|
|
|
|---|---|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Hej, det "morrar" lite om styrservot när jag svänger och går lite tungt. Nivån i oljebehållaren är på nedersta "sektionen" av mätstickan. Borde vara lugnt tycker man ändå. Fick tipset byta styrservooljan. Hur gör jag detta på korrekt sätt och vilken olja ska jag ha? Måste jag gå till BMW och köpa deras egen eller kan jag ta nåt erkänt fabrikat från tex Mekonomen? Anders |
|
Kanske kan ge nåt även fast det inte riktigt är det som efterfrågas... Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Töm behållaren genom att använda en oljesug. Fyll på med olja och vrid styrningen 3 gånger med fulla rattutslag med motorn igång. Sug upp en gång till för att sedan fylla på med rätt mängd olja. Vrid styrningen 3 gånger innan du kollar nivån. Du bör klara dig med en liter olja vid bytet. Det borde stå CHF 11s på locket och då kan du använda Castrol CHF oljan. Denna olja motsvarar Pentosin CHF11S som är orginal. Länk |
|
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Stort tack Duser! Ska kolla din länk också Sverige, tack! Anders |
| för bästa resultatet så är det bäst att du lossar slangen som går till och från servopumpen som är längst ned, för då för du ut allt olja från systemet. Det där med att sugga från behållaren sedan fylla på med ny olja, starta i 3 sekunder och sedan suga ut igen tycker jag bara ett sätt att blanda ny och gammal olja. Kanske ingen fel med det känns inte som ett ordentligt oljebyte. | |
|
Visst är det bättre att lossa slangarna men då måste man blåsa ur systemet för att få det resultat man är ute efter. Kommer alltid att finnas 1-2 dl kvar i systemet även om man lossar slangarna. Men precis som du skriver Tomas_e36 så känns ditt sätt mer ordentligt :-) Har kört sug metoden på min 530 och frugans 320 i 13 år. Byter olja vart 3:e år och har klarat mig undan läckage och missljud från styrservon i båda bilarna. 530 har passerat 31 tusen mil och just passerat inkörnings milen ;-) |
|
| Jag tror att auktoriserade värkstäder kör sugmetoden. Men det handlar väl mest om tid egentligen. När jag lossar på slangarna så brukar jag även starta bilen i typ två sekunder för att få ut det sista skvetten ur systemet. Men det gör jag på egen risk. | |
Jag har en helt ok oljesug. Tror jag kommer använda den. Men för att nu göra det extra grundligt blir jag nyfiken: är det svårt att komma åt o lossa slang under eller? Ska man ta underifrån bilen eller är det bort med luftburk och bälgar o så som vanligt och ta ovanifrån när man ska lossa? A. |
| Ja du sks ned under bilen. Det är lätt att komma åt när du är väl under. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.