AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.039

Rykande Tds

Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Idag blev jag rädd då jag såg ett stort rökmoln bakom bilen när jag körde iväg efter en kallstart. Tyckte att det var en lite blåaktig ton i röken. Vad kan detta bero på? Toppen var sprillans ny för ett år sedan. Har inte kollat oljenivån ännu, men den har inte tagit olja mer än normalt tidigare. Behöver aldrig fylla på mellan oljebytena. Kan det vara turbon som börjar bli sliten och släpper igenom olja? Finns det nåt bra sätt att kolla den?

Diesel innehåller mer energi än bensin!
jo
1.001
joakim E
523i touring -00
minskar det kylarvatten för dig, jag råkade ut för det att topen sprack och då fick jag en massa rök och vatten som försvann.
Du kan ju ta lös slangarna och avgasröret som sitter på turbon och se om du har mycket olja där.

Joakim Eriksson
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Ska kolla kylarvattnet imorgon, men jag har svårt att tänka mig att det är nåt fel på toppen då den bara är ett år gammal och jag är alltid noga med att låta bilen gå lugnt tills den blir varm. Idag har det inte rykigt när jag startat den. Konstigt. Får gå till botten med detta imorgon. Fler tips mottages villigt.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan vara kondens i avgassystemet som blåstes ut!

Mvh
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Hoppas stenhårt på kondensen. Jag tänkte också känna på glappet i turbon. Hur mycket ska det glappa? Känner man det tydligt eller. Vilket håll ska det glappa när man håller i axeln? In/ut eller upp/ner?

DR
47
DRutström
525 TDS Touring -94
Hej,

"upp/ner" får det absolut inte glappa när det är olja i turbon. När det inte är något oljetryck KAN man känna ett visst litet (obs! i princip omärkbart) glapp.

In/ut kan det glappa lite beroende på tillverkare/modell/lagring etc.

Mvh
David
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Va ute och kolla lite. Normal nivå på olja och vatten. Har ej kollat turbon ännu, men brukar det inte höras när den börjar bli dålig? Den går ju ganska tyst. Skulle nästan önska att det visslade lite mer. Turbovissel är ju alltid ballt!
Kan det vara som Johan B skriver? Den har inte rykigt onormalt idag heller.

saProPro-medlem
72
sab
525tds touring, -93
- Vit rök = vatten/kondens; spricka i toppen???
- svart rök = sot, kanske motorn börjar vara sliten.
- blå rök = motorolja

Ovan är bara till hjälp och inte utan undantag...

Ta lös slangen från turbon (till ic), är det väldigt blött där kanske det kan vara läckande tätningar i turbo.
cr
Slitna nålhus i spridarna kan också göra att en diesel ryker mycket (sotar) För att kolla detta måste spridarna ur och provtryckas och titta på "sprutbilden"
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Idag när jag kallstarta tyckte jag att det rök vitt. Men topplocket är ju bara ett år gammalt. Bytt på BMW.
Men det är klart att när det är kallt ute så syns röken mer och den brukar väl se vit ut när det är kallt eller? Hoppas att det bara är jag som är överkänslig och paranoid.

ro
559
ronte
116d -16
328i cab -98
Det är inte ovanligt med vit rök vid kallstarter, särskilt nu när tempen trillar ned, beror nog mest på kondens. Kan även uppstå ibland (kanske oftare på bensinarna) om bilen stått en stund på tomgång av någon anledning. Om det är mycket kondens så att det droppar från röret kan du prova att smaka på det lite försiktigt, kommer det från kylaren finns det glykol i och då är smaken lite sötaktigt (altså, du skall inte DRICKA det hoppas jag alla förstod ;) ). Smakar det inget eller bara avgas så är det förmodligen kondensvatten.

Att dieslarna ibland puffar ut dieselrök är inte heller ovanligt, den kan vara väldigt mörk i färgen emellanåt (brun, mörkgrå eller svart), ofta helt ofarligt. Händer det mycket och ofta kan det dock tyda på något fel, dieselpump (trasig eller fel inställd), läckande spridare eller dålig kompression et.c. (som fler redan skrivit).

Ryker det dieselrök kan man prova lite dieselinjektor rengörning, viktigt också att kolla luftfiltret. Dock verkar det på din beskrivning som att det inte är något allvarligt, utan troligast kondens. Har du en läcka skall man inte köra längre tid, men då borde du märka om det försvinner ex vatten.

------------------
Always Diesel
Visa användare
456
fin bil
525 TDS(a) 94
Har kört i lite dieselinjektor rengörning. Efter det har jag inte sett nån konstig rök.
Tack Ronte.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.