AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
5.102

SUV tips

Sida 1 av 2
fi
325
fiske & bilar
330e Xdrive touring
Betänk om ni skulle vilja köpa en stor suv, men inte en BMW.
Vad och varför väljer ni en viss modell.

Kom med tips!
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Har allvarlig SUV-allergi....men var jag tvungen att åka skogsskördare fick det nog bli en Land Rover Defender.

/J.I
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
Nya Q7.
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Lite mindre är Mazda CX-5. Har vunnit många tester.

Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Range Rover Sport, lite klassisk design och bra 4WD. Dock rasar priset på begagnat marknaden tyvärr, eller bra om man köper en som 2-3 år gammal.

VW 3.0 TDI Touareg är som o ratta en Golf, med luftfjädring och olika program på 4wd. Delar drivlina med VW Phaeton, Porsche Cayenne och Audi Q7. Gäller Touareg från årsmodell 2012 med 245 hk.

Crille
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Då jag kört i princip alla i storleksklassen säger jag tveklöst nya Audi Q7. Vill du ha körglädje, Porsche Cayenne. På alla andra punkter är Audi Q7 det bästa på marknaden i dagsläget enligt mig.
Volvo XC90 är en trevlig bil, om du kan leva med riktigt trist drivlina (D5) samt tveksam kvalitet.
VW Toureg är väldigt prisvärd och bekväm (med luftfjädring) men känns gammal.

Får jag fråga varför X5 inte är ett alternativ?

Bästa är att prova de olika bilarna och skapa en egen uppfattning.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Vad är budgeten? En inte helt oviktig detalj.

Välutrustade Touareg Limited från 399´ är mycket prisvärd, om än lite gammal...

MVH Christofer
fi
325
fiske & bilar
330e Xdrive touring
En nyare bil, 2015-16.

Är lite sugen på Jeep Grand Cheroke, hur är den ni som har erfarenhet?
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Har 2 polare som kör helt nya Jeep Grand Cheroke och Jeep Wrangler som vintarbil. Har aldrig hört dom säga nåt negativt om om sina bilar men ej heller nåt positivt. Men båda är väldig insyltade på amerikansk, skulle inte ligga på kartan köra europeisk av nåt märke. Så det är nog mer ett princip.

Crille
Sa
134
Sabud
120D -08
Ateca 4WD-17
Grand Cheroke, vet inte hur ny men det står en svart metallic i garagelängan med sanslösa lacksläpp. Min bilintresserade chef hade även en efter sin Q7, mycket primitivt åkdon.
fi
325
fiske & bilar
330e Xdrive touring
Hade en helt ny Wrangler Sahara som hyrbil utomlands, inte i närheten av komfort som BMW´n, men den hade en känsla helt klart. Hög & cool
Skulle däremot inte vilja ha en sådan här hemma i Sverige.

Grand C har jag inte kört så det är svårt och säga något om den, mer än att den är snygg-hög-stor vilket gillas. (får återkomma efter en provkörning)

Svårt att tänka mig dock att en jänkarbil är i närheten av Tysken kvalitetsmässigt, men bilköp är ju en fråga om förnuft vs känsla ibland.

Däremot så får man för runt 500 K en välutrustad bil med en 6 cyl motor
Till skillnad för en liknande Tysk som ligger närmare 700 K

Är ju sugen på nya 5 serien, men det kommer ju dröja ett bra tag till innan den finns.

En SUV med stora sköna stolar lockar helt klart

Så förgyll denna tråd med mera erfarenheter, åsikter & fakta om diverse bilar!
Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Vad ska du ha bilen till? Det är ju en inte oviktig parameter.

Själv sålde jag min Porsche 911:a för ett år sedan och köpte en Hummer H3. Det var helt rätt för mig. Men då kör jag mest i stan och hämtar ungar på dagis etc.

Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Ja, en Hummer H3 är ju per definition den perfekta citybilen ;)
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Om pengar inte är ett problem så kanske Mercedes G63 AMG 6x6 vore något att ha på garageuppfarten. :-)

/Näckrosen

I rather go ponding
Verdi
fiske & bilar,
Varför inte en X5? Tycker den är snyggast utan att bli vulgär. Q7 är säkert svinbra men den ser inte ut som en SUV längre utan mer som en höjd kombi. Lite som en lyxigare variant av Subaru Forester.

Q7: Länk
Forester: Länk

Jag tycker den egentligen snyggaste SUV:en är Range Rover Sport. Länk
Det man kan säga som är negativt är att den har lite "engelskt fotbollsproffs"-aura. Lite vulgär helt enkelt.

WGG,
Hummer? Really? Kul att någon vågar vara annorlunda dock. :)

Waterlily,
Rättelse: "Om pengar och dålig smak inte är ett problem..." G63 är visserligen maffig och snabb men den har tydligen urusel väghållning och du kommer se ut som om du tillhör ryska maffian. :-)
Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
@ Amli o Verdi. Som sagt, funkar klockrent som citybil. Gör sig bäst i låga hastigheter. Refuger och annat tjafs utgör sällan hinder. Och så är det ju kul med en udda bil; finns ca 250 i Sverige. Rätt så billiga i inköp. Visst, förbrukningen ligger på ca 1,6 - 1,7 l milen. Mer pengar till staten som kommer oss alla till godo! :-)

[URL=Länk

Länk

Länk

Sa
134
Sabud
120D -08
Ateca 4WD-17
Kom ihåg när jag såg min första Hummer utanför mässområdet (Ullevi) i Göteborg på tidigt 90-tal. H1:an hade problem att hålla sig i egen fil på smågatorna. För mig är det den enda Hummermodellen jag varit lite intresserad av;)

Länk
ge
116
gele77
BMW E93 335i Cab -07
Volvo V60 D4 PS -18 (tjänstebil)
Stor suv och inte bmw så hade det fått bli en Merca GLE. I den mindre klassen en GLC eller Jaguar F-Pace
Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Cadillac Escalade? (Har ingen personlig erfarenhet, men synes uppfylla kriterierna stor SUV och sköna säten).

Exempelvis: Länk

fi
325
fiske & bilar
330e Xdrive touring
Om man nu skulle besluta sig för en vanlig bil, vad tror ni om nya E klass?

Alt hur är MB suvar? (ej beg bil)

fi
325
fiske & bilar
330e Xdrive touring
Det ska visst komma en höjd E klass med luftfjädring som A6 allroad!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.