AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.017

Recension och tankar om 320d F31 -13

Sida 1 av 2
al
9
albin_F31
320d F31 -13
Hej på er!

Har ägt min 320d F31 i ungefär en månad nu och tänkte dela med mig av mina tanker och funderingar angående bilen.

Innan jag köpte bilen så letade jag febrilt efter recensioner på nätet samt läste igenom den lååånga tråden här på Autopower om F31. Jag hade sedan länge bestämt mig för att det fick bli en F31 men jag fick inte nog av att läsa om den. Månaden innan ett eventuellt köp var många gånger värre än när man var liten och väntade på julafton och blocket kollades flera gånger per dag.

Dagarna började närma sig köp och jag hittade ett fint exemplar hos en större handlare. En svart sportline med skinnklädsel, manuell låda, utökad bluetooth, dragkrok och relativt få mil. Jag åkte till handlaren och skrev på pappren och fick hämta bilen några dagar senare då den skulle rekonderas och servas. Dessa dagar hade jag så sjukt mycket fjärilar i magen! Är det inte konstigt hur bilar kan påverka oss? Speciellt BMW...
Jag är till de yngre åren och har endast haft två billigare japanare innan BMWn så det var väldigt stort för mig.

Nu ska jag försöka mig på en recension...
Överlag är det en sjukt bra bil. Jag är helnöjd och det är riktigt trevlig bil att köra.

*Interiör
Riktigt snygg interiör. Mina detaljer är svarta och jag har svarta skinnstolar. Vanlig sportratt och växelspak. Visst drömmer man om m-ratten och m-spaken men det vanliga räcker gott. Stolarna är verkligen sköna och kan ställas in i minsta detalj. De som har suttit i bilen har förvånats positivt över alla spakar och inställningsmöjligheter. Jag har inte svankstödet som tillval och det är inget jag saknar, men hade jag haft det så hade jag garanterat inte velat vara utan det, men som sagt - inget jag saknar i dagsläget.
I kompisens Passat kan man skjuta hela huvudstödet framåt medan man bara kan vippa det framåt i F31 och det är något jag är lite avundsjuk på.
I övrigt känns alla reglage bra. Vissa detaljer är (som många har nämnt tidigare) lite plastiga. Speciellt handtaget på insida dörr som knarrar lite om man är lite hårdhänt. Annars känns det bra att fingra runt från förarsätet :)

*Drivlina
Jag är nöjd med kraften från dieselfyran och för att vara en 2-liters motor på 184hk så tycker jag att bilen känns pigg. Självklart är allt relativt och hade jag haft en fetare plånbok eller prioriterat annorlunda så hade jag valt en bensinsexa med mer kraft och det underbara ljudet från högre varvtal. Men nu fick det bli en liten diesel.

Debatten kring automat/manuell låda anser jag vara högst personlig. Jag är riktigt imponerad av dagens moderna automater men tillhör skaran som fortfarande föredrar den manuella lådan. Jag gillar helt enkelt att ha en koppling och att själv få peta i växlarna med en växelspak. BMWs manuella låda och koppling finns det inget att anmärka på - en korrekt och skön mekanisk känsla.
En utav dieselns fördelar enligt mig är det grymma vridet. Jag tycker att det är riktigt skönt att ligga på en hög växel och gasa och känna kraften från låga varv. Även från den aspekten tycker jag att den manuella lådan är roligare (även om man kan växla själv med dagens automater).

Nåväl. Från tomgång är bilen inte helt slut, men ganska slö upp till ca 1500rpm då laddtrycket kommer. Om man ligger och cruisar på minst 1500rpm och gasar så kommer effekten relativt snabbt utan att jag stör mig på turbolagget.
Från 1500rpm drar den fint och kraftigt till ca 3000rpm då vridet avtar för att sedan fortsätta till ca 4000rpm då effekten avtar.
På tvåans växel kan jag under vissa omständigheter (t.ex sitta väldigt avslappnad i sätet) känna att det suger lite i magen under max gaspådrag. På trean drar bilen fortfarande riktigt fint och kraftfullt men jag har inte lyckats känna något i magen.
På motorväg på 5an-6an slås jag av hur snabbt man kommer upp i hastighet. Om man ligger i 140 på 6an och trycker ner gaspedalen så känns det ändå att bilen börjar accelerera och den drar fint upp till ca 180. I hastigheter över 180-190 får den däremot kämpa.

