|
|
|
|---|---|
|
Har en f01 750 där det börjat gnissla och låta illa där bak. Inuti bilen låter det nästan som man blåser över en flaska när bilen gungar lite bak, öppnar man fönstret hr man mer gnissel och knakande och lite "fjäderljud". Hissade upp baken på kärran ikväll och tittade runt, pumpade bärarmarna upp och ner med en domkraft men fick då inte fram någrs speciella ljud. Däremot så SER ena fjädern väldigt mysko ut, ligger emot dämparen vilket jag förutsätter att den inte skall. Försöker lägga upp en bild som visar de båda. Den ena har lite sprayad olja på sig (den som verkar vara kass, vänster bild, förarsidan) för att jag ska kunna avgöra om det är denna som låter. Länk Kan det vara så att fjädern är knäckt längre upp så att den sitter snett? | |
|
Den vänstra bilden tyder på att fjädern är skev, nånting står inte rätt till uppe i tornet i alla fall. Ta en bild uppåt också. Förbered dig på byte av delar. |
|
| Oljan kommer troligen från dämparen. Kanske det blir komplett byte av fjäderbenen (dämpare och fjädrar) | |
|
Oljan kommer från en sprayflaska... Sprejade på lite för att kolla om gnisslet försavann. Det gjorde det så att fjädern låg an mot dämparen var det som orsakade oljudet. Förhoppningen är att fjädern är av helt enkelt. ett brott någonstans åp fjädern borde göra att den sitter skevt. Blev mest förvånad av att en fjäder går av. Men efter lite sökningar på nätet så verkar det inte helt ovanligt att spiralfjädrar går av, kvaliteten är väl inte riktigt vad man önskar sig. |
|
|
Aha, det var så. Då är det nog bara att byta fjäder. Troligen en enkel operation. Jodå, fjädrar går av. Allrahelst om de blir ytrostiga, men så är det ju inte i detta fall. |
|
| Jag trodde först de var olja på dämparen men du skrev ju vad du hade gjort så. 2 sektioner av främre fjäder samt en halvmåne gick när ja gled av banan.. Visst kan fjädrar skilja sig i kvalite absolut men somliga tar fartgupp som om bilen bara va en klump järnskrot på hjul. Finns orsaker till allt. | |
|
Uppdatera hela chassit? Länk |
|
thekinglives |
groggy: Allt som glimmar är inte guld, vore väl synd att förstöra en fin fjädring med något som är byggt för vallåkraträffen? |
|
Rapport. En fjäder knäckt. Bytte bägge när det ändå skulle jobbas med bilen. 2000 material, 2000 jobb plus moms. Tycker jag är ganska ok faktiskt. Bra kundmottagande och kontakt. Behöver jag nämna att det inte var på BMW? ;-) Harrys bil o motor utanför Häljarp. Blir nog att lämna bilen där fler gånger! |
|
|
Skönt att det löste sig på ett relativt enkelt och smidigt sätt för dig! Niklas Fransosen |
|
| Trevligt att de fixa sig med lite simpelt utbyte av delar | |
| Ja, det är alltid skönt när det är billiga delar dessutom! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.