AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
28.297

Privatleasing - luras handlaren eller vad är det jag inte fattar?

Sida 3 av 7
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Jag jobbar med lastbilar och för några år sedan poppade fenomenet med hyresfordon och leasingfordon med garanterade restvärden, som lockade med låga månadskostnader och vi kalkylerade fram och tillbaka och kände att det var en oerhört bra affär, så vi provade med några bilar.

Allt var frid och fröjd tills de skulle lämnas åter. Då gick leasinggivaren igenom dem med mikroskopisk precision och debiterade saftigt för all åverkan. Jag menar inte ens "normalt slitage" utan minsta repa i inredningen debiterades som om hela delen skulle bytas, trots att de lämnar ut fordonen på nytt i samma skick som hyresbil.

Det har dessutom uppstått maskinfel på fordonen och man tror att det inte blir ens egen huvudvärk, men då försöker de få till det att det var ditt fel. Typ att det aldrig hade hänt om man tittat på oljan närmare, tittat på oljetemperaturen, kört för många metrar efter att ha hört missljud och så vidare.

Slutligen så rekondade vi ett fordon innan inlämning. Likväl kom det ändå en faktura på tvätt och rekond.

Detta har varit från 3 olika leasing-/hyresgivare och samtliga har agerat likadant och vi har naturligtvis övergett denna finansieringstyp för all framtid. Tjejen var inne på att privatleasa personbil men kom fram till att man bara skulle vara så nervös över att köra den såpass att det inte ens skulle kännas som att köra sin egen bil.
fa
104
falkn
116iM 5d -15
Nu jämför vi lastbilar och personbilar..

Forumet är ett BMW forum och tråden handlar mig veterligen om BMW:s privatleasing. Det är inte BMW själva som besiktigar bilen vid återlämnande, likt lastbilsexemplet ovan. Det är också stor skillnad att som företag leasa än bil och att göra det som privatperson då köpskyddet är betydligt större för privatpersoner.
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Haha, hade jag istället skrivit att mina erfarenheter från lastbilssektorn var mycket goda så hade du istället tackat för min högst relevanta input.

Tråden handlar om hur kalkylen kan se så bra ut vid dessa finansieringsformer jämfört med ett köp och jag gav en förklaring.

Sen har du rätt i att någon annan än din säljare på BMW sköter återlämnandet av bilen. Min BMW-säljare avrådde från privatleasing eftersom deras uppgift bara är att få så mycket ekonomi i det hela som möjligt, och hans kunder brukar bli arga på honom för han varit maktlös inför kundernas negativa överraskningar vid retur av bilen.
fa
104
falkn
116iM 5d -15
Absolut inte!

Jag vill själv ha, precis som alla andra förtjänar, så korrekt information som möjligt.

Självklart är det upp till var och en att räkna igenom allting för att se vilken finansieringsform som passar en själv.

Allas uppgift är ju att få ut så mycket ekonomi ur saker som möjligt. Det som dock många verkar ha svårt att förstå är att en affär kan vara bra för dig, trots att någon annan också tjänar pengar på det.

En annan och högst troligt anledning till att din säljare avrådde dig från att ta en bil på leasing är för att de knappt tjänar någonting på det. Provisionen för att förmedla ett leasingavtal är för säljaren väldigt liten. Som kund leasar du bilen direkt via BMW finans och inte via respektive återförsäljare. Att han är maktlös vid återlämnande är för att de inte har något avtal med kunden i fråga. Detta fick kanske dig att köpa bilen av honom istället. Vem tror du tjänade mest på det?
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
@falkn: Jag tycker att du är spot-on på flera punkter, särskilt i ditt sista inlägg.

"Självklart är det upp till var och en att räkna igenom allting för att se vilken finansieringsform som passar en själv." => Exakt, vi har alla olika förutsättningar, krav och bedömningskriterier!

"Allas uppgift är ju att få ut så mycket ekonomi ur saker som möjligt. Det som dock många verkar ha svårt att förstå är att en affär kan vara bra för dig, trots att någon annan också tjänar pengar på det." => Kunde inte sagt det bättre själv.

Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Problemet med privatleasing är att du inte kan "räkna igenom allting själv". Du vet inte hur många stenskott, kantstötta fälgar, dörruppslag, slitage på instegslist eller andra invärtes och utvärtes repor du kommer ha. Och du vet inte hur nitisk leasinggivaren är vid återlämnandet. Dessutom brukar det finnas en däcklausul om att de med ska ha hyfsat lång livstid kvar. Jag har även fått ett saftigt avdrag på restvärdet för min Saab när man med UV-ljus upptäckte att en del var omlackerad, fastän en Blocketköpare inte hade märkt det. I det stora hela blir man överdrivet försiktig med din bil och vägrar låna ut den till andra etc. Och så rekonden förstås!

