AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
28.296

Privatleasing - luras handlaren eller vad är det jag inte fattar?

Sida 5 av 7
Verdi
Tobbe330,
Tror konceptet passar billiga "standardbilar" bättre än lite dyrare bilar.

OT: Varför kostar alltid SUV:ar sjukt mycket mer än andra bilar på hyrbilsfirmorna? En GLK är ofta bra mycket dyrare än en E-klass t ex. Skitkonstigt.
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
Så kan det nog vara Verdi men jag tror att BMW skulle kunna plocka marknadsandelar bland yngre genom att vara mer aggressiva med privatleasing på 1:or eller 3:or.
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Sex års leasing inkl 9000 mil ger leasingkostnad på 151' inkl service och försäkring på bil som kostar 149' innan rabatter. Kontantköp för samma belopp ger bil kvar med restvärde på kanske 50-60 000 kr men några tusen har fått avgå till försäkring, reparation och service samt värdeminskning däck. Dessutom har man i leasingfallet tagit två risker att få smäll vid återlämning. Jag räknade bort kapitalkostnaden eftersom den nästan är noll och vid högre räntor så ökar rimligtvis även leasingkostnaderna.

I mina ögon är det rent ekonomiskt mer förmånligt att handla direkt men det har ju ett individuellt affektionsvärde att få ny bil efter tre år förstås.

Så, i det stora hela är det en hyfsad deal men det enda jag försökt påtala är att även om det inte händer alla, så kan man få en riktigt tråkig överraskning vid återlämnandet eftersom säljaren godtyckligt bestämmer restvärdet oavsett om du lämnar tillbaka eller köper loss, i motsats till finansiell leasing med bestämda restvärden. Jag vidhåller därför att privatleasing inte är mer förutsägbart, utan mindre.

ps: privatleasade du nybeställda 535an? :)
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
Antingen har man 150k som ligger och skräpar och då bör man istället investera och få avkastning. Eller så har man det inte och måste då dessutom betala ränta. Även om en del av räntan kommer tillbaka på skatten så minskar skillnaden ytterligare.

535:an är inte privatleasad :) Däremot förmånsbil med kostnadsneutralitet så TCO på 36 mån hänger väldigt mycket på vad bilen är värd om tre år... Tyckte X3:an var en fantastisk affär så jag har tyvärr höga förhoppningar denna gång...
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
coldhex: 6000:- i självrisk förmodar jag att du även har på bilen ordinarie vagnskadegaranti? Varför skulle det skilja när man leasar?

Enda tillfällena man skall avstå leasing är om man inte tror sig vilja ha bilen i tre år eller är väldigt ovarsamt med saker i största allmänhet. Blir det skador på en nyare bil måste man givetvis åtgärda de oavsett om man leasar eller äger bilen själv, man har liksom inget att välja på....

MVH Christofer
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
...apropå räntekostnader. Jag fick ner min leasing till ca 3,15 procent för halvår sedan på BMW Finans och trodde jag var en tuff förhandlare. Kollegorna ringde Danske Bank och fick 1,1 procent om jag minns rätt på valfritt köp.

Tjejen var inne på att privatleasa men tar det på bolånet istället. 1,49 procents ränta och avdragsgillt. Så en del i varför privatleasingar ser så billiga ut har också att göra med att övriga finansieringsalternativ också är förmånliga just nu.
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Crille, blir det skada på fotsteget för min passagerare varit ovarsam så kan jag strunta i det utan att nån bryr sig år 3 på en köpt bil. Vill jag ändå åtgärda det kan jag ta in anbud från olika verkstäder eller foga det själv istället för att bli debiterad märkeshandlarens ockerprislista för ett helt nytt fotsteg.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Skada på fotsteget? Pratar du lastbilar igen?

Normalt "skav" eller smårepor i dörrgångarna anses som normalt slitage och är inget man får betala vid återlämnande av leasad bil...

MVH Christofer
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
2,95% via BMW finans var inga problem
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
och som sagt, det jag tyckte var normalt slitage kostade oss tiotusentals kronor för 6 månaders leasing. Det du tycker är normalt skav i dörrgången, fälgen eller vad som helst tycker kanske inte nån annan.

