|
|
|
|---|---|
| Min 520i med 35 kmil har börjar dricka tokmycket olja. Det kan vara runt 1 liter / 50 mil. Det finns även en fet oljig sot i avgasröret. Ingen konstig vit eller blå rök vad jag kan se men det kan lukta bränd olja. Inget synligt oljeläckage under motorn (bytte oljefiljerpackningen för ett tag sedan). | |
|
Kontrollera vevhusventilationen Länk |
|
| Bytte hela systemet får ngt år sedan men slangen ner från avskiljaren känns stum. Ska ta och kolla den samt köra WD40 metoden. (har en dunk med 5 liter så jag borde kunna pytsa i tills det blir lite tätare i cylindrarna.) Det är dax att byta olja inom kort. Har även en ventilkåpepackning som ska på i samband med det. | |
|
Min drar också mycket olja. Har bytt vevhusventilation och kört WD40-metoden men hjälpte inte. I tråden "M54 oljeförbrukning" i detta forum länkas det till länken nedan som jag tror kan ge svaret på vad som behöver göras. Länk |
|
|
Tänkte bara säga att det var en 520 och inte en 525 som det renoverades kolvringar på i länken Fredrik1971 gav. Det är min lillebror "Pettson" som hjälpte mig med min bil och passade på att fota när vi renoverade motorn men han skrev tydligen fel vad det var för sort. |
|
| Micro68, hur många timmars jobb bedömer det är det för en skicklig mekaniker att göra det arbete du och din bror gjorde med 520:n? Behöver leja bort jobbet om jag ska åtgärda oljetörsten. Kanske du och din bror är sugna på att ta er an en 525 :) | |
|
Jag har för mig att det tog oss ca 20-24 timmar (var) utspridda under en vecka på semestern (vi jobbade på kvällarna för att det var så varmt). Vi hade ej skruvat så mycket med Bmw motorer innan men brorsan är utbildad mekaniker så andra motorer hade han skruvat med. Tyvärr så är jag inte så sugen på att göra jobbet ännu en gång.... Skulle jag vara tvungen att göra jobbet ännu en gång så skulle jag lyfta ur motorn , på min lät vi den vara kvar i bilen , lyfte bort toppen , släppte undre ramen till motorn för att ta bort oljetråg osv.. Jag är inte utbildad mekaniker men skruva är inte så svårt och då han kunde dom svåra delarna så blev det ju lite enklare för mig. Vi bytte kolvringar , vevstakslager , en dålig kamaxel , vattenpump och alla packningar som gick att byta samt rengjorde allt som gick att rengöra. |
|
| Tack för info Micro68. Börjar fundera på en minisemester i Polen i sommar för att få det fixat. | |
|
Har du funderat på logistiken med alla grejor som går åt ? Jag visste om mitt problem (precis som du) och jag köpte in alla grejor innan (förutom kammen som jag inte visste om innan) och avgasmuttrar till grenröret. Jag hade även köpt verktyget för inställning av kammarna och hade tur o kunde sälja det direkt när jag var klar.. Har du tänkt att den polska firman ska ta fram delarna eller tar du med dom ner ? Annars tycker jag väl inte det låter så dumt att göra det i ett billigare land.. Lycka till !! |
|
|
Min tanke är att ta med delarna (beställer från Tyskland) så att de kan koncentrera sig på att göra jobbet. Eventuellt skaffar jag ett kit som innehåller nya kolvar också för att slippa rengöringsproceduren ni gick igenom. Vilka kolvringar körde ni på? Det var inte orginal förstod jag. |
|
| Jag köpte kolvringarna på autoexperten. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.