Tråddkaparen undrade hur kalkylen kunde se så bra ut och om hen missat något. Jag upplyste om mina erfarenheter med tiotalet fordon inkl Saaben nu som jag glömde bort, och hur den fina kalkylen plötsligt blev en förlustaffär efter kontraktets slut. Så möjligen avrådde BMW-säljaren från leasingen pga lägre provision, men allt han varnade för hade redan inträffat för mig så jag tror inte att det var rent påhitt heller.

Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Och nej man vet inte hur mycket man kommer ha sönder sin köpta bil heller, men värderingarna av leasinggivarna är helt andra än begmarknaden. Det som i mina ögon var normalt slitage på en lastbil gick loss på 26 000 kr exkl moms. Värderingen av egentliga skador ska vi inte ens gå in på.
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
...och i fallet med lastbilen var det ett 6-månadersavtal och de menade alltså på att det "onormala" slitaget uppgick till den summan. Man gick mer eller mindre runt med förstoringsglas och letade efter repor att debitera.

Så åter, erfarenheten från 3 plus 1 olika leasinggivare är inte god. Kanske är BMW det generösa medmänskliga undantaget som låter det mesta gå an.
fa
104
falkn
116iM 5d -15
Återigen fullkomligt ointressant då allt detta regleras i leasingavtalet. Detta har skrivits av 3 olika personer nu flera gånger. Ang. däck så ska de vara körbara, inget annat står. Körbart är alltså mer än 1,6 mm däckmönster. Försöker du sälja en bil privat med däck som är slut så kommer det självklart också påverka priset.

Oavsett om du anser det svårt att bedöma omfattningen av framtida skador och att den som besiktigar bilen får göra en subjektiv bedömning (vilket i realiteten inte stämmer för privatleasing) så är det ändå lättare att uppskatta dessa kostnader, än vad man kommer få ut vid en försäljning av en bil 3 år senare.

Om vi återgår till ditt lastbilsexempel. Nu har jag ingen aning om vad en lastbil kostar, men troligtvis minst en miljon. Kan du svara på ett intervall om 26 000 +- hur mycket du får ut för en 3 år gammal bil med ett visst miltal? I så fall borde du nog säga upp dig och bli försäljare istället alternativt arbeta som konsult åt försäljningsindustrin.
Si
195
Silver307
520d M-sport -12
Det måste ju vara en tveksam affärsidé att privatleasa ut lastbilar?

Vi är inne på våran andra privatleasade bil nu (dock inte bmw) och för våran del har det funkat klockrent. Vår första bil, en VW Polo tog ca 15min att lämna tillbaka när det var dags. Då hade den på kronan kostat det vi kalkylerat för utöver bränsle. Det är väl egentligen det som är privatleasingens fördel, att man har koll på vad det kostar och det är enkelt. Vill man ha absolut billigast bilaffär är det nog fel väg att gå.

@Saab9-5:
Det låter ju väldigt underligt med uv lampan? Om försäkringsbolaget har betalt för omlackering har dom ju antagligen anlitat en av Saab godkänd firma? och försäkringsbolaget brukar ju vid privatleasing vara "originalförsäkringsbolaget". Då är det ju i princip Saab som skött hela affären? Det verkar konstigt att dom skulle ha något att komma med vid senare tillfälle. Något "restvärde" existerar egentligen inte vid den typen av leasing det handlar om här.
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
Hur skiljer detta citat:

Problemet med privatleasing är att du inte kan "räkna igenom allting själv". Du vet inte hur många stenskott, kantstötta fälgar, dörruppslag, slitage på instegslist eller andra invärtes och utvärtes repor du kommer ha.

mot om bilen finansieras med billån? Är väl lika omöjligt att räkna igenom då? Enda skillnaden blir att kostnaden tas som lägre värde vid inbyte.

Förstår inte alls vad du menar med detta.
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Tobbe, som jag skrev så värderas saker annorlunda av begmarknaden. En liten repa nedtill på dörrkarmen bryr sig ingen om, medan leasingbolaget kan debitera dig för byte av hela lädret om de vill det.

Ang min lackskada så var den så liten att jag inte blandade i vagnskadegarantin utan lät en lackverkstad fylla i den. När detta upptäcktes menade ÅF på att hela bakskärmen behövde lackad om för att det skulle bli helt bra, och det påverkade det garanterade restvärde Saab då erbjöd. Hade jag bemödat sälja på begmarknaden skulle det förmodligen inte ens upptäckts.

