AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.011

Efterhandsmontera PDC Fram F11.

Sida 1 av 2
Jag har haft ögonen på en bil som ligger bra i pris men den enda och största nackdelen är att det endast finns PDC bak på bilen. I övrigt bra utrustad med sportratt, sportstolar, dragkrok m.m.

Jag har mailat BMW och frågat vad priset skulle kunna landa på för eftermontering av PDC fram men de lär väl inte behaga att svara då det var drygt 2 veckor sedan och två mail...

Någon som har erfarenhet av detta eller till och med kanske har nys om en prislapp för kalaset?

Tack på förhand!
Importbil?

På svensksålda finns bara PDC fram och bak. (kod 508)

Ca 99% av alla sv-sålda har comfortpaketet där bl.a. detta ingår.

Kolla så inte bilen även saknar andra grundläggande saker som xenon och klima.

Svarar inte på din fråga men kan hjälpa dig att undvika otrevliga överraskningar. Oftast brukar det löna sig att köpa en bil med rätt utrustning från början.
Tack för grymt snabbt svar.

Ser dock att den är svensksåld med följande utrustning:
Automatisk växellåda, Diesel, ABS bromsar, ACC/Klimatanläggning, Airbag förare & passagerare, Antisladdsystem, Antispinn, C-lås, CD-stereo, Dragkrok, Elhissar fram och bak, Elspeglar, Elstol förare, Elstol passagerare fram, Farthållare, Fjärrstyrt c-lås, Färddator, Komplett ifylld servicebok, Larm, LM-fälgar, Mobiltelefon inbyggd, Multifunktionsratt, Regnsensor, Servostyrning, Sidoairbag, Sportstolar, Stolvärme fram, Svensksåld, Vinterhjul - friktion, Xenonstrålkastare, Yttertemperaturmätare, PDC-bak, Blåtand, halvskinn, eldrag, dimmljus fram

Tack för heads up i alla fall.
Den ska ha PDC fram och bak. (508)
Förmodligen har handlaren dålig koll som vanligt.
Att de inte kan stava till dimljus säger kanske en del ;)

Vehicle Identification Number WBAMX110X0DU41612
Type MX11
Model 520d - EUR
Development Code F11
Chassis TOUR
Steering LL
Doors 5
Engine N47T
Displacement 2.00
Power 135
Drivetrain HECK
Transmission AUT
Color Black Sapphire Metallic - 475
Upholstery Stoff/leder Tudor/anthrazit - FPAT
Production Plant DINGOLFING
Production Date 2011-08-29

Standard Equipment
1CD Brake Energy Regeneration Brake Energy Regeneration
2K1 Alloy Wheels V-spoke 236 Lm Raeder V-speiche 236
4AT Int.tr.fini. Black High-gloss Int.leist. Schwarz Hochglaenzend
548 Speedometer With Kilometer Reading Kilometertacho

Options
1CA Selection Cop Relevant Vehicles Selektion Cop Relevanter Fahrzeuge
1CB Co2 Content Co2 Umfang
2PA Locking Wheel Bolts Radschraubensicherung
205 Automatic Transmission Automatic Getriebe
230 Eu Specific Additional Equipment Eu Spezifische Zusatzumfaenge
255 Sports Leather Steering Wheel Sport-lederlenkrad
258 Runflat Tyres Bereifung Mit Notlaufeigenschaften
3AC Trailer Tow Hitch Anhaengerkupplung
302 Alarm System Alarmanlage
320 Model Designation, Deletion Modellschriftzug Entfall
386 Roof Rail Dachreling
428 Warning Triangle Warndreieck
481 Sport Seats F Driver/front Passenger Sportsitze Fuer Fahrer/beifahrer
494 Seat Heating F Driver/front Passenger Sitzheizung Fuer Fahrer/beifahrer
502 Headlight Washer System Scheinwerfer-waschanlage
508 Park Distance Control (pdc) Park Distance Control (pdc)
522 Xenon Light Xenon-licht
534 Automatic Air Conditioning Klimaautomatik
6VC Control Combox Steuerung Combox
644 Prep. For. Mob. Ph. Bluet. Interf. Handy Vorb. Mit Bluetooth-schnitts.
698 Area-code 2 Area-code 2
8KA Oelservice Int. 30.000 Km/24 Months Oelwartungsint. 30.000km/24monate
8SM Vin, Visible From Outside Fahrgestellnummer,v.aussen Sichtbar
8TF Active Protection For Pedestrians Aktiver Fussgaengerschutz.
8TG Anti-theft System Diebstahlsicherung
8TL Daytime Lights Front And Rear Aktiv Tagfahrlicht Front Und Heck Aktiv
8TN Daytime Driving Lights Selectable B Tagfahrlicht Ueber Lichtmenue Einst
8V2 Sticker Ncap Nied/dean/schwed Hinweisschild Ncap Nied/dean/schwed
842 Cold Climate Version Kaltland-ausfuehrung
850 Add Fuel Tank Filling For Export Zusaetzl. Tankfuellung Export
853 Language Version English Sprachversion Englisch
877 Deletion Cross-over Operation Ueberkreuzbedienung Entfall
885 Swedish / On-board Documentation Schwedisch / Bordliteratur
Personligen ser jag inte avsaknaden utav det som något minus. BMWs PDC fram fungerar inte så bra. PDC aktiveras inte automatiskt vid parkering i låga hastigheter. Det aktiveras först när backen lagts i alternativt Genom att manuellt trycka på PDC-knappen. Fullkomligt värdelöst om du frågar mig. Att det inte aktiveras automatiskt vid låga hastigheter förtar hela vitsen med att ha parkeringssensorer framtill. Kör du rakt in i en parkeringsruta kommer det aldrig att pipa och förväntar du dig det är risken stor att du kör in i det som är framför bilen.
Verkar f.ö vara en -11. Tillverkad sista dagen på det modellåret.
Chris87: Är väl en vanesak om något, föredrar att kunna köra i trånga utrymmen utan att bilen varnar, blir det riktigt tight så trycker jag på knappen.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Lite jobbigt i bilköer om det pep varje gång du närmar dig framförvarande bil!
Den som kör så nära i köer att parkeringssensorerna framtill varnar ligger alldeles på tok för nära.
Sett till hur många biltillverkare som har denna lösning lär det inte vara något problem. Att manuellt behöva slå på de främre parkeringssensorerna vid parkering förtar vitsen med att ha dem.
js
1.930
jsn
i5 m60 -24
Alla är vi annorlunda, jag har aldrig upplevt det som ett problem att den inte piper när jag kör in i en p-plats...
"Personligen ser jag inte avsaknaden utav det som något minus. BMWs PDC fram fungerar inte så bra. PDC aktiveras inte automatiskt vid parkering i låga hastigheter."

