AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.068

Gnisslande ljud, 530xd e61 -05 m-sport

He
3
Hedlund06
530xd touring m-sport -05
Hej!

Ny på forumet, hoppas att det finns människor här som kan göra min vardag lite bättre!
Som rubriken lyder så har jag ett gnisslande ljud när jag kör som låter "njutt njutt njutt", vet att det låter konstigt men det är svårt att förklara ljudet bättre. Det hörs tydligast vid ~1000 varv när man smyger fram, och ökar allt eftersom jag gasar. Ljudet blir inte högre, det går bara fortare, men hörs knappt på högre hastighet. Det tystnar inte om jag svänger åt något håll eller låter mer. Har prövat gasa på neutral, men hörs inget sådant, har haft bilen på lyft och en hjälpsam person som suttit i bilen och gasat lite lätt, men inget ljud. Det låter inte som ett metalliskt skrapljud utan mer lageraktigt men jag kan ju ha fel.
Skulle vara enormt tacksam om någon har en idé vad det kan vara då det retar gallfeber på mig!

mvh
Hedlund

1
Hägglund70
530xd Touring-06
Hej, har en 530xd touring -06 med exakt samma problem. Det märkliga är att ljudet försvinner under sommaren när det är varmt. Så fort det blir höst och bara några plusgrader så återkommer ljudet. Har du hittat något fel??
He
3
Hedlund06
530xd touring m-sport -05
Hej Hägglund70, efter många gissningar och diskussioner med folk så tror vi att det kan vara ett lager i generatorn som är slut eller något åt det hållet. Ska lämna in bilen nu på torsdag för service och då ska dom även kolla om dom hittar felet, skulle det vara generatorn så byter dom den annars kan jag stryka den från listan. Men det skulle vara skönt om det va den så man blir av med oljudet, hör av mig på fredag när jag har resultat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.