|
Sida 4 av 7
|
|
|---|---|
|
Ok även bilprovningen alltså... När detta hände med torkaren så stod du bara bredvid och accepterar att han underkänner en torkare som fungerar perfekt mitt framför era ögon? Det var exakt så det gick till? Torkaren fungerar till 100%, blir underkänd och ni tackar och tar emot? |
|
| Om man matar troll blir de starkare och vi åskådare får mer underhållning. Fortsätt mata trolllet! | |
| Nej, den fick tvåa för nåt annat också som inte gick att tjafsa emot så jag hade inte blivit hjälpt av att bråka om vindrutetorkaren heller (besiktigade den själv). Kontentan är att vissa kan "debitera" dig för allt medan nästa inte har nån anmärkning på precis samma sak. Att man kommit undan en gång innebär inte att man kan vifta bort andras erfarenheter som "omöjligheter". | |
|
@falkn: Hur många bilar har du återlämnat själv som privatleasats? ------- //Lövet |
|
|
Jag tycker några av historierna låter väl vilda. Skulle det vara på detta sätt lär det ganska snart visa sig och affärsiden dör ut. Ser man till Saab9-5s X5a så tycks ju han vara född med osannolik otur där det mesta krånglar eller är direkt felaktigt på en helt ny bil, det kanske inte är relevant för oss andra (med normal tur/otur). |
|
Verdi |
Saab9-5 känns mer och mer som nån slags haverist/troll. Man kan tro att han är typ 58 år gammal men han är väl 28? Hur mycket skit kan ha hunnit hända vid den åldern egentligen? Haha. |
|
Affärsiden skulle aldrig uppstått om det inte fanns en hake. Trådskaparen själv undrade just hur kalkylen såg så bra ut, och jag menar inte nödvändigtvis att det blir dyrare men att man kan råka ut för att bli en av kunderna som de väljer att ta hem marginalerna på. Varför man pushar så hårt för att detta skulle vara en omöjlighet och trollförklara alla i trådem som vittnat om annat, är för mig ofattbart. På lastbilssidan så har konceptet delvis upphört. TIP Rental är en släputhyrare som var först ut med dessa BILLIGA långtidshyror/leasingar även för dragfordonen, men fick lägga ner just den verksamheten efter några år. Sen finns det en hel annan marknad för dyra leasingar för företag som inte kan binda kapital, men detta är förstås inte jämförligt alls med den typ av privatleasing som diskuteras här. |
|
| Jag tror inte det behövs en hake. Lägre marginal per bil men svenssons byter oftare än de skulle gjort annars så där kan man hämta hem det. Inget konstigt. | |
| Inte omöjligt, men då svämmar du och konkurrenterna över marknaden med tre år gamla bilar istället och blir ståendes med ett stort lager som du måste rea ut. Jag tror inte de vill jobba så heller, dessutom så kannibaliserar all lågmarginalsförsäljning på den egna högmarginalsförsäljningen. | |
|
I USA står privatleasingen för 50-60% och i Tyskland för ca 20% och i Sverige har formen i princip exploderat på senare tid. Menar du på allvar fortfarande att detta bara är skit och inget att ha? Marknaden talar sitt tydliga språk att efterfrågan är hur stor som helst. Sen ligger BMW långt efter tex VAG som länge haft mycket bättre totalkostnad på sina privatleasingar. Skillnaden har minskat men jag anser fortfarande att VAG ligger i framkant här och det visas även på statistiken över vilka märken som är starkast på privatleasing. |
|
|
Ja och i USA köper man dagligvaror på kredit medan ingen i Sverige gör det, och ovanligt många kineser köper nya bilar kontant. I USA privatleasas även dyrare bilar medan de i Sverige går 90 procent till företag. Dessutom har man ju i USA fått rädda hela finanssystemet eftersom det byggdes på ohållbar grund. Länders skatte- och finansieringssystem skiljer sig åt som gör det hela ojämförbart. Sen är det klart att försäljningen exploderar när vanliga konsumenter som TS upplever att kalkylen är för bra för att vara sann. Det tyckte vi också tills vi började lämna tillbaka bilarna. Sen säger jag inte att systemet bara är skit utan bara att det inte är så förmånligt som det ser ut initialt. Alla bilfabriker i världen går på full kapacitet just nu och dras med leveransproblem, så jag tror inte de ägnar sig åt att rea ut ännu fler bilar nu. BMW Finans är minst känt för sin givmildhet. Det är det enda finansbolaget som jag haft göra med som inte låter dig att tillgodogöra dig det första årets leasingbetalningar vid tidigt kontraktsslut. Restskulden är alltså densamma månad 11 som månad 0. Och ja, det finns säkert nån mer som arbetar så men ingen jag haft att göra med. |
|