Sammanfattningsvis:
320d är (såklart) ingen snabb sportbil, men jag tycker aldrig att den blir slö och tråkig. I vissa fall kan den faktiskt kännas ganska snabb och vridet från dieseln känns riktigt gott.

*Förbrukning
Jag har aldrig lyckats få bilen att dra över 0,7 i snitt. Bäst gör den sig på lands/motorväg där jag har legat neråt 0,5 trots högre hastigheter än tillåtet. Imponerande och skönt för plånboken.

*Chassi
Jag har inga tillval gällande chassi eller styrning. Här har jag inget speciellt att anmärka på. Jag tycker att känslan i styrningen är precis lagom tung. Jag provkörde en 320d med vad jag tror var den variabla styrningen som gjorde den väldigt lätt i låga hastigheter. Den föll mig inte i smaken då jag tyckte att det kändes konstgjort och drog likheter till en Clio... Då gillar jag standardstyrningen bättre som känns mer BMW.
Chassiet känns som en lagom kompromiss mellan komfort och sportighet. Den är rolig när det svänger och man åker väldigt skönt på motorväg. Hade jag fått jämföra med en m-sport så kanske min åsikt hade sett annorlunda ut, men i dagsläget är jag helnöjd och jag tycker absolut inte att den känns tråkig eller svensson.

*Utrustning och funktioner
-Den fjärrstyrda bagageluckan är guld värd liksom att man kan öppna fönstret där bak för lättare lastning. -Farthållaren är jättesmidig och bekväm vid motorvägskörning.
-Den utökade bluetoothen streamar Spotify utan några problem, dock visar den låtnamn från sambons iPhone men syncar inte alls med min Samsung S6 edge+.
-Samtal via bluetooth är sjukt smidigt och man kan ringa tidigare ringda samtal direkt från reglagen på ratten.
-Elektriska dragkroken är guld värd för mig som kör med släp ibland samt har lite skrytfaktor för bland annat kollegorna på jobbet hehe.
-Sportstolarna = ett måste.

*Övrigt/modifikationer
-Jag har bytt från original sportlinefälg 397 17" till BMW 397 18". En mycket snyggare fälg i 18" och det blev ett riktigt lyft för utseendet. Huruvida vägkänslan har blivit påverkad kan jag inte uttala mig om då jag inte känner någon märkbar skillnad.
-M Performance Power Kit ska enligt min plan installeras inom några månaders tid. Har läst lite recensioner här på forumet samt på andra forum och har helt klart fått en mycket positiv bild till BMWs originaltrim. Jag ska försöka återkomma med en recension när det är installerat.
-Bakrutorna ska tonas. Precis som med allt annat i bilvärlden var det ytterligare en djungel att sätta sin in i. Någon som har tips på nyanser osv?
-Jag har börjat få lite småfunderingar på att byta ut fjädrarna och få bilen något sportigare samt max 10-20mm lägre. Tidigare i texten skrev jag att jag är nöjd med fjädringen men bra kan alltid bli bättre. Efter att ha läst på forumen så har jag blivit positivt inställd till att byta till sportigare fjädrar från t.ex ACS. Någon som har några tankar kring detta? Jag funderar en del på andrahandsvärdet. Hade ni blivit avskräckta om det stod att den var försiktigt sänkt med fjädrar från t.ex ACS?

Hoppas att texten kan hjälpa någon som är sugen på en F31, annars kanske den kan öppna upp för lite gott bilsnack! :)
Visa användare
380
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
Bra recension, den summerar mina tankar efter nu nästan tre års ägande och 4000 mil. Det är en äkta BMW och jag förstår varför jag ser så många springa runt här, det är en riktig bra bil. Håller med om huvudstödet, nästan värdelöst. Utöver det så har jag inte lagt ner mycket pengar på den, bara tankat och kört.

