|
|
|
|---|---|
|
Har hittat 2 E60 jag är sugen på men svårt att bestämma mig, Vill ha lite tips och åsikter. 1: Länk 2: Länk Här är mina tankar: Den svarta 530: Positiv med bilen: Färgen både in och ut. Snygga fälgar. Ja utseende en 10:a. Bra utrustining Negativt: Bensinförbrukningen (bensin) ingen soltak. Silver 535D: Positivt: Bränsleförbrukningen, Bra med kraft 272hk, diesel så man kan optimera lättare. (vill optimera till 320hk) Ungefär samma utrustning som 530:n. Negativt: Skatten hög som fan, Tråkig inredning (svart) sen gillar jag svart mer än silver utsidan. Ja hel enkelt utseende vinner den andra 530:n. Fälgar måste inhandlas. sakna soltak Vad tycker ni? några åsikter? Hur är skillnaden med att köra dem 2 bilarna? känner man skillnad kraftmässigt? Låter Diesel motorn hög? | |
|
Min tidigare BMW var en 530i (-06) som jag köpte ny och körde i 5 år, före jag bytte till nuvarande 535d (F10). Väsentligast oberoende om det avser en 535d eller 530i är bilarnas skick. Bensinsexan som sitter i 530i tycker jag passarE60 modellen utmärkt, jag valde förvisso en manuellt växlad bil då jag tyckte det passade mig och denna bil bäst. Motorkaraktärerna skiljer en hel del mest beroende av att den ena är en diesel och den andra en bensinmotor. Motorgången i bensinsexan är mycket mer harmonisk på de lägre varvtalen och gengäld är dieselsexan betydligt mer kraftfull, men också ljudligare. Prestandamässigt är det ingen större skillnad mellan de aktuella bilarna. Bensinsexan har en härlig linjär kraftutveckling upptill maxvarvtalet och behöver "varvas" för att få motsvarande fart som i dieselsexan som har en betydligt kraftfullare utveckling på lägre varvtal och kan accelerera på högre växel där bensinsexan behöver växla ner. Min 530i var mörkblå (Monacoblå) som jag tyckte var mycket snygg när den var ren och i solsken, men blev fort smutsig och fick man en repa blev den ganska synlig. Silvermetallic är en mer praktisk färg långsiktigt tycker jag. Inredningskulören är det omvända dvs den mörka inredningen är det praktiska valet och den ljusa är betydligt mer känslig. En mörk bil med ljus inredning är i de flesta fall elegantare att se på så länge den är ren, men så snart den blir smutsig känns den inte lika fräsch som en ljus utsida och mörk insida. Min rekommendation är att välja den bil som har bäst skick och minst troligt reparationsbehov. Den något högre bensinförbrukningen och den högre fordonsskatten för dieseln har marginell betydelse i förhållande till om bilen har ett större reparationsbehov då det är här det verkligen kan bli dyrt. |
|
| Det va mycket bra beskrivning. Men jag se det så här då: jag behåller ljus inredning väldig väl då jag har nu en E39 med ljus beige skin dör jag behåller väldig ren och fräsch hela tiden. Så just det med praktiska färger är inte ett problem för mig. Så min nästata fråga är: vilket av dem är dyrast att att underhålla? Säg reservdelar, bromsar och service och sånt. | |
| Jag har inte själv ägt en 535d E60, men min bedömning är att de har troligen lika eller möjligen en högst marginell skillnad till bensinsexans fördel. Om du nu väljer en mörk kulör utvändigt och en ljus invändigt kommer åtminstone kostnaden för att hålla bilen fräsch bli något dyrare för den som är mörk utvändigt/ljus invändigt. | |
|
Mm ok. Jag tycker om hålla rent oavsett. Har nu en svart e39 med beige skinn. Tycker jag klarat mig ganska bra hittills :-) Sen är det surt att den ör 2007:a ett år till så är den en lci motor med lägre skatt och bränsleförbrukning. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.