|
|
|
|---|---|
|
den uppmärksamme vet att jag haft en hel del bekymmer med min 2016 X5 men runflatdäcken var inte ett av dem. Beställde 19 tum eftersom jag ville ha bra balans och höga däcksidor och även om de spårade och var högljudda så gick de emellanåt riktigt fint. Dock var inte det heller långvarigt men jag upptäckte att lerklumpar lätt fastnar på insida fälg så jag spolade dem varje vecka. Efter ca 2 mån var det en hel del obalans men morgonplattan tar uppemot 5 mil att köra bort så det var svårt att avgöra varifrån obalansen kom. Körde då iväg på Europasemester och tänkte att höga hastigheter och värme fixar biffen. Blev tvärtom värre ju längre jag körde, kraftig obalans i alla hastigheter, pulserande bromsning etc. Alla hjulbultar ok så trodde jag hade blåst bort en balansvikt av allt spolande. Hittar verkstad först i England och ber dem balansera. Frågar sedan om de fann obalans i nåt hjul och de kollade väldigt undrande på mig. Det var kraftig obalans i samtliga däck, framförallt bak. På de däcken sitter sisådär 40 gram vikter på nu! De trodde jag hade dragit på nya däck på gamla fälgar och åkt in för rutinbalansering. Det blev bättre men inte helt bra. Däcken har alltså blivit kort och gott orunda verkar det som. Är ännu på resande fot men vad ska jag säga till min ÅF när jag kommer tillbaka? Är detta vanligt med runflat, kanske hårdplasten i däcksidorna som blir buckligt av skarvar och hål? Om bara ett däck är orunt, är det nån vits att byta ut det eller kommer nåt annat knäckas strax därefter? Har varit på fyra verkstadsbesök senaste månaden och bilen är fortfarande inte okej... | |
|
Verkar klart märkligt och såklart inte okej. Du ska absolut reklamera detta till det företag där du köpte däck och fälgar. Jag har haft runflat på många bilar och har aldrig haft några problem med obalans eller dylikt. Det har dock varit 3- 5-serien och har alltid haft märkesdäck på BMW-originalfälgar. |
|
Verdi |
Antingen är du den mest otursförföljda människan eller så den känsligaste och gnälligaste. Finns ju ingen hejd på hur usel din bil och allt med den är. Börjar nästan bli parodiskt. Sälj den!! Köp en gammal Saab. Case closed. |
|
ok, här kommer bild då för den som tror att jag inbillar mig obalans... Länk och det är fortfarande inte bra. oklart hur många däck det gäller. Detta är orignal continental som kom med bilen, inga synliga skador nånstans som exempelvis vid hård kantstötning. kan en runflat helt sonika knäckas? och det verkar ju inte bara vara ett däck som krånglar. |
|
|
40g är inte anmärkningsvärt mkt, särskilt inte på så stora hjul. Att Runflat är värdelöst, det är däremot fakta. /J |
|
| det är anmärkningsvärt om man bara avhjälpt problemet till 50 procent trots att man gått "all in".. Det pulserar fortfarande vid inbromsning så jag måste göra nåt för att slippa skeva bromsskivor också. Vet bara inte om det är vettigast att slita av runflaten rakt av och köpa vanliga däck eller riskera att jaga symtom som uppkommer snabbare än jag hinner åtgärda dem. | |
|
Vibration vid bromsning bör rimligen inte bero på däcken. Vad händer om du monterar vinterdäcken? Försvinner obalansen? ------- //Lövet |
|
|
Mjo det beror nog på däcken eftersom det pulserar som mest i de hastigheter som bilen också hoppar/vibrerar mest i. Att det är obalans bekräftade verkstaden så nog ligger problemet där, funderar bara på om det blir evig kamp om man byter ut enstaka däck eller om man ska ta alla fyra icke-runflat. Har nån satt på vanliga däck på F15? Många har varnat för att den vobblar utan runflat och jag tyckte mig ha detta problem också med vinterdäcken. Man har ju varit med om att köra bort obalans genom att slita in däcket, men aldrig perfekt balanserade däck som förlorar sin rundhet ju mer man kör... |
