AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.319

Bilen startar till men dör direkt?

Bi
31
BioElite
320i E90 -07
Hej!

Är rätt ny på BMW och har precis skaffat mig en E90 320.

För ett par veckar sedan när jag startade bilen kom "Charging Fault" upp i displayen. Men eftersom det försvann direkt gjorde jag ingen större undersökning. Även "motorelektroniklampan" har tänt sig, kolla då felkoder och det va en "O2 Sensor" som hade gett fel signal, inget som jag brytt mig om direkt då jag inte antar det är avgörande för min motors hälsa.

Dom senaste dagarna har "Charging Fault" kommit upp ganska frekvent, lat och dum som jag är har jag inte hunnit kolla upp det då det försvunnit till och från. Men igår började den rycka, kom massa felmeddelanden och fläkten dog osv. Typiska symptom när batteriet är helt torsk.

Försökte hjälpstarta, men det ville den inte, batteriet va helt tomt så köpte ett nytt och slängde i. Den startar kanonfint precis som vanligt och går upp på 1000 varv och börjar hosta direkt och dör.

Får upp följande i iDrive displayen:
- Engine fault, reduced power
- Cruise control fault

Problemet är bara att när man söker ECUn efter felkoder så finns det inga felkoder alls. Så vänder mig till er, vart ska man börja? Är ju ganska hajj på bilar, men har BMW något specialinstrument för att kolla upp vad som är fel? Eller hur går man tillväga?

Visa användare
5.115
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Hej, vad felsöker du med för instrument?
Ett BMW-specifikt instrument är att föredra i dessa fall.
Inpa är ett bra alternativ. Jag säljer det på Blocket normalt men just nu ligger annonsen nere men kommer upp inom kort.
Du kommer hitta den här sen: Länk
Det finns givetvis andra alternativ men Inpa är nog det som är mest "Hard core". Bmw:s egna fabriksprogram i grunden.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Bi
31
BioElite
320i E90 -07
Har kört med vanlig ODB läsare och fick upp felkoder innan men nu är det helt tomt enligt Torque och Feltemas skitinstrument.
Visa användare
5.115
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Lite skumt att du inte får fram nån felkod.
Om det finns felkod så missar inte Inpa den.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Visa användare
5.115
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Nu är annonsen uppe igen.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Bi
31
BioElite
320i E90 -07
Tack för ditt erbjudande men håller mig till Ebay för 100:- när jag inte ens vet om det funkar då.

Mvh
Visa användare
5.115
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Inga problem. Fast jag vet att det inte funkar då.
Det är därför jag håller på med detta.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Bi
31
BioElite
320i E90 -07
Okej, förklara gärna för mig vad skillnaden är på din kabel och det som säljs tusentals av på ebay? Är som sagt ny inom felsökning av BMW.... Man ångrar ju mer och mer att man bytt från Volvo.
Visa användare
5.115
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Det finns ett antal fallgropar med ebay kablarna.
-Vilka operativ fungerar programvaran till?
-Får jag en kabel som passar min bil?
Kablar utan switch så är det antingen en K-line preppad eller en D-can man får. Kan bli rätt, kan bli fel.
-Finns filer till just min bil med?
-Finns support?

Ingenting med BMW är plug and play. Det måste man förlika sig med.
Det är det som gör att det är lite mer spännande.

Men självklart finns allt till ett bättre pris någon annanstans.
Det är bara en fråga om hur mycket tid man vill investera i.

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Bi
31
BioElite
320i E90 -07
Okey men hur vet jag då att ditt fungerar till min bil om inga bilar är lika andra?
Hej,

Antar att herrskapet sover ut efter den tidiga morgonens diskussion, så jag tar mig friheten att blanda mig i. ;)

BioElite: om du nu beslutar dig för att behålla din BMW och inte gå tillbaka till Volvo, är Inpa väl värt snart sagt vilken slant som helst. Din första egenavlästa felkod betalar sig direkt jämfört med att ta sig till en verkstad och betala för en diagnos.

OlaO's grejer ger ett klart mervärde i det att Ola finns kvar även efter affären och ger support, inte bara vid installationen utan också vid användningen. Att han tjänar en slant må vara, men jag har fått uppfattningen att han drivs av ett äkta tekniskt intresse och vill att det han säljer skall ge (ytterligare) en nöjd kund.
(Det kan du i o f s utnyttja och köpa din hundrakronorsgrej och be Ola om hjälp sen... Han nekar dig nog inte. ;) )

/Lennart
Visa användare
5.115
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Bioelite, olycklig formulering
Det jag menar är givetvis:
"Finns filer till just min bilmodell med?"

Lenwib, tack för de vänliga orden.
Jo jag drivs ju av teknikintresse men också att jag tycker det är kul att hjälpa till. En av de roligaste casen jag haft var en kille i Kiruna som hade en e70 med misstänkt startspärr. Han hade 30 mil till Luleå så det skulle bli en dryg bärgning. Han tillade också att "Jag vet inget om datorer"
Nåväl jag skickade upp ett kit och installerade det via teamviewer.
Sen fick han gå ut till bilen och trycka i kabeln så gjorde jag en syncning av startspärren. Att höra motorn gå igång genom telefonen var en rätt skön känsla. Då är det riktigt roligt. Nöjd kund kan man säga ;-)

Mvh Ola

Min bil:

Länk

Eller så skaffar du Torque Pro till din telefon och en enkel blåtandsmodul på Kjelle och så har du en fin felkodsläsare för under 300. Helt övertygad om att INPA gör mer än Torque men för en enkel diagnos så tycker jag det fungerar mycket bra.
Bi
31
BioElite
320i E90 -07
michieff,

är det jag har. + Biltemas felkodsläsare och visar inga koder.
Inte ens pending codes? Då vill jag påstå att inga koder är slängda av bilen. Kan det verkligen vara så att inpa hittar koder där vanliga obdläsare inte hittar några alls?
Bi
31
BioElite
320i E90 -07
Det är helt tomt på felkoder enligt dom ja.

Men iDrive visar fel och bilen funkar inte.
Så i samma skede som idrive visar felet så säger en scan på bilen ingenting med torque? Mycket märkligt.
Bi
31
BioElite
320i E90 -07
iDriven har visat felet sen i fredags. Men bilen startar inte och inga felkoder med 2 olika "universalläsare". Därav min fråga om BMW kör specialsystem vilket dom verkar göra enligt OlaO.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.