AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.617

"Level control system failure" efter byte av luftfjädring

Min luftfjädring på vänster sida läckte luft så jag beställde en begagnad luftfjädring och bytte nyligen detta.
Problemet som uppstått nu(direkt efter bytet) är att jag direkt vid start av bilen får felmeddelande "Level control system failure".
När jag läser ut felkoderna med INPA så har jag ingen felkod som verkar ha med detta att göra, det närmaste är "D3BD CAN RX SIGNAL" på handbromsen?

Bilen är en 745Li -02 som även har elektronisk dämpningskontroll(EDC).
Jag har testat att köra nivåregleringen manuellt via INPA och allt fungerar och man ser även att värdena på nivågivarna ändras när jag testar.

Nån som har nåt tips? kan det finnas nån felkod som jag inte kan se med INPA?
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Det mesta på e65 som monterar ur och i måste ju programmeras in i bilen så den fattar. Förstår eg inte varför man gjort en sån korkad lösning men det kanske kan vara något sådant?

På min 745 -02 sa radion upp sig. Jag bytte den delen och det funkade men tydligen så kan BMW-verkstaden se att det inte är samma del i bilen nu som när den var ny och krångla om något i "datorn" måste uppgraderas/uppdateras varför jag fick rådet att behålla originaldelen och montera in den om jag skulle uppdatera bilen via BMW.

Nu har jag inte bilen kvar så jag vet inte om detta stämmer men han som gav mig rådet är initierad i hur elektroniken i en e65:a fungerar så jag hade ingen orsak att tvivla.

Niklas

Fransosen
Tack för svaret!

Den enda elektroniken som finns på dämparen är en 2-pins kontakt till EDC:n.
Jag testade igår att flytta tillbaka kontakten till den gamla dämparen som jag la in löst i bakluckan men jag fick fortfarande samma larm.
Har även googlat runt och enl. dom instruktioner jag hittar så ska det inte behövas göras någon inställning via datorn förutom att kontrollera att höjden för nivåregleringen stämmer och det gör den.

Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
På min E39 touring behövde man göra nån reset / kalibrering efter det felet.

Felet är nu löst!

Jag testade att koppla upp bilen med ISTA/D och köra igenom felsökningsstegen för luftfjädringen och efter detta så är felmeddelandet borta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.