Och även om man är överens att det är ett onormalt stort skav så måste man diskutera vad som är en rimlig åtgärd och vad som är ett rimligt pris. Gratulerar ni alla som haft inlämningar i harmoni, för egen del har vi bara haft diskussioner och huvudvärk. Jag utesluter inte att ni har haft goda erfarenheter från leasing så ni kan inte vilseleda spekulanter genom att beskriva avvikande erfarenheter med ordalag som "omöjligt".
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Jag jobbar i bilbranschen och kommer i kontakt med kunder dagligen som leasar, den absoluta majoriteten är väldigt nöjda med det. Många har dessutom leasat tidigare och fortsatt med det.

Skador är skador, inte ett mindre dörruppslag eller stenskott. Vill man själv åtgärda ev. anmärkningar innan återlämnande så står det en fritt, det finns inget krav att märkesverkstaden skall åtgärda till "ockerpriser".

Det faktum att de allra flesta är nöjda med leasing förändras inte av dina erfarenheter med skadade lastbilar.

MVH Christofer
em
906
em3
M3 cab -03
Jösses, vad tråden fortsatte, med i princip samma tugg som tidigare. Jaja, tjata på, men det ändrar inte grundfakta: 1. Det finns ganska olika ingångsparametrar i ekonomin hos folk, och 2. Det beror mycket på avtalet, för varje "fall" av lyckad eller misslyckad leasing, måste man titta på avtalet, noga.

Det ger, att noggrannhet med avtalet, kan idag ge en ganska gynnsam form för bilkörning i 3 år. Anledningen till låga leasingavgifter nu, är såklart mycket beroende på låg/ingen ränta!!!! Att både kund och företag kan tjäna på leasing, beror på det faktum, att bilar säljs vidare till ett betydligt högre pris i en bilhall, än på blocket av privatperson! Hur svårt kan det vara??

em3
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Enligt en annan skribent här så blev hans kompis debiterad saftigt för ett nästintill osynligt dörruppslag.

Jag själv åtgärdade ju en liten repa på min personbil men arbetet godtogs ej och påverkade mitt restvärde. Alternativet hade varit tredubbel kostnad upp till självrisken eftersom Saab själva ville ha avsevärt mycket mer för att göra arbetet och dessutom ha bilen i en vecka. Nu var lackeringen enda anmärkningen men om skadade fälgar hade debiterats med samma noggranhet så hade det blivit väldigt dyrt. Så nog är man aldrig helt fri att själv hitta lämpligaste lösningen, och dessutom ska bilen lämnas in samma dag som den besiktigas. Låter leasingfirmorna dig ha bilen två månader till för att åtgärda dörruppslag, fälgar och lack?

Men visst, jag köper att de flesta är nöjda med sin leasing. Jag sympatiserar bara med de som har ansträngd ekonomi men lockas in i avtalen av låga och förutsägbara avgifter men sedan får en ordentlig smäll. Det kan exempelvis vara pensionärer som inte ens har en uppfattning om vad normalt slitage är och tror det innefattar fyra kantstötta fälgar. Många av oss priviligerade på detta forum har tappat perspektiv för länge sedan men en oväntad utgift på 10 000 är oerhört nedslående och problematiskt för många som valde privatleasing just för att någon garanterat dem att man minimerar riskerna med bilägande.
em
906
em3
M3 cab -03
Igen, Saab9-5, du behöver ju inte köpa någonting, eller ställa upp för allas beslut, det är ju upp till varje potentiell leasingtagare, att bedöma det avtal som hen går in i. Och just det, verkar vara den stora saken, för dig och kanske andra, en AVTAL över kontraktstiden, måste var och en kunna läsa, förstå, och kanske kliva av innan, om det är tveksamt.

Igen, hur svårt kan det vara??? Ingen är ju direkt tvingad till att gå in i ett lockande bil-leasing-avtal t.ex.

em3
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Du har ingen nytta av avtalsvillkor om du inte känner till praxis kring tillämplingen.

