|
|
|
|---|---|
|
Hej! Det var några år sedan jag var på detta eminenta forum, men nu börjar jag bli sugen på att köpa BMW igen. Eller, suget finns väl alltid, men andra prioriteringarna har fått styra. Är alltså intresserad av en X3, 2011-. Är det någon som kan länka till en bra köpguide eller som kan ge mig lite input på följande: -Hur skiljer sig driftskostnaderna mellan 2,0 och 3,0? Finns det någon motor däremellan? Tänker inte på bränsleförbrukning utan mer på dyra servicar. Försäkring får jag kolla upp själv. -Är det någon utrustning som man "måste" ha? Dragkrok och skinn (eller roligare sportstolar) står på önskelistan. Jag antar att en sån här bil bör ha automat också. M-paket är ju alltid trevligt. Tacksam för lite input Mr C | |
|
Finns ingen motor mellan 20d och 30d om det är diesel som gäller. Som ny skiljde det ganska mycket i pris men begagnat hade jag nog gått på 30d - trevligare motor. Automat är standard på 30d - och det är tillsammans med sportstolar, drag och komfortpaket det mest viktiga på en X3 tycker jag. Hade nog gått på en 2012 eller senare, första årsmodellen hade en del problem. Hade en 2011 innan och den fick jag panoramataket justerat ett par gånger samt det var även en del felmeddelanden (abs sensorer, och motorlampa). Allr fixades på garantin men jag sålde den strax efter att den upphört. |
|
|
Tack för input! Kollade försäkring och 3,0 ville TH ha 20.000 kr/år för medans 2,0 låg på 12.000 kr. Att det ska kosta så mycket för en gammal man (40+) boende i Stockholm. Man får nog kolla runt mellan bolagen. |
|
|
Mr C - kolla runt med andra bolag också. För oss var LF och TH 40-50% dyrare än det bolag vi valde att försäkra hos. Jag kan ju ta någon hundring extra för att ha ett känt stort bolag - men när det blir tusenlappar... |
|
| Hittar du en bil med Dynamic Damper Control kan det varmt rekommenderas. X3 blir betydligt mer komfortabel med DDC i komfortläget om man nu gillar det. | |
| Ja det kan skilja sig en del. Hade If förr men bytte till Vardia för att komma ner i pris från 9 till 6,5 på min gamla Ford Mondeo :-). Iofs med 3.0 sexa, men ändå! | |
| Vet inte hur X modellerna kategoriseras av F-bolagen men jag minns att jag fick ett brev från BMW när jag ägde min X3 att dessa modeller var extra stöldbegärliga och att de rekommenderade att märka bilarna samt hålla extra koll på nycklarna. Trodde det var främst X5 och X6 som var drabbade men det är möjligt att även X3 faller inom samma kategori som driver upp priserna generellt på modellen. | |
|
Om du går på 20d, så blev den motornmycket bättre efter facelift då den nya motorgenerationen (B48) infördes. Gamla N47:an går riktigt hårt, så om du bestämmer dig för en pre-facelift så skulle jag definitivt satsa på en 30d. Kollade själv på begagnade X3:or för ett tag sen och då var begpriserna orimligt höga. Speciellt på premium selection bilar. Därför blev det nytt för mig. Jag fick ge lite drygt 400000:- för en ny 20d och då fanns det tre år gamla bilar som låg ute för 379000:-(!). |
|
| Oj, galna begpriser. Har också tyckt att de ligger högt i pris, om man t ex jämför med 520 eller en Mercedes ML som ju är gaska biffig och har samma försäkringspremie som 3,0an. | |
|
Nyss införskaffat en X3 med det mesta i utrustningsväg. Riktigt nöjd med den. Bekväm, Snål i drift (0,6 blandad), knappt 3' i skatt. Detta tillsammans med 2litersdieseln samt automat! Fick försäkring på 6' helår(WaterCircles) (36år boende i Göteborg) alltså billigare än min 5-serie som låg på 8'!! Har inte provat nyare (B48) så kan inte jämföra, men upplever inte alls att den går "hårt" som 'bmw newbie' skriver (kanske gjort någon justering på N47T)!?! Tvärtom, låga varv samt mjuk i all växling (om man inte väljer läge "sport":)) Rekommenderas! :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.