|
|
|
|---|---|
|
Hej och Suck! Mitt första inlägg här blir inte ett så roligt som jag hade hoppats på… Det jag behöver hjälp med är teorier kring vad det är för fel på min 523a och hur jag ska gå tillväga vid felsökning. Bakgrund: BMW 523i, 1998 15600mil totalt tre ägare varav dom två sista inom familjen(hade bilen i 15 år) Tidigare ägare servade bilen själv och verkade ha kolla på bilar generellt. Jag har kört den totalt cirka 50 mil sedan i söndags när jag köpte den(mestadels landsväg). Larmade för Wasser-någonting igår när jag skulle hem från jobbet, fyllde på någon liter då nivån var låg i expansionskärlet och körde hem(södertälje->sundbyberg~4mil). Kollade nivån innan jag åkte till jobbet imorse och den var OK. Idag på väg hem från södertälje så är det köer och jag känner glykoldoft…. Stannar vid ett trafikljus och upptäcker att bilen larmar för wasser någonting samt att tempmätaren står mellan normal och max på tempmätaren. Svänger in på en parkering och ser att det rinner kylvätska från bilen. Högra delen av kylaren/fronten verkar vara torr, men det verkar komma från vänstersidan av kylaren/expansionskärlets underdel. Låter bilen svalna någon halvtimma och häller i någon/några liter vatten som jag får från en saabägare(!). Kör några kilometer och stannar för att kolla läget och bilen kokar när jag öppnar huven. Väntar ~20min och häller i någon liter vatten. Kör bilen typ 500m och parkerar, varvid den kokar igen. Övrigt Värmen har aldrig funkat från utblåsen i centerkonsol och dörrar, men framme vid rutan och nere vid fötterna har det kommit värme. Jag har noterat att den snabbt kommer upp i temperatur men också att den aldrig gått över mitten av tempmätaren tidigare. [img]Länk | |
|
Hur ser det ut under huven? Kolla, känn och kläm på alla slangar du kan se (när bilen är kall). När du säger vänster, menar du passagerarsidan eller förarsidan? Om du menar passagerarsidan, kolla extra noga på slang två på länken nedan. Länk |
|
| Inte ovanligt att plastsidorna på kylaren spricker, kolla det. Jag bytte 2 kylare under mitt 45.000 milaäktenskap med en 528i -99 | |
|
Kan vara dåligt lock på expansionstanken. Nytt på BMW kostar ca 300:- tror jag. Du kan ju också hålla koll på kylvätsketemperaturen som underlag för felsökning. Om du aldrig varit inne i OBC-menyerna tidigare: 1 Sätt på tändningen (läge 2) eller starta motorn 2 Håll in Check Control (CC) några sekunder tills "Test 01" visas 3 Tryck trippnollställaren 1 gång så visas chassinumret (man måste göra det även om man vet sitt chassinummer för att kunna låsa upp senare) 4 Addera siffrorna (ex: DR14425 -> 1+4+4+2+5=16) 5 Tryck CC 18 gånger tills "Test 19" visas 6 Tryck tripp upprepade gånger tills din summa från punkt 4 visas 7 Tryck CC så låses testen upp ("Lock: Off" visas) 8 Tryck CC tills "Test 7" visas 9 Tryck tripp så visas temperaturen Nästa gång hoppar du över stegen 3-7. |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Kupéklimatet är beroende på om diverse spjäll (och fläkt) för detta system fungerar, så jag ser ingen direkt länk mellan att det bara kommer värme på ruta o golv, det är en komfortfråga och systemen för detta. Prio 1 här är ju motorns arbetstemp och förmågan att behålla kylvätska. Alltså, du säger att det läcker "vänstersidan av kylaren/expansionskärlets underdel". Är det inte så enkelt att din kylargavel eller expansionskärlet är trasigt? Expansionskärlen är ju jättesvåra att se på om de läcker, brukar spricka längsledes (på sidorna)och inte synas alls men släpper under tryck. Jag hade ju smygläcka på min M54-motors expansionskärl som jag aldrig blev klok på, den försvann med nytt (beggat) expansionskärl. Eller som sagt kylaren paj då. Att den aldrig kommer upp i temp enligt din beskrivning av tempnålen torde ju indikera ett behov av att byta termostat. Det är det första jag skulle gjort avseende den frågan. /Anders |
|
Tack för svaren och tipsen! @Trummps Jag menar förarsidan, förstår om det var lite missvisande! Slangen verkar schysst och läckaget kommer inte därifrån. @pbengtss Jag försökte komma in i OBC-menyn men misslyckades. Jag har så mycket pixelfel så det känns oklart om jag skulle kunna lyckas läsa ut någon temperatur även om jag lyckades. Är det samma temperatur som visas där som på den "analoga" mätaren? @Storabjörnen kylargavel eller expansionskärlet kan mycket väl vara trasigt. Här mellan såg man att det rann vatten när motorn kommit upp lite i temp. [img]Länk Vad menar du med att den aldrig kommer upp i temp, är det inte "normal" motortemp likamed att mätaren står rakt upp? Vad säger ni om följande filmsnutt, är det normalt? Länk Det jag befarar är att topplockpackningen gått och att kompressionen eventuellt spräckt expansionskärlet :/ Men jag fattar inte riktigt hur systemet funkar. På filmen ovan där jag varvar motorn så är slangen från kylarens nederdel(den på passagerarsidan) kall. Således har inte termostaten öppnat och cirkulationen bör då enbart ske genom motor och värmepaket, eller? Om inte så borde vell fontänen i filmen bero på att vattenpumpen varvar upp och levererar mer flöde? |
|
|
Schematisk bild över systemet som jag missade i förra inlägget. [img]Länk |
|
|
Kan glatt meddela att pbengtsas hade rätt, det var locket som hade sagt upp sig! Har bytt lock och kört 100 mil nu och allt verkar fungera som det ska. Det såg dock såg inte ut som att det läckte från locket utan det var först när jag skruvade bort plastgrejen över expansionskärlet som jag upptäckte att det inte var kylaren eller expansionskärlet som gått sönder(vilket var min tanke när jag började skruva bort grejer). Tack för hjälpen! |
|
|
Kanon! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.