AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.254

Klonkande oljud bak- E91 2006

ex
231
extravagant77
325i Touring E91 2006
Hejsan! Känns som att ha bil är ett evigt mekandes eller ett evigt öpnnande av plånboken. Har precis köpt nya stötdämpare som ska butas ut då de blöder samt att tändstift nyligen byts ut till nästa problem.

Har sen jag åkt Sthlm/Värmland t/r börjat höra ett klonkande (som om en halvtom flaska som guppar). Detta ljud kommer mest vid väldigt låga farter och när man släpper gasen eller bromsen och vid enstaka gånger när man kör över gupp och så. Verkar komma från bakre högra sidan.

Jag och en kompis hissade upp bilen idag och kollade igenom alla upphägningar, drivaxeln mm. Inget berkar löst i en första blick. Men håller man hårt oxh skakar bilen så låter det nömstans ifrån. Enligt min kompis som är mer kunning än vad jag är menar på att det nog ändå är antingen bussningarna eller inre drivknuten som är paj. Så.... Hur många bussningar finns bak. Vilka är artikelnummren? Är dessa enkla att byta? Om jag istället väljer verkstad. Vad borde de ta?

Andra förslag på vad det annars kan vara?

Tacksam för alla tips.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Sitter ett helt spindelnät därbak. Gå in på realoem o kolla bakvagn. Men vilken av alla dom det är eller om det är bärarmar e svårt o veta. Men finns säkert nån klok härinne som sitter på mer info.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Länk
ex
231
extravagant77
325i Touring E91 2006
Vad kan man hitta delsrna? Försöker hitta på bildelar24 men där listas de inte efter serienummer...
Kolla alla stag så du inte får samma problem som jag. Hade ett klonkande ljud som slutade med att främre övre stag gick av. Fick byta hela spindelklumpen, nytt hjullager, bromsande, abssensor och stag.

ex
231
extravagant77
325i Touring E91 2006
Ska lämna in den hos Bil & Motorteknik i Huddinge på måndag. Får se vad de kommer fram till.
ex
231
extravagant77
325i Touring E91 2006
Har nu blivit uppringd av verkstan och enligt dem är det höger tvärbalk som brakat ihop. Att byta ut både höger och vänster samt göra hjulinställningar kommer att gå på ca 7500kr om jag minns rätt. Nämnder detta bara för info eftersom det verkar vara många som skriver om klonkande ljud.

Bär jag och en vän som jobbat som mekaniker innan hissade upp bilen kunde vi inte komma på för fem öre vart oljudet kom ifrån.

Verkstan sa samma sak. De hade otroligt svårt att lokalisera varifrån oljudet kom ifrån.
Länka en bild på den del du menar via Länk . Låter jäkligt dyrt

ex
231
extravagant77
325i Touring E91 2006
Vet inte exakt vilket de menar. Har inte fått tillbaka bilen då de inte hade delarna inne i verkstan. Men tycker oxå det låter otroligt dyrt för en vanlig länkarm. En sådan kostar ca 300kr st från Tyskland. Samtidigt sökte jag på nätet efter seriös verkstad i Stockholm å de ska ha super bra renomée så hoppas jag inte blir lurad på priset. Ska ta upp det med dem imorrm när jag hämtar bilen. Om jag anser att priset är orimlig lär det vara sista gången jag åker in till dom samt att jag hänger ut dem på forum. Men men vi får se.
Länk

Del 11 , "Trailing arm" la av på min, en stor smäll i en rondell, den lade sig till vila på drivaxeln. Summa summarum 5500:- Ny del nr "11", nytt hjullager, ny bromsslang , och begagnad del nr 01 "Wheel carrier, rear left".

Ny spindel kostar 6k.

Laga.se hitta jag en för 1200:-, 900 mil.

😊☺😊😨
ex
231
extravagant77
325i Touring E91 2006
Jag tolkade oxå som att det skulle vara nr 11. Dock är min bara utsliten antar jag. Inga andra delar som ska bytas ut så därför blev jag förvånad över priset. Men vi får se vad det står på kvittot. Som sagt. Ska vara en av Stockholms bästa bmw verkstad...
Hur gick det då och summan?

ex
231
extravagant77
325i Touring E91 2006
8000kr.

1500kr st länkarm
1500kr felsök
1000kr arbetskostnad
1500kr hjulinställning.

Vet inte om priset e ok eller inte. Däremot blev jobbet gjort. Den klonkar inte och hjulinställningen tyckte jag blev perfekt utfört.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Skönt att det fixa ditt problem men sura pengar!
Jag gjorde fyrhjulsinställning för någon månad sedan o ratten sitter lite snett sedan dess. Dom gjorde t.o.m om inställningen nästa dag. Men fortfarande sne ratt. Dom säger att det e skitsvårt o få den spikrak just på BMW. Det roliga e att den var spikrak innan jag lämna in. O verkstan tyckte den var sne. Vianor verkstad med riktig mätutrustning ska tillägas. Orka inte bråka mer med dom.
ex
231
extravagant77
325i Touring E91 2006
Har haft samma erfarenhet med hjulinställning. För bara en månad sen gjordes hjulinställning hos En Däckia i Stockholm. 2000kr tog dom. Det blev bättre men inte så denna verkstad som tog bort varje skakning.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Mina skakningar i ratten reducerades vid 4hjulsintällningen. Men att ratten e lite sne stör en som fan :-)
Flytta efter ratten ett snäpp då.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.