|
|
|
|---|---|
|
Ni som kör F3X och som har 19 tummare och RFT - upplever ni mycket däckbuller inne i kupén? Jag ska hämta en 330i om några veckor och funderar över om jag kommer behöva byta till icke-RFT direkt. Vilket däckmärke som kommer sitta på bilen visste inte säljaren. | |
Verdi |
Det beror lite på. Vissa RFT tycker jag är helt ok. Och sen är bilen inte direkt tyst med vanliga däck heller så det kan vara svårt att avgöra. Jag gjorde bytet på min 330d och det jag mest märkte var att den gick mjukare över skarvar och andra ojämnheter. Antagligen lite tystare också men inte alls som en F11 t ex. |
|
Jag kör en 330i med 19" RFT. Bilen levererades med Continental, kommer inte på modellen där. Angående buller så ja, det låter en del framförallt på motorväg men det är nog snarare bristen på gummi (19") än RFT som ger upphov till ljudet. Jag slänger nog på icke-RFT när den här uppsättningen är slut. Skulle inte köpa nya direkt, så pass stor skillnad är det inte. Hoppas du blir nöjd bilen, jag gillar min skarpt. Och vice versa förstås :) |
|
|
Verdi, jo det är väl så att RFT blir bättre och bättre om än inte lika bra som vanliga. daagis, kul att du är nöjd med din 330i, det lovar gott! Någon mer som har erfarenhet av 19" på F31? |
|
|
Nuvarande generations RFT är betydligt bättre än de jag hade på min E90. På min F31 var det först när det började gå ner mot 3-4mm som jag började störa mig. Sen så spelar underlag en stor roll, på slät asfalt så är dom helt ok, på grövre så kan det i värsta fall bli en hel del resonans. När jag plockade av däcken så hade stommen spruckit, totalt livsfarligt. Har ett par bilder här: Länk Fick kompensation av Continental för det. Bytte till Pirelli P Zero Nero GT i samma storlek, betydligt tystare och stabilare. |
|
| Bilen rullade mycket tystare och mjukare när jag gjorde mig av med 403M 19" RFT och satte på 20-tummare med icke-RFT. Men ja, hur långt är ett snöre? I det här fallet, tillräckligt för att det ALLTID skall rekommenderas :) | |
|
@dd88 Aj då, nu vågar man ju knappt åka med continentaldäcken. Har inte bytt till sommarsäcken då jag funderat på att byta till icke rft men frågan är om de går att sälja. |
|
| Någon som har tips på riktigt tysta däck? Ska man lita på decibel-märkningen som finns på däckåterförsäljarnas hemsidor? | |
|
Jag har skrivit på ett NDA så kan inte gå in i detalj på vad som sades, men det skyldes bla på en "felaktig batch". Konstigt att man inte hört om någon återkallelse då samma däcksort lär sitta på tusentals bilar... Däcken går att bli av med, sett flera (mer eller mindre nya) uppsättningar gå för 3500-4000:- på Blocket. Däckbyte kostar men mellanskillnaden är inte så stor. Det enda problemet som kan uppstå är att du vägras BMW vägassistans, men det finns andra bolag som erbjuder det för en symbolisk månadskostnad så det är inte hela världen. |
|
| Jag har också sålt RFT-däck på Blocket för ca 3500 kr. Det är inte alla som är så nogranna med om det är RFT eller inte utan vill bara ha kvalitetsdäck till ok pris. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.