|
|
|
|---|---|
|
Jag går i tankarna på ett litet projekt. Därför undrar jag lite om Bmws V8or. Är dom likadana från e34 och e39? Tanken är att det skall ner i annan bil. Alltså inte en BMW. Det är tänkt att använda både motor och låda i såfall. Finns det nån årsmodell man bör undvika? Sen undrar jag hur oljetråget sitter på motorn? Jag har försökt hitta bilder på hur det ser ut och jag tror det verkar sitta framåt. Det skulle vara bra om man kunde få tråget bakåt på nåt sätt för att det skall underlätta vid montage. Sen undrar jag om elen. Är den krånglig att koppla in. Tänkte med startspärrar och så. Mekaniskt är det inga svårigheter med men el är jag dålig på. Så därför undrar jag om det är nån idé eller om man ska lägga ner tankarna. Mvh Fredrik | |
|
De första v8orna heter m60 och finns främst i e34 och e32. Tre eller fyra liters volym. Dessa bilar är normalt gamla nog att sakna riktigt startspärr med kodad nyckel. Är det automatiskt växellåda så är den elektroniskt styrd med sin egna databox. Ska man sätta i grejerna i en annan bil är det nog smart att plocka över en hel del av kabelstammarna från donatorn. //Magnus |
|
| Ja min tanke är att hitta en bra donatorbil och bara ta grejerna och flytta över. Men det som oroar mig är om det blir krångligt med all elektronik med tex startspärrar och så. Men om det finns enkla lösningar på att kringgå sådant så borde det inte bli så värst svårt att avsluta ett sådant project. Men jag känner att jag behöver en del info innan man börjar | |
|
Om du letar runt på internet kan du hitta firmor som kan koda om styrboxarna så att alla startspärrar od tas bort då kan du även använda nyare motorer. Annars är det enklast med de äldre M60 motorerna. Håller själv på med ett bygge där jag lägger en M60 i en AC Cobra replica. |
|
| Ok det låter ju bra men vilka årsmodeller är det M60 och när kom M62? Jag spanar gärna in ditt project om du har bilder. | |
|
Håller på med ett projekt med en M60och en ZF 5hp30automat och har även tagit bakaxeln från samma e34. Som läget är nu har jag fått igång motorn men inte fått växellådan att fungera. Som jag har fattat det så sitter en del viktiga funktioner i elektroniken som finns i instrumenthuset. Försökte starta med ett instrumenthus från en 93a inkopplat, men det fungerade ej, men med det instrumenthus som hängde ihop med motor och låda startade motorn. Även signalen från bakaxeln är viktig att få med sig, så att lådan vet i vilken hastighet bilen går. Jag har fortfarande inte lyckats lista ut varför jag får så svaga signaler till växellådan. NÅGON SOM HAR KOLL PÅ DETTA? |
|
|
M60 byggdes 1992-1996 M62 byggdes 1996-1998 M62TÜ byggdes 1998-2003 (årsmodell 99-04) EWS I startspärr kom 1/94 och EWS II kom 1/95. EWS II är redan den svår att komma förbi, åtminstone för tjuvar. Det är mycket vanligt att ta M60/M62 så kunskapen måste vara stor. Kolla engelskspråkiga forum om ni inte hittar svar på svenska. Mvh Stephan |
|
| Det låter avancerat att man måste ha signal från bakaxel också. Hur fasen löser man det om man har tänkt stoppa ner i gammal bil som inte har nån elektronik alls. | |
| På mitt bygge har jag satt ett flagghjul på kardanen med 4 flaggor. De påverkar originalgivaren. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.