Jag kom just på att privatleasing tagit fart alldeles nyligen. Internet är fullt av folk som nyligen tagit ut bilar men inte lämnat tillbaka någon bil än. Alla spekulerar i hur skador debiteras men utfallen är ännu ytterst få.
Precis, så inom relativt kort tid vet vi. Antingen har vi ett antal tidningsartiklar framför oss där "konstiga" bedömningar av skador dominerar eller så funkade finansieringsformen som det var tänkt. I det förra fallet så kan då branschen antingen anpassa avtalen så kunderna blir nöjda eller dö ut. Det skulle förvåna mig om detta försvinner men svaret kommer ganska snart som sagt.

Jag kan inte låta bli att tänka på byggandet av Öresundsbron när jag läser den här typen av kommentarer. Det fanns en rad experter som var övertygade om att allt liv i Öresund skulle dö ut om vi byggde denna bro, det hade de både studier och liknande exempel att hänvisa till. Centern med Olof Johansson ledde domedagscenariot. Märkligt nog finns det fortfarande liv i Öresund...
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Sämsta liknelsen nånsin. Då väljer jag att att jämföra "de flesta är nöjda" med att de flesta var nöjda med slaveriet i USA förutom de som hade otur och fick finansiera upplägget med eget svett. För övrigt är tidningarna redan nu fulla med artiklar i stil med "fällorna med privatleasing".

Ingen har, för tionde gången, sagt att systemet bara är skit. Vad jag invänder mot är att man lockar en osäker kostnadskänslig konsumentgrupp som räds bilägande, med låga avgifter och löften om förutsägbara kostnader när det i mina ögon är den minst förutsägbara formen av bilägande.
Poängen med Öresundsbron var att ska något göras eller kommer det något nytt så finns det alltid ett gäng "experter" som sågar detta med fotknölarna. Alltid.

De flesta var för övrigt inte nöjda med slaveriet, det avskaffades visst!

Ja det är väl det som är poängen, du har (för 10e gången) redogjort för att DU inte ser det som en bra finansieringsform med förutsägbara kostnader. Det budskapet har gått fram. Andra har visat att de tycker sig få just förutsägbara kostnader med detta system. Jag tror inte ytterligare en lastbilshistoria eller en kompis kusins erfarenhet ändrar den saken så vi kan nog gå vidare. TS får granska aktuella avtal och göra en egen bedömning. Det finns risker med allt...
Privatleasingen skulle ju självdö som affärsmöjlighet för bilhandlarna om de ständigt vid återlämnandet krävde leasingtagaren på stora slutbelopp för skador som inte anses vara normalt slitage. Svårt att tro att man vill göra så.

Själv tycker jag upplägget ser intressant ut för basutrustade småbilar men något större bilar verkar generellt bli dyra. Avtalens stora nackdel är ju att de verkar vara väldigt svårt att ta sig ur dem i förtid men är man stensäker så är det inga problem.

Avslutar med att tipsa om att volvo kampanjar v40 T2 inkl. service och försäkring för 2795:-
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Min bild av leasing av senaste snitt är att det är det mest förutsägbara alternativet avseende kostnader. Det har blivit enormt populärt på min arbetsplats och väldigt många personer som aldrig skulle skaffat en ny bil är inne på sin andra eller tredje leasingbil. Överlag verkar folk nöjda och stora kostnader vid återlämnande är inte vanligt. De flesta i min närhet har lämnat sina bilar utan att det kostar en kr. Jag känner till ett par fall där det kostat pengar vid återlämnande men det har inte varit något konstigt med det. Är tex en ruta spräckt så får man betala självrisken på 1500 kr för en ny. Och har man varit ovarsamhet och exempelvis parkerar bil mot betongsuggor regelbundet så guess what, man får betala för skadan man åsamkat bilen.

Om något är oförutsägbart gällande kostnader när man ska sälja sin bil så är det enligt min erfarenhet andrahandsvärde. Har fall i min närhet där personer som ägt ex en E91 330i sen ny och sen skulle byta bil där handlarna inte ens velat förmedla vidare bilen till andra handlare. Bilen var mint, hade låga mil och borde varit intressant men icke. Totalt död enligt bmw, audi mfl...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.