|
|
|
|---|---|
|
Jag har en felkod på min 330i -02, P0056 bank 2 givare 2. Om jag förstår rätt är det lambdasonden längst från motorn efter katten. Fungerar en universal från Biltema och är det i så fall en med fyra kablar jag skall ha? Vad säger expertisen, är jag på rätt spår? //Erik | |
We 2.004 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Jag hade köpt en modellanpassad från Tyskland istället, NGK eller Bosch. Kostar under 1000:-. |
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Torde vara del nr 2 på kartan: Länk Om vi pratar EFTER katt. Vilket är monitor-sonden. Före katt är regler-sond. När jag bytte lambda på min (f.d) 316ti så blev den en BOSCH från Autoteleimann.de I ditt fall (och även för min 330) är det rimligen denna: Länk Givare och liknande köper man helt enkelt inte på Biltema. BMW vill ha BMW-original. (eller motsv originaltillverkare/underleverantör). /Anders |
|
Tack för svar! Det är en djungel att förstå vilken men ska ha. I den tyska länken ovan har den artnr 0 258 986 505 och söker jag det på svenska sidor finns den på Skruvat och Mekonomen. Det konstiga är att Skruvats info är att det är en reglersond före kat, medan Mekonomen skriver att det är en diagnossond efter kat. Vad gäller tro? Jag vet att mitt problem är den sista lambdan längst från motorn. //Erik |
|
|
Monitorsond och diagnossond är samma sak. Håller med om att köpa en modellanpassad sond från någon av de stora OEM-tillverkarna som t ex. Bosch, VDO-Siemens, Denso eller NTK (NGK:s lambdasonder). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Som du ser på min första länk till RealOEM, produkt märkt siffran 2, så skiljer den sig från produkt märkt 1 genom att 1'an är de som skruvas ned i grenrören (du ser dem om du öppnar huven o kikar ned) Dessa är alltså före katt. Produkt 2 finns med på bilden men ansluts inte någonstans av den orsaken att den bilden inte har fokus på det området där 2'orna ansluts - de är bara med schematiskt för att visa att inalles är det 4 sonder. Så om du fokuserar på produktnumret till just del 2 så är det monitor/diagnossond du adresserar. På min 316 var det förvärmningen (glödtråd) till monitorsond som lagt av. Alla de sonder jag hittade till vettigt pris hade kablar som på bild såg annorlunda ut än den som faktiskt satt under min bil. Så det var en rejäl djungel. Fick t.o.m kontakta Bosch's support och leta i kopplingsscheman för att fatta att jag köpte rätt trots allt. I ditt fall tror jag det är lättare. Matcha BMWs produktnummer där så ska det bli rätt. Håller tummarna. A. |
We 2.004 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Jämför art.nr. på realoem eller motsvarande sida och referenslista på försäljningsställets hemsida (brukar finnas), men kolla även längden på kabeln till sonden så blir det lite enklare att förstå om du valt rätt. Modellanpassade har alltid rätt längd på kabeln. |
|
Här har du några till bra pris. Länk |
|
|
Kolla även t ex. Autodoc.se Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Kolla även t ex. Autodoc.se Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
We 2.004 BMW M2 LCI -18
Autodoc är samma som reservdelar24, beställde nyligen från reservdelar24 och allt kom i Autodoc-kartonger. |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Oh ja, helt rätt. Autodoc är samma som Bildelar Expert, Bildelaronline24, Reservdelar24 och Top Reservdelar. Exakt samma företag bakom alla och allt är likadant, endast webadressen och loggan är som skiljer. Lika seriöst som deras kvalitet på online reservdelskatalog (lika strukturerat som om man stoppat alla underleverantörers databaser i näsan och nyst rakt in i serverrummet)... Men billigt är det... Och det verkar räcka... |
We 2.004 BMW M2 LCI -18
Lite oreda har dom på sina sidor, men det går att hitta rätt. Sen att dom ibland byter ut artiklar mot sitt egna märke Stark är väl inte helt okej. |
|
Det är 4 kablad du ska ha, men just Lambdasond är bättre med mer åt original hållet. Någon ovan länkade för c:a 7-800:- och det är värt det i längden. Har själv kört med Biltemas tidigare och de låg på 500:- då. (vet ej idag). Nackdel biltemas som jag själv märkte är hållbarheten. Du måste även skarva kablarna (detta gjorde mig inget), men sen var det hållbarheten. Höll c:a 2500 mil. Jag har inget emot biltema på många saker, men just lambdasond rekommenderar jag mer åt original hållet alla fall. Just när det endast skiljer c:a 300:- plus du slipper skarva kablar. Jag hade aldrig betalat c:a 2000:- som Bmw vill ha för dem styck. |
|
|
Tack för alla svar. Det får bli en bosch. //Erik |
|
| Dom kan du få till bra pris på ebay. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.