AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
1.523

Bultar automatlåda

BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

@x1xdrive28i på Instagram.
Ska lämna in bilen för att byta olja och sil/filter i automatlåda. (GA6L45)
Nån som vet huruvida det är av värde att även byta alla bultar till oljetråget, när man ändå är i farten.

Sett en del instruktionsvideos på nätet då detta görs, men BMW gör det inte om man inte säger till (och betalar extra)
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag har inget konkret svar på din fråga.

Däremot så är jag intresserad av anledningen som dessa instruktionvideos anger till varför skruvarna ska bytas (är rimligtvis skruvar och inga bultar).

@BMWE21323 : Vilken eller vilka anledningar uppger dessa instruktionsvideos?

Det finns ju vissa typer av skruvar som är engångsskruvar och ska ersättas - det anger dock BMW tydligt. Exempel på detta är topplocksskruvar (som nästan uteslutande är sträcksskruvar) och på senare tid har det även dykt upp skruvar i aluminium som bara ska användas en gång (då de också är sträckskruvar) . Man behöver använda aluminimum då de gängas in i en magnesiumlegering vilket används på många nya motorer - inte ovanligt att se dessa skruvar i tex motoroljetråg och andra infästningpunkter på motorblocker på nyare motorer.

Nu är jag helt lost på automatlådor men kan inte minnas något speciellt här.

Skruvarna ser dessutom ut att vara helt vanliga M6x19 skruvar
Länk
BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

Hej! Det har inte givits några anledningar på dessa videos, mer bara att de har bytt. När jag googlat på art.nr 24117593565 så har det på vissa sidor stått - bör bytas.
Så jag har inget specifikt att gå på, mer än att jag vill veta.

Sen funderar jag på om man skulle ha bytt packningsfoder när man ändå byter olja. På Schmiedmann så står det "bör bytas vid oljebyte" - vid art.nr 24347588725 - tillhörande automat GA6HP19Z. Enligt en del amerikanska bimmersajter så är detta packningsfoder en svag punkt på iaf GA6HP19Z lådan om jag förstått rätt.

Nu har jag automat GA6L45R, så jag vet inte om samma gäller där - att det kan vara idé att byta detta packningsfoder (artnr. 24157572607) vid ett oljebyte. Någon som har någon tanke/info?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Om man uppmanas att göra något och ingen anledning kan ges - då blir jag genast misstänksam. Det brukar vara ett tecken på att man inte har full koll på det man gör.

Googlade ovan nämnda filterartikelnummer men hittade inga sidor som säger något om byte av skruvar (eller nämner det).

Kan du länka till några sidor där detta står?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Angående packningsfoder så skulle jag personligen bytt den.

Verkar vara någon typ av tätning - ser någon typ av packningsbox och ett par o-ringar på den - och jag gissar på att det är tätningen för den elektriska anslutningen (då det är en skruvanslutning som är typisk för runda multi-pin kontakter).

Eftersom den tydligen kan orsaka läckage (vilket är logisk då den är en packning som vilken annan) och den är billig och du har allt nere och lätt tillgängligt så är det ett lämpligt tillfälle att byta den.
BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

I detta klipp är det en snubbe som byter olja på en GA6L45R. Vid 4.15 så kan man se att skruvarna är rostiga, vid vad han säger är nåt ac-utsläpp, och han pratar även om att bmw rekommenderar byte av skruvarna. (Nu verkar de ju inte göra det i Sverige dock)

Så det jag tänker är att om jag har möjlighet att få dem bytta kanske det är lika bra...
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Håller med bmw-slangen att jag väldigt gärna vill ha en motivering till ett påstående, men det skadar säkert inte att byta dem. Är kostnaden obetydlig så är det väl inget att tveka på om den ändå är urskruvade, är de dyrare så är det upp till hur orolig man är huruvida det är värt att byta dem eller återanvända de gamla :)
BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

De videos jag sett motiverar inte direkt skruvbytet, men på flera av de instruktionsvideos som finns så byts dock skruvarna. Därav mitt intresse.

Min största fundering är dock huruvida jag ska byta packningsfodret som jag nämner ovan. Men frågan är om det är overkill på en bil som gått 10k, årsm. 2010.
wm
137
wmt
530iA Touring -01
750iA Sedan -97
523i Sedan -99
MB E240 -04
Jag vet inte hur dina skruv ser ut, men på de lådor jag jobbat med har skruven lätt gått sönder så det har åtminstone varit bra att ha någon i reserv, därav att en del byter antar jag.

Packningsfodret skulle jag bytt, på en del lådor (vet inte hur det är med din) så läcker de ofta när de kommer upp i ålder.

/wmt
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, ok - tack!

Nja, tror han i videon blandar ihop vad BMW säger och vad Bentley (reparationsmanualen) säger. Många tror att reparationsmanualen från Bentley kommer från BMW, men så är det inte (däremot baserat mycket i den på info från BMW).

Men att de kan vara rostiga kan jag köpa, precis som wmt nämner. Tycker att kvaliten på ytbehandlingen på skruvar, fästen med mera är extremt varierande numera. Sitter skruvar på min E87 -06 inne i motorutrymmet (som inte är alltför utsatt förutom temperaturvariationer) som är helt oidentiferbara och svårt att ens få ned Torx-hylsan i. Jag menar inte lite ytrost, jag menar att metallen har börja flyta så att säga.

Såg några reparationskit för automatlådor där nya skruvar ingick, så jag antar att de skickar med dessa då vissa skruvar kan vara i dåligt skick.

Själv skulle jag sköpt nya skruvar. Kostnaden är ju fullständigt försumbar och märks inte ens.

Angående packningsfodret, se mitt svar ovan.

Om du ska byta det eller inte bestämmer du väldigt enkelt genom att svara på följande fråga : anser du att tid & kostnad är acceptabel (dvs göra om det arbete du gör nu) för att byta packningsfodret om <x> antal år (här lägger du till sannolikheten för failure som funktion av tid)?

Off-topic, men kom på en annan vanlig anledning varför det står att man ska köpa nya skruvar. Många skruvar kommer färdiga med låsvätska (ser ut som en färgad pasta och innehåller mikrokapslar av låsvätska och när man skruvar dit skruven går dessa mikrokapslar sönder och låsvätskan aktiveras).

Såhär ser typiskt en sådan skruv ut med den här typen av låspasta
Länk
Länk

Dessa skruvar kan såklart återanvändas (om det bara är låsvätskans egenskaper som går förlorad) om man rengör dem och applicerar samma styrka av låsvätska (finns svag, medium och stark). Att bara säga Loctite är meningslöst (Loctite är ett varumärke för det första och du behöver använda just det varumärket och dessutom finns det olika styrkor av låsvätska och dessutom olika låsvätskor för olika material).

Fast ser inte att det sitter sådana skruvar på denna automatlåda (fast det kanske sitter på andra automatlådor - hade för mig jag sett på E39 men hittar inte något på dessa så minns nog bara fel).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.