|
Verdi |
Klart den inte vobblar utan run flat. Vinterdäck är nåt helt annat. Med såna blir alla bilar ostadiga. Återigen. Konstigt att just du får alla dessa problem. |
|
Tror du jag bad en däckverkstad limma fast alla deras vikter på min fälg så jag kunde ta kort och slösa min tid på att hitta på däckproblem på internet? Då hade jag nog hellre låtsats vara en ännu snyggare kille och lurat tjejer istället. Allt jag behövde veta om andra också varit med om runflats som förlorar sin rundhet. |
|
|
Har kvar orginal RFT på 135:an, tillverkade 08, som jag kör med några mil med då och då. Inga som helst problem med obalans. |
|
thekinglives |
saab 9-5: Trist med dessa symptom, känner igen mig i ståplattor problemet, tar som du skriver nästan 5 mil innan de försvinner helt. Jag kör dock inte rft, valde bort det för att jag vet att jag är känslig för konstigheter med obalans, spårkänslighet mm. Hade det varit min bil hade jag försökt att få låna en uppsättning hjul som går bra på en likadan X5a....sedan fortsätta beroende på resultat. Man kan ju annars få byta både däck, styrleder, övriga leder bromsar mm innan körglädjen återvänder. |
|
Jag tror jag låter ÅF ta av dem och kolla om de är runda. Om det bara är ett däck så provar jag köpa nytt och håller tummarna att det var ett måndagsex. Är det flera orunda kommer ÅF förstås hävda att jag varit ovarsam men då vet jag åtminstone att jag ska byta ut alla fyra till icke-runflat. Tyvärr indikerar ombalanseringen att flera var defekta, och jag bara funderar på hur det kunde bli så efter två månaders körning i Stockholm. Jag har fått nytt orunt däck förut som togs tillbaka på garantin men att ett helt runt däck blir ovalt var något nytt... |
|
|
Beroende på vart du befinner dig i England så finns det några verkstäder som har tillgång till Roadforce balanseringsmaskin. Jag använde mig av det när jag monterade icke RFT vinterdäck på min gamla F15. Det är enda sättet att minimera risken för obalans. Mvh/ Niclas |
|
| Är fälgarna runda? Annars kan man balansera i det oändliga (med perfekt resultat i balansmaskinen) utan att det blir bra... | |
|
Jag gjorde som Heden skriver åk och mät vägtrycket med en roadforce. Då får man svar på orundhet. Balanserade om flera gånger utan bra resultat men efter det är det kanon och har varit ett år. Maskinen talar om hur däcket ska vridas på färden för bästa resultat. |
|
|
Jag funderar dock på hur dom balanserar dessa däck eftersom det blir ståplatta på en halvtimme som kan ta väldigt massa mil igen att köra bort. För bra resultat måste jag ju tokköra dem på motorvägen först och sen ska de väl in i balanseringsmaskinen direkt? Annars måste de ju köra dem i roadforcen bra lämge och det tvivlar jag på att dom vill. |
|
|
Efter att jag kört i ett potthål så var ett av mina däck (RFT) kass. Det verkade som det var pyspunka på det, och jag misstänker att kanten blivit "knäckt" om man kan säga så om ett gummiföremål vilket gör att det inte ligger helt tätt till fälgkanten. Nu ska dock sägas att det var i 70 och ett rejält potthål, så fälgen behövde renoveras då den också böjdes. Med det sagt så känns det inte helt orimligt att RFT-däck kan få mer permanent problem med formen om de körs emot något typ ett potthål. Frågan är ju då om du varit emot med däcken i tillräckligt hög hastighet för att det ska påverka däcket men inte fälgen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.