Vet inte hur det är på nyare F11 men på min X3:a från 2015 så aktiveras PDC
fram automatiskt vid körning i låga hastigheter. Dock kan man välja i iDrive om man vill ha denna funktion påslagen eller inte.

bmw newbie: Har din X3 parkeringsassistans (Park Assist)? Enligt uppgifter jag hittat på amerikanska forum kan vissa modeller med detta tillval ha automatisk aktivering utav PDC i låg hastighet.
ge
116
gele77
BMW E93 335i Cab -07
Volvo V60 D4 PS -18 (tjänstebil)
Jag tycker personligen att det är skönare att slå på PDC fram manuellt om det börjar se trångt ut precis som PD88 säger. Däremot kan det vara viktigt att informera andra förare av fordonet (t.ex min fru). Hon körde gladeligen på och räknade med att PDC skulle slå på automatiskt. Det var bara ren flax (och skicklig fru då) att hon inte smällt in i något innan jag hann på peka detta.

Bästa är såklart om det är valbart i iDrive hurvidare man vill ha automatiskt eller inte. Men så är jag en sucker för inställningar :-)

"bmw newbie: Har din X3 parkeringsassistans (Park Assist)? "

Nej, bara "508 PARK DISTANCE CONTROL (PDC)".

Verdi
Tycker PDC är rätt värdelöst. Piper för tidigt och tycker den reagerar för långsamt också. När man väl behöver hjälp så har man den där varningstonen ringande i huvudet som man blir stressad av.

Ärligt talat var jag mycket bättre på trånga utrymmen innan jag fick PDC.
Vet inte om det är intressant, men det verkar som att denna PDC funktion inte är tillgänglig på F10/F11. Det är en annan styrmodul för PDC på F25, F15 och en del andra modeller som har denna funktion.

Jäklar vad det tog fart i denna tråden när jag var borta en dag :).
För övrigt så är det frun som vant sig vid PDC fram som vi har på vår X3 så ni alla vet hur svårt det är när en kvinna bestämt sig...

@Epsilon,
Är det hela utrustningslistan för bilen? Vart får man tag på en sådan lista om jag har chassinumret? Udda nog så ser det ut på bilden som att den inte har någon PDC fram då man inte ser några sensorer, dessa kan väl omöjligt vara gömda fram?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Verdi:På E modellerna varnar då inte sensorerna för tidigt snarare tvärtom. Du får verkligen kryp backa för att det inte helt plötsligt blir biiiiiiiiip.
munkafan:

Det är hela utrustningslistan ovan, inkl mer eller mindre irrelevanta koder samt standardutrustning.

Denna antar jag: Länk

Sensorerna i fronten syns tydligt om man vet var man ska titta.

Personligen tycker jag den är lite högt prissatt för en 520d -11
Att F10/F11 kan ha bristfällig kvalité gör inte saken bättre.
Jag sålde min nästan identiska F11 för att gå över till en nyare 3-serie och är mycket nöjd med det valet.

Sedan modellår 2001 har 5serien antingen inget PDC eller PDC fram/bak. Saknar objektet PDC fram har den varit krockad och fått stötfångare utan.

Stephan
Stort tack för tipsen Epsilon.
Även tack till dig Stephan735i då detta faktiskt inte slog mig spontant men att tyvärr säkerligen är fallet för denna bil.

@Epsilon, det stämmer att det är denna bil.
Priset verkar jag kunna få ner ganska rejält då den legat ute ett tag nu också.
Ser du någon tillstymmelse till PDC fram? Jag vet hur dessa ser ut men kan helt ärligt inte se detta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.