AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.822

Z3 "Svampiga" dörrhandtag svåra att öppna

Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Dörrarna på min Z3 har börjat bli allt svårare att öppna. Det började med förardörren som någon gång ibland inte gick att öppna utifrån. Lyfte man handtaget var det som att dörren var låst. Enda skillnaden var att det kändes som handtaget tog så att säga men det kändes "svampigt" i ändläget, svårt att förklara men inte så distinkt som det ska kännas när låset går upp. Inifrån har det alltid gått att öppna.
Om man antingen trycker ner eller lyfter upp dörren när man försöker öppna funkar det oftast. Se följande film som jag hittade som visar fenomenet.

Jag har justerat låsbygeln som sitter i dörrkarmen men det går inte att få det att bli bra. Det har dessutom blivit sämre och sämre och nu går det sällan att öppna förardörren samt att även passagerardörren börjat på liknande sätt, men inte lika illa än. Eftersom det började med förardörren och dessutom blir sämre och sämre känns det som att det är något som slits.

Är det någon som har liknande fenomen och/eller vet vad det kan vara för fel?
Jag tror att du skall ge upp tanken på att det är låsbygeln och dess placering. Jag drar denna slutsats, eftersom du alltid enkelt kan öppna från insidan. Låset öppnas antingen av insidans handtags koppling via stag till dörrlåset eller av ett kort stag från utsidans handtag ned till låset. Det måste vara detta stag som spökar. Om du ser denna video

har du en beskrivning på exakt samma handtag som du har i din bil, även om det i detta fall är en annan modell. Då får du en uppfattning om konstruktionen.
Kanske har det blivit för fel avstånd mellan dörrhandtag och låskista och genom att pressa på dörrsidan blir den lätt deformerad och avståndet blir mer korrekt. Kanske någon deformerad eller utsliten ögla. Kanske samma som han nämner, själva handtaget är dåligt i sin upphängning.
Hej igen. Vid 4.46 minuter in i min video kan du se att dels går det ett kraftigt stag ned till låskistan som överför den manuella öppningen från yttre handtag. Det klenare staget är ett kommando från låset att öppning skall tillåtas. Det finns enligt elschema en s.k. elmotor för öppning av dörr, en motor som tillåter låsning/ upplåsning. Elmotorn måste ha funktionen att koppla ihop yttre handtag mekaniskt med låsmekanism i låskistan. Filmen verkar visa en elmotor som sitter på låskistan. Jag hade nog i ditt ställe kopplat loss mekanismen som på filmen och börjat smörja dessa grejer.
Hej! Hittade några amerikanska inlägg där ditt problem löst sig genom att spraya olja på låsmekanismen. Som tidigare sagts, sök mer på 3 -serien, den har mer inlägg och exakt samma låsmekanism.
Zt
312
Ztephan
Z3 Roadster 2.0 -99
E90 325i Sedan -05
Tack för tipsen! Letade runt lite på andra forum och att just spraya olja på låsmekanismen verkar vara en återkommande lösning. Jag testade detta och nu går det att öppna dörrarna enkelt igen. Trodde inte det skulle vara så enkelt, men nu är det löst iaf :-)
Bra att det löst sig. Återkommer det är det väl dags att ta ut låset och tvätta rent det från gammat torrt fett och lägga på nytt. Det här kommer nog drabba många av oss när bilen blir äldre.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.