|
Sida 6 av 7
|
|
|---|---|
| Jag ska sluta mata trollet. Går iväg och poppar popcorn istället. | |
|
Det är märkligt att när han som fick betala 14 500 kr för en normalt sliten VW om han inte ville förnya för tre år till, så betraktas det som en irrelevant ovetenskaplig anekdot som ni "inte vill höra mer av". När nån inte fått restkostnader är det däremot bevis på hur revolutionerande och lukrativ affärsidén är. ...och apropå Öresundsbron och hur alla som ifrågasätter nya företeelser alltid har fel - minns ni när bilpooler skulle revolutionera bilägandet? Privatleasingen tycks också skifta i karaktär eftersom den där V40 på kampanj för 2800 kr kostade 2000 kr några år sen trots högre räntor. Nån har alltså redan räknat bort sig en gång. |
|
| Mums. Orunda popcorn. | |
|
Popcorn framme här! Vi har precis signat en Golf SC -17 till frugan som andrabil. Vi hade inga problem att antingen betala hela bilen direkt eller ta en avbetalning. Dock valde vi en privatleasing på 4500 mil / 3 år. Främsta anledningen var att det verkar smidigt och vi vet vad det kostar varje månad. Skall bli spännande om återlämningen blir en skräckupplevelse om 36 månader. Skall uppdatera tråden då ;) |
|
| Inne på min tredje påse ... | |
|
Baserat på de bilar jag kollat på tycker jag att det verkar som att så länge man håller sig till handlarnas fasta erbjudanden så är det faktiskt rätt billigt, om man däremot lägger på tillägg så går månadskostnaden upp med 1/36 del av kostnaden för tillägget. Dvs man betalar av tillägget 100% på en bil som man sen inte äger vilket inte är en så bra affär. |
|
|
Vi höll oss till ett fast erbjudande. Månadskostnaden blev 2395 med serviceavtal. Då löser jag försäkring själv. Det var ett nyöppningserbjudande de körde på en nyöppnad anläggning nere i Linköping på ett Begränsat antal golf sportkombi. Väldigt enkelt utrustade, 17", drag, backkamera, sportchassi, sportstolar. Perfekt andrabil till min sambo med andra ord. |
|
| Det låter som en väldigt bra deal. | |
|
@ RiBBaN_ Vilken motor fick man? ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
| Davve: minsta skitbensinarn. 1,2 tfsi. Inget för den som önskar inspirerande körning ;) | |
|
Som jag ser det, kan du tänka dig att köpa en bil utan extra utrustning så är privatleasing förmånligt, all extra utrustning måste ju betalas netto under leasingperioden så det blir ju extremt dyrt jämfört med att köpa den. |
|
|
Egentligen uppstår exakt samma kostnad vid vanlig köp, det är bara lättare att tänka bort det då. ------- //Lövet |
|
Verdi |
Nej det gör det inte Lövet. Bara om man byter in bilen. Säljer man den själv så är det ju självklart att man får lite extra om bilen är välutrustad. Jag personligen betalar då mer för en välutrustad bil än en tomhylsa. Vet inte hur det är med dig... |
|
Du är bättre på matematik än så där. <Kostnaden> kommer vara lika hög (givet samma beräknade restvärde för extrautrustningen) däremot fördelas <utgiften> annorlunda. Vid privatleasing fördelas den ut på alla månader, vid köp kommer den vid inbytet/försäljningen. Privatköp är bättre här för normalt så har utrustningen något högre andrahandsvärde än 0% som privatleasing räknar med exempelvis för navigator (och som därmed tillfaller säljaren). Däremot är nog restvärdet lägre än vad många nybilsköpare optimistiskt räknar med... ------- //Lövet |
|
|
Lövet, med sista meningen syftar du antagligen på att en bilfirma får ut minst 10 -15 % mer vid vidareförsäljning, antar jag......anledningen till påpekandet är att de flesta "nybilsköpare" inte tänker i termen restvärde, men det gör leasing-firman strikt, baserat på månadskostnaden, eller hur? Att sälja en 3 år gammal bil, och få ut mycket, är inte helt lätt. Vagnskada borta, en stor trygghetsfaktor för många, ev. gratis/reducerad servicekostnad under just 3 år likaså, de flesta kostnader rullar direkt ur egen plånbok från 3 år..... em3 |
|
|
Nej, det jag menar med senaste stycket handlar om extrautrustning. Vid privatleasing räknar leasingbolaget ofta med 0% restvärde för utrustning, om den är värd mer vid avslutet får kunden inte mer pengar för det utan leasingbolaget behåller det. Om du äger bilen själv tillfaller eventuellt värde på utrustningen dig som säljare istället. Det finns alltså en uppsida om du äger bilen själv. Jag kan inte förklara det tydligare än så här. ------- //Lövet |
|
|
En bra lathund för att undvika fallgropar, se nedan. Länk |
|
Verdi |
Jag tror faktiskt man kan räkna med 60% restvärde på en vanlig standardbil efter 3 år och 6000 mil utan att lura sig alltför mycket. Vissa modeller, som t ex X3, står sig ännu mycket bättre. |
|
För standardbilar hamnar det normalt mellan 60-70%. Tumregeln 50% på 3 år stämmer inte särskilt väl i normalfallet. Verdi: Självklart har du rätt i att kostnaden för extrautrustning blir lägre i fallet då man säljer bilen privat jämfört med då man leasar den till en pris som är baserat på restvärde noll på den efter tre år. Argumentationen mot: "<Kostnaden> kommer vara lika hög (givet samma beräknade restvärde för extrautrustningen)" är helt meningslös. Poängen är ju att kostnaden skiljer på grund av att restvärdet är större än noll i fallet då bilen säljs privat. /Mats |
|
| Räknar ni 50-70% av brutto eller netto av nybilspriset? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.