Ska ha den första icke fria servicen nu i höst och som antagligen kommer bli det dyraste utlägget sedan inköpet (förutom vinterdäck då). Det är dags för byte av skivor fram, oljebyte och första inspektionen. Sen har jag ett gnissel vid låga farter som jag tror är handbromsen som ligger på samt så har blinkersen i vänstra ytterbackspegel lagt av (1200 kr för byte hos Förenade bil), men utöver det så har den bara funkat. Perfekt långfärdskomfort och snål med dieseln, låg på 0,45 l/mil upp till Stockholm förra veckan.
Du kommer få många sköna mil i den Albin.
Verdi
Kul att höra att du är så nöjd! Jag hade själv en F31 i nästan tre år och det är den bästa bil jag haft.
al
9
albin_F31
320d F31 -13
Tack P-OA! Jag försökte hålla texten kortfattad men det blev riktigt långt ändå haha.

Vad skönt att allt har fungerat bra förutom småfelen. Snygg färg har du på din också! Det är min personliga favorit. I mitt läge kunde jag inte vara färgkräsen direkt. Blev lite jobbigt när det stor en mineralgrå m-sport bredvid mig i garaget haha.
al
9
albin_F31
320d F31 -13
Ja jag har följt dina inlägg i den stora tråden om bilderna på F31 Verdi.
Garaget du har nu ser ju inte helt fel ut :) Trevliga bilar!
Verdi
Tackar. Det är tyvärr inte bestående. Men jag är nöjd just nu det är jag. :-)
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Har haft min i c:a 6-7 veckor nu och är också mycket nöjd.
Finns dock två saker jag stör mig på.
Handsfreen till telefonen är inte lika lätthanterlig som ex vis på Volvo. Men kan bero på att jag inte läst på i instruktionsboken tillräckligt. ( kan man tex få upp lista på senaste 10 uppringda resp mottagna nr? med en smidig knapptryckning och sen bläddra ner) Med knappen på ratten är det väl endast det senaste numret man kan få upp?
Sen fungerar inte backvarnaren riktigt som jag tror den borde fungerar, slutar nämligen inte att varna för hinder förrän man kör fram tillräckligt lång för för att hindret är utanför backvarnarens varningszon.
Räcker alltså inte med att lägga ur backen eller ens att lägga i ettan. Men misstänker att det inte ska vara så?
En grej till var det.
Jag skulle vilja kunna välja att sportläget alltid är i default när man startar bilen, nu får man ju trycka på den varje gång. Lite jobbigt om ligger och ska köra om och har glömt detta och så har man ekonomiläget i som vad jag har förstått bara stryper motorn.
Tycker annars att det finns mycket vrid över 3000 varv och ända upp till 4000 minst.
Manuell låda fungerar hur bra som helst till dieselmotor och föredrar nog det på en bruksbil.
Stolarna är hur sköna som helst (har också sportstolar men med delskinn)
För övrigt är jag hur nöjd som helst med bilen.

Verdi
Den startar väl alltid i komfort-läget. Dvs varken sport eller eco pro. Så du kommer aldrig ha ekonomiläget i om du inte aktivt valt det själv.

Dessutom stryper den inte motorns effekt av vad jag förstått utan den ger bara en segare gasrespons.
Si
195
Silver307
520d M-sport -12
Angående samtalslistor så kan du väl lägga in den på någon av snabbknapparna? Dom finns väl även på f30?
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
@Verdi
Ok comfortläge stämmer nog. Likväl lite irriterande att den inte kommer ihåg det läget man använde senast : )

@Silver307
Så är det säkert, får läsa på bättre i instruktionsboken...
al
9
albin_F31
320d F31 -13
Nu har jag inte kört Volvo så pass mycket att jag kan uttala mig, men jag tycker att bmws telefonlösning är klockren! Jag har inte ändrat något i inställningarna och om jag trycker på telefonen på ratten så kommer senast ringda kontakt upp och om jag rullar på reglaget bredvid så finns de senaste kontakterna jag pratat med där. Jag tror dock bara att det är kontakterna man har pratat med i bilen. Om t.ex morsan ringer innan jag sätter mig i bilen så visas inte hon som senaste kontakt. Det funkar dock bra för mig som har kanske 3-4 kontakter som jag pratar lite oftare med. Annars får man helt enkelt klicka in sig i iDriven.

Angående backvarnaren så måste jag testa om min också är som du beskriver. Men precis som du säger så vet jag att jag har stört mig på att den tjuter när jag har startat bilen i garaget och velat chilla någon minut på tomgång innan jag åker iväg. Jag anser att funktionen är bra om man är lite slarvig av sig, men det är något man borde kunna ställa in eller stänga av, t.ex kunna trycka på en knapp så att iaf tjutet försvinner om man som i mitt fall vill värma motorn lite eller få bort lite frost på rutorna innan man åker osv osv.

