AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.103

Köpråd F11 530d X-drive 2014

Hej, är inne på att köpa en BMW 530d med X-drive, tänkte kolla här vad man ska akta sig för, vad man ska kolla upp noga osv.

Bilen som jag ska kolla på: Länk

Bilen är trimmad och det verkar vara gjort av BMW M performance.

Har suttit nu och läst lite inne på forumet här och nästan blivit avskräckt från att köpa en F11 faktiskt
med tanke på allt som brukar gå sönder och hur dyrt det är att laga..
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Avskräckt? F11 är den mest problemfria femman som BMW konstruerat. Mest skitfel och mycket har blivit åtgärdat i samband med LCI.
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Helrätt, bara att åka och handla innan nån annan hinner före. 530D / 3-liters dieseln samt den 8 stegade ZF automaten är nog bland det driftsäkraste du kan hitta ( i alla fall utan väss).

//Lasse
OKej, men finns det inget problem i att den är trimmad ? Kan ha blivit körd lite väl hård dom första milen, det kan väl inte vara så bra ?
Se
67
Sebbe1985
BMW 530d Xdrive Touring M-Sport / M-Performance - 2014
BMW Z4 2.5Si-07
Hej!

Har själv M Performance PowerKit i min ( 286hk / 600nm ), bilen får fantastiskt fint! I och med att det är gjort på BMW så gäller alla garantier.

Köp!
Okej men jag tänker lite mer på att den kanske blivit körd hårt under perioden då man ska köra in motorn lugnt och fint, om det nu finns ett givet antal mil som bilen ska köra lugnt innan motorn och andra mekaniska delar är inkörda. Hoppas du/ni förstår hur jag menar :D
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Blev den trimmad som ny eller när den hade gått ett tag? Hursom låter det som förra ägaren var intresserad av att gasa...
Lasse Eklunda - Precis, så tänker jag med ! Bilen stod på ett företag som jobbar med PR, VDn är kvinna. det går att se på biluppgifter.se

Jag kan inte riktigt se eller förstå fullt ut när jag kollar reg numret, för bilen måste ju reggas om när den trimmas och den är omreggad men jag kan inte förstå när det gjordes.
ge
116
gele77
BMW E93 335i Cab -07
Volvo V60 D4 PS -18 (tjänstebil)
Superfin bil. Ser inget osäkert med att köpa den. Enda smolket är väl att det är en diesel ;-)
BM
55
BMW530d
520xdAT -21
520xdAT -20
545i -04
Severin: Är det ett BMW PPK som är monterat så krävs nog ingen ny regbesiktning. PPK bukar hålls sig precis under gränsen för ny besiktning
BMW530d: Om du kollar reg numret bgd382 så ser du att den är omreggad till 286hk..
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Hej Severin1987

Om du är rädd för att den har körts hårt kan du titta på när första service gjordes.
I och med att serviceintervallet är adaptivt så avgör körsätt när service skall göras.
Om den inte kördes över rekommenderad tid och det var kring 3000 mil så har den inte körts hårt.

Jag kör inte hårt och jag kom till 2800 mil.

Om du trimmar bilen måste den omregistreras. Trimmar man med PPK så får man papper från BMW som gör att man kan göra en omregistrering.

/mården
Hej Mården.

Okej, då vet jag det, antar att man får knappa runt sig i Idriven lite för att komma åt den informationen.

Ja, denna är omreggad så på så sätt är det ju ingen fara med försäkringar osv antar jag.

Jag funderar på att åka och kolla på den men kan inte denna helgen så antagligen har jag oturen att bilen inte är kvar.

Sen var det en annan grej som störde mig, bilen hade inga vinterdäck sa dom, det tycker jag var konstigt eftersom dom ville ha 500k för den i början.
Jag ser inget konstigt i att den inte har några tillhörande vinterhjul. Det är sådant som var och en får köpa till. Hade bilen däremot inte kommit med några sommarhjul då hade jag personligen reagerat.

Det som jag anser att länkad bil saknar är adaptiv farthållare. Det hade jag inte velat vara utan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.