AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.815

Köpa Z3 coupe, behöver råd

ma
22
magnus56
118d-09
Z42.5si-07
Hej alla intresserade. Det finns en z3 Coupe till salu i Helsingborg på Blocket.
Regnr RJW516 till en kostnad av 89 900:-.
Är det någon som vet något om denna bil, är den rätt prissatt?
Kan det vara något att satsa på?
Undrar
Magnus

We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Det är bra pris på den i förhållande till mil, jag har haft koll på Z3 Coupe en längre tid och den är den mest prisvärda på länge. Var noggrann och kolla upp eventuell rost dock med tanke på att den har rullat vintertid.

I övrigt ser den ut att vara i bra skick, förutom förarstolen som är lite slitet på det vanliga stället. Men det går ju att fixa till ganska lätt. Sen sitter det nå eftermarknadsstrålkastare på den i krom, inte fint enligt mig men det är en smaksak.
ma
22
magnus56
118d-09
Z42.5si-07
Tack för snabbt svar, jag kollar rost.
Magnus

Ni
307
Nicklas_A
M3 e46 - 03 LSB

e91 325i M-sport - 07 (såld)
e46 325ci M-tech II 04 (såld)
Z3 coupe 2.8 M-sport (såld)
Det ser ut att vara ett helt okej köp. Som sagt tidigare så är strålkastarna fram hemska, och inte original. Även köpa vita baklampor bak höjer utseende avsevärt. Förutom att kolla alla standard grejer som man gör på normala bilar så lek med elhissarna, stäng och öppna dörrarna. Rutan ska ju åka upp 1cm när man stänger den. Det har en tendens att strula lite så kolla att allt är okej där.

Även bakluckan kan krångla så kolla den med. Sen är ju sätesbussningarna ett vanligt problem, speciellt då på förarstolen. Det känner du när du gasar iväg att stolen rör på sig någon mm. jättebilligt och fixa men kräver att du tar ur stolen osv. Otroligt störande när man kör lite inspirerande.

Kolla även så att alla lampor funkar i instrumentbelysningen, och i mittkonsolen. Fick byta på min och de va väldigt pilligt, men det är smågrejer.

Även fästet till backspeglarna har en tendens att rosta, kolla dessa noga.

Har själv ägt en z3 coupe 2.8. Otroligt rolig bil att köra, kommer nog bli en sådan igen i framtiden.

Hej! Den ser fin ut. Kollade på bilregistret och inget ser skumt ut. 10 ägare innebär vanligvid att 5 av dem har varit bilhandlare.

För en tid sedan skrev jag följande text som fortfarande gäller:
När det gäller problem med bakvagnen och dess infästning är plåten klen. Initialt syns det genom att riva ut hela mattan i bakluckan som sitter med kardborrband och där tittar du på skador kring punktsvetsarna uppe till vänster som visas på denna bild Länk

Svetsarna längst till vänster kommer du ha svårt att se, men svetsar 6-9 får inte visa några tecken på sprickor. Detta är ett relativt vanligt fel. Går att ersätta enstaka dåliga punktsvetsar med bultförband.
I övrigt är Z3 en trevlig bil, enkelt uppbyggd med beprövade delar, vilket ger den hög tillförlitlighet. Ingen CAN bus eller annan datakommunikation i bilen, endast sladdar överallt.

Många av dessa Z3 har en vattenpump med plastskovelhjul, som kan lossa. Många av oss har bytt för att vara på den säkra sidan. Sedan kan det alltid vara bra att börja med totalt oljebyte i motor, växellåda och bakaxel. bilen är ju trots allt ca 15 år gammal.
Sedan är det vanliga att kolla följande, bilen är låg, många har smällt i underredet.

Länk

vet ni något om denna?
ma
22
magnus56
118d-09
Z42.5si-07
Ursäkta, glömde att skriva in och tacka för alla tips om Helsingborgscoupen.
Blev ingen affär, kändes inte rätt. Glapp och oväsen.
Tack
Magnus

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.