|
|
|
|---|---|
|
Oljebyten står för dörren, en kall och hård sanning som bara skall genomföras. BMW-återförsäljaren begär 6390:- för oljebyte utan att spola systemet, då tycker jag faktiskt att gränsen är nådd. Min E38 740 med 15450 mil vill ibland vara lite hårdhänt med växlingen vilket jag tar som ett tecken på servicebehov och nu till frågan. Vilken olja skall användas? Mvh Thomas -Ja ja, det kanske inte var bättre förr, men i alla fall annorlunda. | |
|
Denna passar bra, samt är gjord av zf själva, till alla zf5hpxx lådor: Länk |
|
|
Tummps ! Mycke tack för tipset, Självklart skall jag använda tillverkarens rekommendation, det blir så mycket enklare då. Jag kollade oljemagasinet.se och de säljer oljan till ett billigt pris, endast 197:- / liter BMW-återförsäljaren vill ha 360:- / liter och då vill de helst inte avslöja vad oljan heter före man har köpt av dom. Nu skall jag bara forska lite i hur man går till väga. Tack! |
|
|
Här finns lite trevlig info gällande byte av oljan: Jag vet inte hur många liter som krävs för ett byte, men till min zf6hp19 behövdes det 6 liter utan att byta filtret, 8 eller 9 liter med filterbyte. Finns det tillräckligt många liter hos oljemagasinet är det bara att köra, men ett tips är att skanna igenom ebay för du kan nog få ner priset ännu mer där, per liter, frakt inkluderad. Så länge du köper från EU behöver du inte bry dig om tull. |
|
|
5HP30 svart skylt Shell LA 2634 Volym ca 5.5 liter 5HP30 grön skylt Esso LT 71 141 Volym ca 5.5 liter /wmt |
|
|
Hej, Om man inte vill gå över Atlanten... Här finns en initierad beskrivning av både oljor och byten, signerad av "en som vet", eller visste då. (Tyst här sedan länge.) Länk I övrigt rekommenderas, som sagts ovan, ebay.de. Levoil.de m fl. 20 liter för långt mindre än 200 kr/l, snarare 100. /Lennart |
|
|
Mycket bra information, nu har jag lite att studera. Vad kan anledningen vara att man hade två olika oljekvaliteter på en och samma växellåda ( grön och svart skylt ). Om man kollar eBay så verkar kitten vara med åtta liter och filter, bör väl räcka.? |
|
|
Hej, Nu, i kvällsyran, har jag hittat " min" leverantör: Länk Jag vet inte hur den står sig idag, men den den verkar åtminstone fortfarande ok. /Lennart |
|
|
Jag köpte Mobil 1 ATF LT 71141 från "Lenvib's leverantör" i februari och just då var de billigast. 8L ska räcka gott och väl. Filter kostar inte mycket men jag har för mig att packningen var dyrare till 5HP30 än de andra lådorna. Kan rekommendera att ha någon skruv till tråget i reserv. Guiden Lenvib länkade är bra, inga problem alls att byta oljan. /wmt |
|
| Filtret ska vara av märket Filtran också, mycket viktigt. Iaf till 5HP30 | |
|
Bara 5,5 liter...? När jag bytte kulor och filter vill jag minnas det var mycket mer olja som skulle slabbas i. Typ 10 liter att pumpa upp medan man låg på golvet i ett svinkallt garage mitt i vintern //Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.