|
|
|
|---|---|
|
Hej! Som rubriken säger ska jag renovera remdriften på bilen. Det finns lite diverse oljud, remmen ser lite sliten ut och har börjat slira och motorn vibrerar mer än för ett år sen. Så jag tänkte att det är lika bra att köpa ett "renoveringskit" med vattenpump och alla rullar inklusive vibrationsdämpare/vevrullen. Bilen är ändå inte så långt ifrån 18000 mil. Fick hem en renoveringssats idag och såg då till min frustration att hjulet till generatorn är en frikopplad variant men det som sitter på generatorn är fast. Efter lite letande på realoem kan jag inte se att det har funnits någon generator med frihjulskoplling heller. Själva rullen till generatorn är heller inte med som en lös del. Efter att ha kollat i TIS finns båda varianterna med dock. Nu till den första frågan, är det så att de är utbytbara med varandra? Jag vet att det sitter en mutter som håller fast rullen på generatorn nu, men den nya rullen är gängad inuti och torde därmed låsa sig själv på axeln. Sen kommer vi till själva vibrationsdämparen. Här finns det angett att man med diverse specialverktyg ska låsa vevpartiet med hjälp av svänghjulet. Min dumma fråga är då om inte monterad rem och motorns (det är ju en diesel) kompression kommer räcka för att lossa och dra åt dessa fyra skruvar? Jag lär ju märka det själv, men om någon själv gjort detta arbete skulle svar uppskattas. (Åtdragningsmomentet är 40 Nm) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.