|
|
|
|---|---|
|
Hej, Funderar på att köpa en BMW för första gången. Är inte ute efter ett effektmonster utan har tittat på en 520i från 2008 (touring). Vad jag har förstått ska det vara en fyrcylindrig bensinmotor som tydligen haft en del problem med kamkedjan? Serviceboken är stämplad enligt schema. Avråder ni helt från ett köp av bilen relaterat till de kamkedjeproblem som verkar finnas eller är risken försumbar om den är servad som den ska? Har provkört bilen och då lät den inget konstigt i mina öron. Säljaren sade att det var en sexa i den men det stämmer väl ändå inte? Vidare hade säljaren bytt brytare till bakluckan då det var problem med att öppna den, nu går det dock bättre. Han vet dock inte om hela kabelstammen till bakluckan är bytt. Detta ska väl också vara ett problem på dessa bilar vad jag förstått? Denna bil är det Länk Från början var priset 105.000 men priset går att diskutera tydligen. Har läst den väldigt bra begagnatguiden för E60/E61 som finns här. Alla synpunkter välkomna. | |
| Säljaren har fel och du är rätt ute. Det är en 4 cyl i den (N43B20) | |
| Det jag oroar mig för är om man ska akta sig för den motorn som sitter i då det verkar som kamkedjan är en tickande bomb om man läser lite på nätet. | |
|
Och kollar du på 525i/530i så åker du på motorn (N53) där man riskerar att få byta spridare och allt möjligt om du läser vidare på forumet. Så ur askan i elden... På den bil du tittar på är väl 525d kanske den som anses mest driftsäker men tänk på att de flesta bilar faktiskt fungerar utmärkt - lätt att man glömmer det när man tittar runt på nätet. På den bil du tittar på är det standardstolar, det är inget fel på dem men sportstolar/komfortstolar är ett kliv upp. Försök gärna iallafall provsitta en sådan innan du köper bilen. Generellt är bilar med m-paket betydligt dyrare än utan så är det inget måste sparar du en hyfsad slant i inköp. Prismässigt så titta på blocket efter 5-serie kombi från 2007 upp till 15-20k mil så ser du var priserna börjar. Den du tittar på har inte så mycket utrustning så borde vara jämförbar med de billigare på blocket. |
|
|
Fördelen med N53 är att de flesta redan är åtgärdade vid det här laget, plus att felen inte kostar en förmögenhet (blir inte totalras som på 520i) om de väl uppstår. Jag har haft två st N53, båda har funkat utan problem. De var dock inte köpta nya så jag vet inte om tidigare ägare haft problem. Fanns ingen dokumentation om sådant i alla fall. ------- //Lövet |
|
|
Tack för svaren! Jo, det är lite så också att man stirrar sig blind på ett fel och även förstorar det. De facto borde det ju vara så att de flesta aldrig har några problem med bilen eller just den modellen. Har kört olika Honda CR-V de sista nio åren och aldrig upplevt något problem alls, förutom slitdelar så klart. Därför tror jag att med min tur så drabbas jag säkert av totalhaveri om jag skulle slå till å prova att köpa en BMW. Orationellt tänkande iofs. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.