|
|
|
|---|---|
|
Hej! Min trotjänare går lite ryckigt på lägre varv: Vid någon anings kraftigare acceleration rycker motorn, men endast i de lägre regionerna mellan 1000-2000 varv. Efter 2000 varv försvinner ryckningarna. Det spelar ingen roll vilken växel eller vilken temperatur motorn har. Jag har kollat med ett OBD-instrument men får inga felindikationer alls. Vid tidigare tillfälle har jag bytt kamaxelgivare - men då var ryckningarna betydligt värre. När jag för några år sedan hade ojämn tomgång var det en slang som hade spruckigt. Innan jag nu går lös på att handla givare eller luftmasssemätare, finns det ett sätt att metodiskt utesluta olika fel utan att handla upp halva Schmiedmann? | |
|
Tänker slänga till med ett relativt kontroversiellt förslag, prova tanka och häll i denna: Länk Kör en tank med ganska rejäl gasfot och se om det blir någon skillnad, vissa hävdar att det blir skillnad andra inte, men värt ett försök om bilen går bra i övrigt, inte visar felkoder samt att det är ganska billigt att prova. Lite inspiration från fifth gear gällande detta, titta igenom hela klippet: Värt att prova iaf. Dör motorn vid frikoppling? Går den "dåligt" på något annat sätt? Blir motorgången annorlunda om du kopplar ur LMM? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.