AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
1.642

Ljuddämparen trillade av efter två månader

160
däni
M4 Cab -17
X5 50i xdrive M -18
Tjena, köpte en begagnad passat för två månader sedan hos en bilhandlare, 2007 12'000mil.
Idag märkte jag att bakre ljuddämparen hoppat av röret, kollade under och det var helt rostigt.

Detta måste jag väl kunna kräva att bilhandlaren tar ansvar för?

Tack på förhand för råd då jag inte är så van vid sådana här grejor och vad man kan kräva.

Mvh D
Ansvar för vad?
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Du måste läsa den biten med liten skrift på garantin. Tveksam till just ljuddämparn tyvärr.

Crille
Bilen är snart 10 år gammal, att avgassystemet är rostigt borde inte vara så förvånande dessutom något man ser om man böjer sig ned och tittar.
Sa
134
Sabud
120D -08
Ateca 4WD-17
Du kollade inte under bilen innan köpet??

Hur som helst, köper man en ny eller begagnad bil av en bilhandlare gäller konsumentköplagen oavsett vad bilhandlaren anser. Fel upp till 6 månader efter köp och som kan antas funnits vid köpetillfället skall åtgärdas kostnadsfritt.

Även fel som med hänsyn tagen till bilens pris /skick inte kunnat förutses kan reklameras.

Det är en himmelsvid skillnad att köpa en begagnad bil av en bilhandlare jämfört med privatperson så kör hårt. Bara att gå in på sajter som Motormännen etc. och läsa på.
Kommer inte gå som ett fel eftersom avgassystemet var rostigt pga ålder när bilen såldes och inget dolt.
Men du kan ju alltid ta en dialog med bilhandlaren, tror det är lättare att få till något om man kan mötas på halva vägen.
160
däni
M4 Cab -17
X5 50i xdrive M -18
Glömde svara här, bilhandlaren tog detta på sin kappa och fixade det. Det var bara fästet mellan sista burken och röret framför som lossnat så det gick att svetsa ihop lite enkelt.
Ibland är det bra att ha handlat hos en bra bilhandlare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.