|
|
|
|---|---|
|
En av fjärrnycklarna har slutat fungera (låser/låser inte upp) medan den andra nyckel fungerar som den ska. Jag tror jag haft den i fickan och råkat hålla någon knapp intryckt så batteriet i nyckeln är urladdat. Jag undrar därför när nyckeln laddas - är det bara då motorn är igång, eller räcker det med nyckeln isatt i tändningslåset eller kanske mittemellan - nyckel i och vridit till läge 1 (radioläge) eller 2 (normlat driftläge) men utan motorn igång? Jag hoppas på att den laddas även utan motorn igång - för då kan bilen stå i garaget och ladda nyckeln (krävs läge 2 kan jag dessutom stötta ordinarie bilbatteri med batteriladdaren ikopplad även om jag då slår av AC, fläkt, radio, belsyning mm). Någon som har erfarenhet hur länge som krävs för en fulladdning av nyckel? /Patrik /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 | |
| Det e väll inte laddningsbart?! | |
|
Det trodde jag och det antyds t ex här: men å andra sidan är inte yuotube nödvändgtvis alltid sant. I en annan tråd här på autopower hävdar jag själv att det står i bruksanvisningen så det hade jag säkert läst då: Länk /Patrik /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
HIttade svar på hur lång tid enn uppladdning tar här, där oraklet Hazzo säger 30h till fullladdning men redan efter 30 min så ska man kunna börja manövrera Länk Men åter till grundfrågan: När laddas det? Motor på alt av med nyckel i läge 0,1 eller 2? /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
| Det är uppladdningsbart batteri i nyckeln, det induktionladdas. Vet inte om bilen måste vara igång eller ej. Ska byta batteri i mina, kan vara intressant och veta när bilen laddar nyckeln :) | |
|
Verkar laddas i alla lägen enligt Länk Du kan också ladda den med laddaren till din tandborste :) |
|
| Då ber jag om ursäkt trodde inte dom gamla nycklarna laddades. Men man såg ju klart o tydligt på youtube videon att dosan är sluten. Alltså verkar ej vara öppningsbar. Hoppas du får igång rackarn ;-) | |
|
Den går att öppna även om det nog inte var avsett så från fabrik, med en mattkniv omkring 2:30 i denna film ser du hur man kan göra Dock visar han inte ihopmonteringen.... Hoppas min tar laddning igen /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
| Jadu e nyckeln stendöd så e det ju värt ett försök. Man får väll limma ihop den sedan. Man skär ju genom plasten. | |
|
har bytat batteri i 3 nycklar.. Batteri beställs enkelt för några tjugor på ebay.. Jobbet tar totalt en 20min-halvtimme.. Och då är det jobbigaste momentet att öppna den för man får vara en aning försiktigt så man inte förstör nått på kretskortet. |
|
|
@Smajly: Batterierna du köpt - är det laddningsbara eller är det "engångs"? Engångsbatterier borde väl finnas även hos t ex Kjell&Co, Clas Ohlson och liknande? @Gaspo: Ska man limma ihopa måste det ju finnas några ytor att fästa lim på - men det blir det kanske om man skär rätt? /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Har provat med fjärrnyckeln isatt i bilen hela förra natten i läge 0 och några timmar ikväll i läge 2 och batteriladdare till bilbatteriet men fjärrnyckeln är fortfarnde stendöd så jag hoppas ett nytt batteri till fjärrnyckeln kan göra susen. Någon som kan tipsa om var man kan köpa laddningsbara dito - vill helst inte skära upp plasten och sätta i ett icke-laddbart batteri - det tar ju slut igen och då ska man skära upp igen och vill därför hellre montera ett laddbart. Eller ska man chansa och köpa en gammal nyckel på skroten som batteridonator? En annan relaterad fråga - då bilen står med tändningen tillslagen (nyckel i läge 2) - vad är det som låter (dovt brummande/surrande) - det lät som om det kom från själva motorblocket. Radio, kupefläkt, färdbelysning och AC givetvis avstängd för att spara bilbatteriet. Det är ju en bensinare så det kan inte vara förvärmare för diesel. Motorn var hyfsat sval och det var inte kylarfläkten. Ljudet fortsatte i flera timmar tills jag slog av tändningen. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
| Finns en uppsjö sådana batterier på ebay(laddningsbara), ska byta i mina nycklar när jag får tid :) | |
| EBay ofc! Tex Länk | |
|
325cabrio >> Uppladningsbara. Panasonic VL2020 3V. Sätter du i ett vanligt kommer det inte hålla lika länge för dom är inte gjorda för att laddas upp vilket det gör när du har nycklen i tändningen. |
|
| Ebay: Länk | |
|
Har beställt batterier nu - ni som öppnat nyckelhuset - var skar ni - var det i skåran som löper runt om? Limade ni ihopa igen? Tips på bra lim som håller för den plasten? /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Ja.. i skåran runt om hela vägen.. Var försiktigt när du märker att du börjar komma igenom så du inte skadar komponenter i nyckeln. Jag limmar med vanligt 2 komp lim typ epoxy och drar lite tejp runt som håller ihop halvorna så den får torka några timmar.. Har gjort det med superlim också men tycker inte det fäster som det ska på den plasten. |
|
|
Idag visade det sig att ena nyckeln till min x3 e83 lci -08 var strömlös. Om den inte vaknar (se instruktioner i tidigare inlägg), så lär det bli en liten operation. Batteriet som skall användas heter Panasonic VL2020 3V, och är alltså uppladdningsbart. Kollade en video, så att jag ungefär vet hur nyckeln ser ut inuti. Men när man googlar så kan man se att det finns ett antal olika modeller, dvs elektroderna sitter lite olika. Såg att conrad.se säljer en modell som heter VL2020-1HFE. Någon som vet vilket utförande som gäller? |
|
|
Jag köpte batteri på ebay för länge sedan men det verkade inte vara laddbart då det funkade ett tag men sen blev det sämre igen. Se annan tråd som äsger att man kan ladda nyckel med tandborstladdare, jag kan ännu inte intyga det själv av egen erfarnhet men när flera av de erfarna kunniga här på fourm säger att det går så vill jag gärna tro på det. Har börjat underhållsladda mina E46nycklar numera. Som också syns i andra tråden så vet jag inte om trådlös mobillladdare (QI) funkar eller inte. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.