AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.598

Problem med tändhatt - går inte att ta av

ex
231
extravagant77
325i Touring E91 2006
Tänkte byta tändstift på min E91 2006 (325) och har stött på problem. Får nämnligen inte av tändhattarna för att komma åt tändstiften. Som ni ser 3.31 in i denna video Länk såska det bara vara att ploppa av dem. Jag själv har försökt med all min kraft, försökt vicka, snurra etc och alla verkar vara fast som bergen. Ver inte om det blivit vakum eller om plastdelen smält fast. Hsr ni några tips hur man kan få av dem? Sitter verkligen fast.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Ja, de brukar kunna sitta. Och det är väldigt viktigt att inte bryta o ha sig, de ska dras rakt upp, d.v.s i en tänkt rät linje från hur de alltså är monterade (eftersom motorn lutar så menar jag alltså inte lodrätt rakt upp, utan rakt enligt motorns linje, hoppas du fattar)
Japp, det är mycket riktigt ett "sug" de ofta sitter med, det har ju att göra med gummiproppen som liksom sluter tätt.
Jag hade problem med en av mina tändspolar som du beskriver, det jag gjorde var att linda en mjuk trasa runt skaftet på en grov och hyfsat lång mejsel. Jag lindade ganska tjockt för trasan skall agera mjukdämpande och sprida belastningen lite, så trädde jag den in i den ögla som locket på tändspolen ju har (där man normalt sicker in fingret o drar)
Sen hade jag ett mothåll, tror det var en liten mjukare träbit, mot ventikåpan eller godset i toppen (minns inte exakt hur det ser ut) för att se till att hävstången, när man drar i mejselns ände, är just i rät riktning rakt upp som tändspolen ska dras ut. Med en handske på handen och mejseln som "hävstång" kunde jag sakta dra uppåt och ut med spolen.

Mycket mycket viktigt här, hävstången får alltså inte "bryta" ut tändspolen i fel vinkel. Då har man sönder grejer. Det tar en liten stund att bygga upp med mothåll och liknande för att försäkra sig om att kraften går i rätt riktning när man sätter press, men det går så mycket lättare än vad man klarar med bara ett finger i öglan.

Trasan rekommenderar jag dessutom eftersom mejseln annars sätter väldigt skarp kraft mot precis en viss punkt i den där öglan, och det riskerar ju bara att spräcka öglan, och det vill man inte.

Lycka till.
ex
231
extravagant77
325i Touring E91 2006
Tack för tipset. Funkde bättre när jag kunde häva. Va även enklare när motorn var kallare än igår.
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Toppen!

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.