AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.523

Spricka i fälg, vem reparerar i Stockholm

Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Har en uppsättning AC schnitzer type 2 19 där jag har pyspunka pga av att det är en spricka i en av fälgarna.
Intera vet jag gör detta men då jag inte var riktigt nöjd med dem sist så skulle jag vilja lämna dem någon annanstans. En tanke är också att kanske renovera upp alla fyra.

Någon som har tips på bra firma i närheten av Stockholm?

Mvh Ola

Min bil:
Länk

De
607
Decoy_81

530ia MT -07 Carbon-Schwarz
330ia MT -04 Black Sapphire
Hej

Ja det skulle jag också vilja få tips om! :)
Har en uppsättning style 42 som behöver en översyn.

Min bil Länk

gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Har funnits en i p-garaget under Flemingsbergs C vid HS men minns inte namnet,samt även en vid Åkers Styckebruk tror namnet var Skullman Enterprise
Hm...Jag har nyligen renoverat upp e uppsättning helt "sönderkörda" 18 tummare. En fälg hade en kraftig spricka på ca 12 cm med en "glipa" på 3-4mm som mest. Övriga hade "krokiga" kanter osv. Jag mejlade runt lite (Felga,Intera & Fälgfixarna). Samtliga sade att fälgarna var lagningsbara men bara en vågade lämna ett "uppskattat" pris, Felga, 10000 kr. Iaf, tyckte det lät dyyyrt, även om fälgarna är ovanliga. Skickade iväg de till utlandet, kostnad inkl frakt T/R ca 6000 kr, varav frakten var ca 2000 kr. Hur blev jobbet då? Ja de ser bra ut, slog inte i balanseringsmaskinen o gick att balansera utan bekymmer. Fälgens insida där den riktigt stora sprickan hade varit ser man att det är svetsat främst i balanseringsmaskinen då det är "en liten platå där". Däremot syntes det inget av svetsen på den sida av fälgen som vetter mot "däckets insida" så att säg, gissar att det beror på att man kan svarva fälgen enkelt från ena sidan men inte lika enkelt från andra. Att döma av vad vi såg i balanseringsmaskinen så är jobbet helt OK, inga noterbara slag vare sig i sid/längs led så att säg. Däck är monterade numera (billigt skräp). Har dock inte kunnat provköra än då bilen de sitter på är bara "halvt körbar", men det gick bra att rulla runt med de i garaget upp till ca 30 km/h. Som sagt detta var fälgar i riiiiiktigt taskigt skick som numera är fullt godkända högst sannolikt, men jag har inte kunnat verifiera detta, än. Så om ni är intresserade kan ni komma o kika på de, jag kan även visa före-bilder :D. Skickar ni ner 8 fälgar samtidigt så kostar det ca 11000 kr inkl frakt. Och, jag har en frakt kontakt vilken lämnar/hämtar fälgarna hos fiman i fråga. Firman kan även erbjuda "vibrerings polering" men det är inte helt gratis, men de har även andra varianter (kant slipning mm). Så skickar man ner "schyssta" fälgar o inte skräp som jag gjorde så kan förvänta sig ett mycket gott resultat till bra pris. De priser jag angivit är utifrån det jag fick betala för min kassa 18", kan mycket väl vara som så att fälgar i mer normalt skick (dvs körbara, mina var helt okörbara!) kostar mindre att renovera då de kräver mindre arbete. Tips om firman fick jag via en kontakt i landet i fråga, har köpt fälgar av honom tidigare. Han sade att firman i fråga var en av 2-3 styckna ha använde sig av själv, skall tilläggas att han har detta som affärside, dvs fixa iordning stötta/kassa värdefulla fälgar o sälja de via ebay.de för mellan 1000 - 3000 € beroende på typ/modell
Länk
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Tack Dawwe, men jag vågar inte skicka iväg mina 19" ac schnitzer.
Tog mig åratal att få tag på en uppsättning.
Tack också gto80, jag ska ringa Skullman.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
OK. Är det bara sprickan som skall svetsas (utan riktning) så behöver du inte lämna till nån fälgrenoverare alls, finns ju företag som sysslar med svetsning i diverse "svåra" material... Jag resonerade som du "vågar jag skicka iväg dem" då det är dyra/värdefulla fälgar? Men det var helt rätt val, efter 3 (tre!) veckor så var fälgarna klara, allt-som-allt inkl transporter så tog renoveringen en knapp månad, o de höll det utlovade priset, trots att jag var mentalt förberedd på "tilläggskostnader"...
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Dawwe, det har du rätt i, ska kolla med en lokal firma.

Mvh Ola

Min bil:

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.