| Jag funderade förra sommaren på att leasa en 120d eller 318d men avstod efter mycket övervägande. Självrisken var 6000 spänn. Med småbarn i bilen och tät bebyggelse skulle det innebära att jag skulle få punga ut 6000 i självrisk vid minsta repa för att slippa oron med vad som hämder vid återlämnandet av bilen. Sen var jag låst i tre år. Garantin var ett år kortare än leasingtiden. Vinterdäck ingick ej. Totalt sett då jag inte har problem med kontantinsats samt gärna vill ha lite roligare bilar så var jag inte rätt kundgrupp. De hade en 116i på kampanj. Den var däremot prisvärd så leasing kan nog vara en bra ide för en del. | |
Verdi |
I England verkar privatleasing också vara enormt vanligt. På brittiska forum skiter de i allt annat än månadskostnaden verkar det som. Hänger inte riktigt med. Verkar som de haft grymt bra dealar på 640d Gran Coupe där vilket gjort de billigare än en 335d. Hur det nu är möjligt? I övrigt säger jag bara: There's no such thing as a free lunch. Någon måste ta kostnaden och det är antagligen du som kund. Det bästa och mest förmånliga är att företagsleasa eller köpa och sen sälja privat. Visst, det kräver lite mer jobb och du vet inte exakt vad kostnaden blir men man kan vara rätt säker på att det blir billigare än leasingen... |
|
Vi ger 2100:- per månad inkl service, försäkring och vinterhjul för en VW polo TSI 90. Dvs bara bränsle tillkommer. Bilen körs väldigt lite så jag hade nog initialt tänkt att köpa loss bilen när leasingperioden tar slut framöver (man kan höja milen men inte sänka). Efter att ha räknat lite på vad det skulle kosta så har jag tänkt om. Jag tycker helt enkelt att kostnadsskillnaden (om ens någon) blir för liten jämfört med att istället plocka ut en ny leasingbil. Möjligen räknar jag för negativt på restvärde år 3-6 men oavsett så får man ställa tryggheten med en ny bil (garantier) mot riskerna att något måste repareras på gamla bilen (dessutom ökar försäkringskostnad och däckskostnad). Farsan är inne på sin andra A3:a som audi också haft väldigt aggressiva privatbilskampanjer på och han är supernöjd med smidigheten och enkelheten. Hans bilar har rullat längre än vår Polo och han hamnar ändå på rimlig kostnad och det har inte varit strul vid återlämning. Audi avvek till och med från avtalsenlig övermilsdebitering under förutsättning att han valde Audi igen. Fair and Square om ni frågar mig. Jag försökte få över honom på en 1-serie istället men det var rejält mycket dyrare trots snarlik kostnad på själva bilen. Samma sak med Merca a-klass. |
|
|
Skillnaden mot utlandet är också att låneräntor i Sverige är avdragsgilla medan inget motsvarande avdrag finns för leasing. På andra platser ser det nog annorlunda ut. I Danmark är bilskatten så hög att de inte tycks kunna köpa sina bilar utan också har något leasingsystem som standard som förmodligen är mer görbart än kreditköp. USA verkar dessutom vara snårigare än Sverige som har ett starkare konsumentskydd. Man kan där exempelvis gömma kostnader i svårläst villkorstext medan direkta kostnader ska vara väl skyltade här. Jag pratade med nån amerikansk advokat vars son tog ut en leasad bil och när fakturorna började trilla in var de betydligt högre än man skyltat med. Enligt henne ska hon då ha konfronterat återförsäljaren som tog tillbaka bilen under hot om stämning. Sant eller inte, men läste på annat forum bland amerikaner som bor i Sverige att de uppskattar "what you see is what you get" som vi har här. |
|
Verdi |
Ja, låter billigt med Polon. Men det är väl i linje med vad den hade kostat annars också. Fast jag förstår att det är skönt att veta vad det kommer att kosta. |
Verdi |
Vi har en dansk på jobbet. Han säger att företagsleasing är värsta vinstlotten där. Kan man ha bil via jobbet så är det väldigt förmånligt. Han sa också att i Danmark så får inte dyra bilar stå utan att bli repade särskilt länge. Jantelagen är stark i Danmark tydligen. Särskilt bilar eftersom det är så dyrt. |
|
Precis Verdi, det ligger i linje med kostnad på kontant/billån. Men rätt bekvämt att ha en kostnad och plocka ut ny var tredje år. Även Mini är skapligt prissatt förresten om man inte plockar på en massa utrustning. |
|
| Var inte till och med en dansk författare som myntade begreppet? | |
Verdi |
Aksel Sandemose? Tror han var en norrman som bodde i Danmark. Men i Sverige låtsas vi ibland som om jantelagen var en svensk grej. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.