|
|
|
|---|---|
Transocean |
Hadde en pyspunka högerbak, hitta en spik och drog den ur. Tömde en flaska Biltemas punkteringsspray i däcket och fyllde på med luft, körde därefter ca 20 min. Kontrollerade lufttrycket en gång till, läckte ingenting, trodde allting var ok, testade dock på motorvägen och satan vad det skakar när man kommer upp i fart. Skall försöka att balansera däcket i morgon men har onda aningar att det inte går. Kul, speciellt när mina däck endast rullat max 1000 mil. |
| Tråkigt! Tyvärr e det bara o bita i det sura äpplet. Sen kommer däckfirman svära sig blinda med att rensa bort kletet inuti fälgen. | |
| Nästa gång kan ett tips vara att låta spiken sitta, köra till en däckverkstad och be dem dra i en "mask". Kostar inte många hundringar och håller enligt en däckgubbe lika länge som däcket. | |
|
Alla ska ha en sådan och en kompressor. Länk Funkar kanon och lagat på 5 min. Det är nog en myt att däckfirmorna gråter över klegget från sprayen. Jag har använt den några gånger och inte hört nåt. Tala bara om för dem att du har använt den. Däcket är det nog inget fel på. Däckfirman pluggar det inifrån och tar bort kladdet. Håller med Grelle, låt spiken sitta om du inte har däcklagningssatsen med dig i bilen. Hälsningar Peter |
|
| Däck ska man Inte hålla på och ¨laga¨själv , kan hända manga otrevligheter när man minst anar det då! Däckverkstad är det som gäller! Ngn som hör talas om RFT? ;-) Mvh | |
|
...jo, det är många som svär över RFT-däckens fruktansvärt dåliga komfort och korta livslängd och sämre grepp! ;) RFT-däck skyddar inte mot punktering, utan medger bara att man kan köra en kortare sträcka till en däckverkstad som då kan byta ut däcket eftersom det ofta blir förstört under den körningen. Den stora (kanske enda) fördelen med RFT-däck är att man slipper stå och byta däck på en utsatt plats om man har oturen att få punktering på t ex. en högtrafikerad väg med liten möjlighet att komma åt sidan ordentligt på vägren/parkeringsficka etc. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Transocean |
I morse var däcket platt igen så det var bara att ta fram en av vintersulorna och byta vilket inte var så lätt då bilen skunkit så himla låg, löstes med en passande sten under det punkterade hjulet. Tog hjulet till en däckverkstad och berätta vad som hänt och att jag brukt punkteringsskum, han sa ajda, då får vi tvätta lite först och plugga sen, blir som nytt för 300 kr. Ja, vi får se, hämtar skiten i morgon, vibrerar det eller inte..... |
|
Hände samma sak för mig förra året. Köpte nya sulor till bilen och bara någon månad efter det så satt det en skruv i bakdäcket. Märkte inte det fören jag hade kommit hem och tyckte att bilen betedde sig lite konstigt på hemvägen.. Körde i punkteringsskum som täta tillräckligt för att köra bort den till däckverkstaden som fixa däcket dagen efter. Han rengjorde och satt i en plugg och det har fungerat felfritt sen dess. Så tror inte att du lär märka av något om det inte är ett jättehål. :) |
|
|
En stor anledning till att däckfirmorna är negativa till punka-spray, är att vissa av de produkterna samtidigt fyller däcket med explosionsfarlig drivgas. Står däck-gubben sedan t ex. med en cigg i mungipan när han demonterar däcket, kan det sluta illa... Så säg till däck-gubbarna att ni har använt punkaspray om så är fallet! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ja fast de olyckor som förekommit har väl inte berott på cigg? (Som för övrigt är sämre på tända saker än man tror) Utan problemen har kommit när haft punkasprav och fälgar som rostat fast uta h-vete. Så däck-gubben stått med blåslampa och eldat och bli oerhört förvånad när det smäller. Och i vissa fall skadade. |
|
| Frågan är om det verkligen hänt. Det är nog snarare att sprayen själ arbete av en ihjälkonkurrerad yrkesgrupp. Skrönavarning? | |
|
Olyckor har hänt både i Sverige och utomlands: Länk Ok, ciggen var lite "teatraliskt" men kontentan är att vissa sprayer har drivgas som är explosiva! Tror inte det är någon däckverkstad som gått i konken pga. uteblivna jobb som beror på användning av punkteringsspray - dessa sprayer är ju mer en temporär lösning tills man har tagit sig till just en däckverkstad....som kan debitera fler timmar om de skall rengöra hjulen efter sprayen! ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ingen är väl så korkad så de skulle dra fram svetsen på ett fullpumpat däck i dagens upplysta tid. Ok att det hände innan internet. Dessutom skall ju däcket tömmas omgående och fyllas på med ny luft enl instruktionerna. Men skit i sprayen och köp en däcklagningssats som jag länkat om tidigare. Tar max 5 min att laga och dessutom permanent enl min däckgubbe (han som inte gnäller över spray) Annars har väl däckfirmorna fått sin beskärda konkurrens, däckmaskiner i varje hörn och billiga internetdäck puh. Hälsningar Peter |
|
|
Hade en Caddy som firmabil en 2010a. Den va utrustad original med punkaspray å kompressor . Enligt instruktionerna fick man max köra 80km/har å däcket skulle bytas, när man använt punkasprayen... Ett skämt om däcket nästan är nytt... Behövde aldrig använda detta ,körde med spik/skruv direkt till däckfirman som fick laga med plugg... |
|
Transocean |
Däcket blev som nytt efter att däcksgubben rengjorde och satt i pluggen, t o m behövdes det mindre balansvikter 10 g. på varje sida:-) 300 spänn tog han! |
|
Plugg funkar oerhört bra. =) Fick två hål i varje bakdäck på min bil (Backar ut mot Sophuset från parkeringen så någon som tappat ut nå plåtskärvor antagligen). Men är inne på andra året med pluggar i nu. Noll % läckage. =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.