster Kontroll Elektronik) innehöll givarbilens uppgifter, medan min bils EWS (Elektronische Wegfahr Sperre – stöldskyddsmodul) givetvis innehöll uppgifterna från EXX. I BMW Scanners inledande scanning av fordonsuppgifter, där de i IKE resp. i EWS jämförs, blev då i princip allt rödmarkerat = ej överensstämmande. 4. Studier gav vid handen, att mottagarbilens ZCS (Zentraler Codier Schlüssel), en sorts bilens fingeravtryck som definierar typ och utrustning, måste skrivas in i IKE. ZCS består av 37 tecken. ZCS skall finnas, förutom elektroniskt lagrad, också på en etikett på motorstyrenheten, under baksätet eller till höger i bagagerummet vid batterierna. Jag letade inte särskilt länge, för jag hade turen att först nu förstå de uppgifter som BMW Scanner listade under de fordonsuppgifter som framgick i klartext. Sålunda: Donatorbilen: ZCS GM 42810000-4 ZCS SA 2801041380145262-N ZCS VN 1D042846C5-O (som i Oskar) XXX123 ZCS GM 44010000-I (som i Ivar) (8+1 tecken) ZCS SA 00010353A2945063-G (16+1 tecken) ZCS VN 0D04384080-Y (10+1 tecken) (Det finns lite information på Autopower, i ovanstående sak.) 5. Det skall kunna gå att skriva in dessa koder manuellt, men dessbättre har BMW Scanner under modulen EWS ett menyalternativ ”Kopiera ZCS”, där man får välja att kopiera ZCS från IKE till EWS eller tvärtom. Eftersom EWS innehöll rätt uppgifter, var det alltså dessa som skulle kopieras till IKE, vilket också gjordes. Resultatet blev halvbra: Tre av fem poster blev svarta, men VIN (de sju sista tecknen i chassinumret) och km-ställningen förblev röda. Instrumentet, IKE, behöll alltså det felaktiga VIN och den felaktiga km-ställningen. ”Tamper dot” visade sig också vid km-räknaren. 6. Det går inte att skriva in en lägre mätarställning i IKE. BMW Scanner 140 rapporterar ”Dash contains M35080 chip. Function not possible.” Chipet kan inte backas, bara nollställas (och sedan justeras till önskat värde) med fulgrejer. BMW vägrar justera in beg. Instrument. Nå, det kan jag leva med. Vid en ev. senare försäljning får väl omständigheterna redovisas, bara. Det finns tillräckligt med underlag. 7. ”Tamper dot” är en följd av olika VIN i LCM och IKE (och alltså inte av olika mätarställningar). Vidare kan man inte kopiera över uppgifter (fullständigt) från EWS till IKE, om VIN är olika. Först måste man skriva in rätt VIN i IKE, sedan kopiera över ZCS från EWS till IKE. Detta gjordes och ”tamper dot” försvann. 8. Jag skrev in den gamla mätarställningen (160 180 km) i LCM, vilket den sedan också visade vid kontroll! Det är dock inte säkert att allt förblir så, när bilen fått rulla lite och alla enheter samverkat tillräckligt länge med varandra. Ca 200 km kan man ha på sig, innan systemet slår bakut. (Så blev det också mycket riktigt.) 9. Första försöket att skriva in VIN i LCM (eller var det i IKE? – minnet sviker) misslyckades. Anledningen okänd, kanske för att jag i onödan använde shift-tangenten? Andra försöket gick bra. Ändrade i IKE /Coding/Antal Cylindrar från 8 till 12. Varför ändrades detta inte automatiskt tillsammans med VIN? Vad har uppgiften för betydelse i IKE? Varvräknaren? 10. De tre moduler, som jag arbetade med, var IKE, LCM och EWS. Jag kan nu, några dagar senare, ha glömt detaljer om i vilken modul jag gjorde vad, men allt gjordes åtminstone i någon av dessa. Och det verkar inte kunna bli fel, för systemet vägrar att göra fel. Så är man bara varsam, tycks övningen vara riskfri." /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.