|
|
|
|---|---|
|
Hej. Är det någon som har tips på byte av den tvärgående krängningshämmaren fram? Gärna utan att ta ur motorn eller lossa framvagnen. Mvh norton-56 | |
|
Hej, Som vanligt minns jag inte detaljer, men det borde bara vara att skruva loss den och ta bort den. Lägg dig under och titta lite, så ser du. Framför allt inte motor, men knappast något mer i övrig framvagn, behöver lossas. Tänker du byta till något styvare? /Lennart |
|
|
Hej. Den gamla har rostat under bussningarna (25mm istället för 20mm). Jag byter till en fräsch standard från skroten. Jag har lossat den och försökt att dra ut den till vänster(förarsidan) med fullt rattutslag åt höger utan resultat. Den fastnar mellan framvagnsbalken och oljetråget. Vinkelslip fungerar säkert men då kan det bli jobbigt om jag inte får dit den nya. Johannes |
|
|
Hej, Jag var väldigt fel ute, har jag sett nu. Fastän jag bökat väldigt mycket framvagn (på en tidigare bil). Jag ber om ursäkt! En titt i BMW TIS bekräftar att det inte är bara bara. Det finns en nätbaserad version av TIS, men just nu kommer jag inte ihåg var. Prova att söka här i forumet, för det var inte länge sedan någon påminde mig. Själv brukar jag ta till en pc-lokal version, så jag tenderar att glömma andra varianter. Om du inte hittar länken, kan jag antingen mejla dig pdf-utskrifter av min instruktion eller så småningom länken. Jag borde hitta den. Hur som helst blir det till att skruva mer. Inte ur med motorn, men kanske lyfta den lite (beroende på motortyp) och dessutom lite annat). Hör av dig, om du inte hittar och behöver detaljer. /Lennart |
|
| Hej. BMWTIS föreslog demontering av framaxel men jag ska nog ta och kika på det där med att lossa motorn. Tack för hjälpen. Johannes | |
| Försökte lossa främre själv när ja byte stag och dylikt. Måste gå att lirka ut utan att demontera alltför mycket delar. Ska kika efter lite sen | |
|
740i har ganska lik framvagn om man jämför med E39 V8, och på den senare är det omöjligt att byta krängningshämmaren utan att sänka ner framvagnsbalken en bra bit. Har själv gjort det på min och det var inte roligt. Googlade lite nu och det ser ut att vara samma visa på E38 tyvärr. |
|
|
Nu kanske jag är lite sent ute men jag bytte på min 750i i vintras. Om jag inte minns fel så var det inte riktigt fullt rattustlag åt vänster(tror jag), sedan var det bara att vinkla ur den bakåt. Däremot var det svårare att montera tillbaka den nya. Då behövde jag skruva bort den högra styrarmen. Då gick det hur bra som helst. Ett tips kan vara att sätta en domkraft på motorn och höja lite försiktigt. Det tänjer lite på bussningarna men det kan ge dom där små extra millimetrarna man behöver. //Adrian |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.