Skulle också vilja kunna sätta sportläget som default :) men det får vi väl leva med... Hur är det nu mellan comfort och sport? Tycker att trycket känns liknande men att jag måste trycka ner gasen längre i comfortläget för att få samma skjut som i sport? Man känner ju att den ger lite extra om man går från comfort till sport utan att röra foten. Kanske är det som kallas gasrespons? Jag har alltid tänkt att en bra gasrespons är som i en N/A motor, att effekten kommer omedelbart utan turbolag?
Verdi
albin_F31,
Den tjuter väl inte förrän du lägger i backen? Och det går väl att trycka bort varnaren om man vill? På min fanns det iaf en knappt vid växelväljaren.

Förstår inte varför ni vill ha sportläge som default. Jag tyckte min blev lätt "nervös" av sportläget. Inte bra till vardags. Svårt att köra mjukt. Men jag hade ju PPK på min och 286 hk och säkert var växellådslägena lite ändrade också.

Det sport gör är väl dels gasresponsen men även att den håller en lägre växel. Då har du ju högre varv på motorn och då drar det ju iväg snabbare. En klar nackdel är att den aldrig(?) växlar upp på 8:an ens i motorvägsfart i sportläget.
al
9
albin_F31
320d F31 -13
@Verdi jag vet som sagt inte exakt hur min backvarnaren beter sig. Ska ut och kolla sen! Du hade varnare fram också va? Jag har bara standard där bak..

Ja 335d är lite skillnad mot våra "klenisar" haha! Men vi har ju manuella lådor. Dock förstår jag helt vad du menar då jag provkörde polarens Passat och tyckte exakt som du om sportläget i hans dsg-automat. Den kändes ivrig och nervös och jag trivdes inte att den låg på så höga varv till vardagskörning.
Däremot är sportläget jätteskönt till våra manuella lådor :)
Verdi
Aha. Du har manuell låda. Det missade jag helt. Då förstår jag. Då är det ju bara responsen som skiljer. Inte hur den växlar.

ps. Hade en 330d F31 förut med PPK. 435:an hämtar jag på fredag. Ska bli intressant att jämföra.
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Manuell låda på min också som sagt.
Nu när jag parkerade så pep backvarnaren inte när jag la ur backen fast den visade på skärmen att det var hinder på vänster sida (ett träd)
Däremot härom dan när jag backat intill en husvägg så pep det hela tiden.
al
9
albin_F31
320d F31 -13
Japp precis :)

Ja just det, så var det. Vad spännande. 35i är ju en sjukt trevlig motor med mustigt vrid så jag kan bara fantisera om hur 35d känns.

Står nu inför ett litet dilemma angående PPK... Har kollat med Holmgrens bil som ska ha 15400:- medan Bilia i Gbg sa att de skickar ut erbjudanden ibland där det går på 9900:-. Frågan är bara när dessa erbjudanden brukar komma? Som bekant så vill man ju ha allt nu.. mellanskillnaden hade nästan räckt till nya fjädrar och toning på rutorna.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Automaten har väl höga varv för att vara alert och snabbt få turbotryck men jag håller med om att de höga varvet är jobbigt i längden. Hade varit bra med ett läge med snabbare respons utan höga varv. Borde gå att fixa. Tycker komforten är onödigt seg och resultar ofta i allt eller inget.
ge
116
gele77
BMW E93 335i Cab -07
Volvo V60 D4 PS -18 (tjänstebil)
Det är väl konfigurerbart i idrive hurvida man vill att sportläget skall påverka chassi/styrning samt växellåda. Jag har satt så mitt sportläge inte påverkar växel utan lägger spaken i S (putta till vänster) när jag skall leka lite mer eller ladda för omkörning.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Hur ställer man in det? Det hade jag ingen aning om.
ge
116
gele77
BMW E93 335i Cab -07
Volvo V60 D4 PS -18 (tjänstebil)
Bilden är inte från min bil men det ser likadant ut.

Länk

Har för mig att om man väljer enbart chassi här så påverkas inte växlingen.
Verdi
För att chassit ska påverkas krävs adaptivt chassi.

Motor styr gasrespons och växlingar (om man har automatlåda).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.