|
|
|
|---|---|
|
Hej BMW vänner, Jag har ett stort problem. Efter att backat ur bilen ur garaget lät jag den stå i neutral och tomgång någr aminuter. När jag sedan skulle lägga i en växel gick inte detta. Jag stängde av bilen för att "starta om" men då gick bilen inte starta? Vad är galet? Vilken bilservice i göteborg bör jag kontakta för att lösa problemet? Jag har provat att stänga huven några gånger men det hjälper inte. Jag trr mig höra smg pumpen när jag vrider om tändningsnyckeln, dock inte när jag förflyttar växelspaken. Tacksam för hjälp. Har bara haft bilen i några dagar så SMG-lådan står lågt i kurs just nu. :( | |
|
Kan det vara samma fel som i denna tråden? Länk |
|
|
Tack Lus för tipset men min bil har inte varit strömlös. Famkom inte heller om bromspedalsgivaren löste hans problem. Jag har inga problem att lägga i neutral, tvärtom. SMG pumpen ville inte lägga i någon växel. Det var först efter att jag stängt av bilen som den inte vill starta på nytt. Jag har tänkt prova att byta relä till SMG pumpen och se om det hjälper. Om inte så blir undrar jag om växelpositionssensor är el justerad. Bilen har nyligen fått kopplingen bytt och kanske det har påverkat på någotvis? |
|
| Jag kan inte lådan alls, men har du ordentligt med ström? | |
![]() 26 Bmw M3 E46 -03 svensksåld 1 ägare
Audi Urquattro -85 nyskick 1 ägare Audi S4 B5 Avant -01 sv-såld 2 ägare |
Om växelindikatorn 0 på instrumenpanelen står och "blinkar" det betyder att motorhuven inte är stängd. Om du inte kan starta bilen så kan man testa koppla ur minus polen på batteriet sen testa. (detta hände en gång för mig när tjejen hade bilen) sen var det inga problem (vet ej vad hon gjorde när hon stängde av :) Har haft bilen i 3 år och fick verkligen tänka till i början varje gång man stänger av bilen att dra SMG spaken till vänster :) Feel the Power |
|
Jim Vesterholm du är en stjärna!!!! :D Nu startade bilen och växlarna fungerar! :) Dock lyser lampan för växellådan, kugghjulet med ett utropstecken i. Så något är det som behöver ses över eller recetas. |
|
|
Kul att du fick ordning på det. Hade samma problem på en M3 -03 med SMG, och vill minnas att jag lät verkstaden radera felkoden för att bli av med indikationen. |
|
|
Bapelsin, jag kommer göra detsamma. Dock undrar jag vad som orsakade det till att börja med? Kanske får jag reda på det när BMW nollar felkoden. Apropå vet någon om det finns något användbart verktyg (app?) att läsa ur SMG lådans felkoder? Alltså någon som jag kan införskaffa själv! Jag har läst på utländskt forum att de standardiserade felkoderna via OBD inte är mycket till hjälp när det gäller SMG. |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Jag skulle köpa ett "laxrelä" (pga av färgen) och ha i handskfacket. Kostar typ ingenting. Du hittar det i den högra boxen inne i motorrummet. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
| Byt relä som nämns ovan, kostar typ 100kr på Bmw. | |
| Jag har redan testat relät och det fungerar kalas. Bilen verkar ha adapterat sig för nu har kugghjulslampan slocknat. | |
| Ett tips är att byta det ändå om du inte redan gjort det. Det kan klicka/funka kanon och sen lägga av bara rätt vad det är om det börjar bli dåligt, talar från egna jobbiga erfarenheter här (blinkade lampor, kugghjulssymboler etc.etc) :) | |
|
Okej, jag ser din poäng. Får inhandla ett och ha i handskfacket som första felsökningsverktyg utifall nya konstiga fenomen uppstår. :) |
|
|
Har oxå bekymmer med min smg 2.. Funkat fint efter vintervilan.. Körde 8 mil efter besiktning men när jag sedan skulle köra dagen efter så "låste" den sig.. Varvtalet gick sakta ner till tomgång (även när jag gasade) sen fick jag inte i elr ur några växlar förrän jag lossat minus Polen och satt dit den igen.. Körde hem ca 2km.. Bytte smg relä..Kollade oljan.. Kollade givarna till huv och bagage.. Nollade bort felkoderna.. Körde lungt i 4 km sen började felkoderna ploppa upp igen (jag hade datorn uppkopplad) Fick nolla felkoder för att ta mig hem igen.. De felkoder jag fått är: *Felkod okänd 37 Växelägesgivare. *Växelspärrsolennoid kod 2. *Övervakning canbus 150. *Tryckreglerings ventil. *Smg kopplingsförlopp intermittent. Någon som haft samma fel? Mvh Micke |
|
|
Jag känner en del med er, som har valt SMGII, i en tidig, och något utvecklad teknik för sekvensiell direkt-växling. Dagens system, DSG, kommer också att bli gammal, och säkert också leda till problem.....men än så länge är det förvånatsvärt stabil. Det finns massor med diskussioner på forumet sedan tidigare, för och emot. Vad man måste förstå, anser jag, är att avancerad teknik, på gamla objekt, kommer att strula, och vara både jobbiga, och ibland dyra, att fixa till. Min gissning är, att fler kommer att börja fråga på forumet, och lära av varandra, hur man fortsätter att hålla igång äldre elektronik, och även hydraulik. Det kommer nog att kräva en del tålamod och kanske lite ekonomiska muskler, är väl ingen vild gissning, ju mer tiden lider..... Tekniken, utvecklingen, är ju väldigt charmig, växla med en elektrisk signal, men det ligger ju mycket avancerad teknik bakom, och den kommer att tröttna, förr eller senare. Jag önskar alla M3 e46 Bimmer's lycka till, men kommer inte att rekommendera någon att välja SMGII, av skälen ovan.....för mycket elektronik och hydraulik, som kan strula...... em3 |
|
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Jag tror att de med manuella rent tid på verkstad och kostnadsmässigt över tid spenderar mer än SMG II för kopplingsbyten. Visst pumpen kan rasa men med tanke på alla forum jag häckar på så är det väldigt sällan det händer. Elstrul - javisst men det är inte heller så ofta. Du får tänka på att det enda du ser här är de som har problem. Alla andra SMGII ägare är ju inte här med det positiva. Men visst jag håller med - ju mer "elektronik" desto fler källor till fel. Håller inte riktig med om att SMGII skulle vara någon form av "experiment" - De lärde sig väldigt mycket från SMGI som de implementerade i ver 2. Du kanske redan har listst ut att jag har SMG ;) (och ja - jag har bärgat bilen från jobbet då växeln inte gick att få i = relät) "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
|
Säkert som du säger, att det inte är så stor andel, som har börjat få problem med gammal elektronik och hydraulik. Jag var först säker på att det skulle bli SMGII för mig också, men backade, bl.a. när någon sa att repad hydraulpump kostade 25'. Men det finns ju mycket annat också, som kan hända och kosta på en rätt extrem sportbil, det måste man ta höjd för i budgeten. em3 |
|
Tell me about having buffer :) Efter mina reparationer förra året så .......... "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
![]() 26 Bmw M3 E46 -03 svensksåld 1 ägare
Audi Urquattro -85 nyskick 1 ägare Audi S4 B5 Avant -01 sv-såld 2 ägare |
j.alvin kul att det löste sig :) problem är till för att lösas, allt går att lösa. Kävlingepågen, dont look back in anger :) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.