Falkn - det var inte 3 års slitage utan 6 månader. Sen säger du att det inte finns förutsägbarhet i ett självfinansierat köp heller så man kan lika gärna svälja vilka restkostnader som helst vid leasing. I ett annat inlägg hyllar du leasingen för dess förutsägbarhet. Hur ska du ha det?

Visst är jag öppen för att det kan gå helt smärtfritt att återlämna en privatöeasad bil. Men leasar man småbilar privat så har man förmodligen en ganska restriktiv bilbudget, jämfört med exempelvis obrydda tjänstebilsbrukare. Vill man då leva med stressen under tre års tid att man INTE har tur vid inlämnandet?
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
+1 Saab9-5
To
370
Tobbe330
Skoda Kodiaq 2019
Jag menar inte att jämföra en privatleasad bil som återlämnas till ÅF med en billånsfinansierad bil som säljs privat. Det känns som en orättvis jämförelse.

Jag menar att båda bilarna byts in hos ÅF. Om ÅF värderar bilen lågt som sjutton och "marknaden" skulle inbringa ett mycket högre pris så låter det ju som en affärsmöjlighet. Köp loss bilen och sälj den privat då.

Vad är det som säger att tjänstebilsförare är obrydda överlag? Jag har finansiell leasing på min tjänstebil så hur jag sköter den har direkt koppling till hur bra affär jag gör när jag byter in den.

Det handlar inte om att ha tur vid återlämnandet. Det handlar om att ta hand om bilen om man inte vill göra en sämre affär. Det gäller oavsett om det är en tjänstebil, privatleasad eller kontant betald.
Självklart spelar ju skicket på bilen roll oavsett finansieringsform. Sen tycker jag att man måste ta med i aspekten att det lönsammaste sättet är i princip alltid att sälja bilen själv.

/Anders
fa
104
falkn
116iM 5d -15
Saab 9-5:

Jag har inte skrivit något om förutsägbarheten. Även om jag håller med tidigare skribent om den. Återigen är dina upplevelser helt irrelevanta för denna tråd eftersom det inte går till som du beskriver vid återlämnande av en privatleasad bil. Det står klart och tydligt i mitt avtal hur bilen besiktigas och vad som innebär debitering d.v.s. det är inte upp till respektive leasingbolag. Det är dessutom inte ens de själva som gör denna kontroll. Nu har jag skrivit detta 4 gånger, undra om det räcker för att du ska förstå.

Ang. din lackskada så kan jag inte annat än att hålla med leasingbolaget. En lackskada på en helt ny bil bör ju åtgärdas via försäkringsbolaget. Speciellt om man leasar bilen. En normalbegåvad person inser ju risken med att inte göra detta.

Gällande budget så är det ju enbart trams. Du menar att personer som köper bilen generellt har bättre ekonomi? Jag tror det är precis tvärtom förutom i de fall där någon betalar bilen kontant. Bilen kostar ju i princip lika mycket oavsett finansieringsalternativ, det har vi ju kommit fram till. Vad man sedan har för inställning till pengar kan ju variera kraftigt.

Sedan förstår jag inte varför du blandar in tjänstebilsleasing här heller, det är också en helt annan fråga med helt andra avtal mellan två företag. Här pratar vi om avtal mellan privatperson och företag där köplagen gäller och därmed har kunden ett stort skydd. Leasinggivaren kan därmed inte bara säga "jag vill ha betalt för detta och detta.." utan att det finns stöd för det i avtalet. Jag förutsätter att man läser sitt avtal när man leasar en bil.

Vi kommer nog inte längre i den här diskussionen då du inte verkar vilja nyansera dina åsikter eller dess relevans för tråden.

Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Och du tror att vi leasade/hyrde våra lastbilar utan något avtal alls och lämnade leasinggivaren fri att debitera för vad som helst? I avtalsvillkoren finner du inte en tusen sidor lång bilaga med bilder på olika typer av skador som ska eller inte ska debiteras, utan i slutändan står det ändå något med "normalt slitage", "överslitage" eller annat som ger fri tolkning. Sen är det ointressant vem som besiktigar, det är fortfarande upp till leasinggivaren hur mycket av åverkan som ska debiteras. Du har liknande erfarenheter från en annan skribent i tråden med VW privatleasing, om du nu menar på att liknande aldrig kan inträffa på privatsidan.

Dessutom är det inte alltid självklart att du får köpa loss bilen efter leasingen. Har för mig att jag såg en annons där det uttryckligen stod att man ej fick göra det, men roamar i utlandet nu och orkar inte googla för mycket på det.

Dock finns det väl för privatleasing inga stipulerade restvärden såsom för finansiell leasing? Jag kan ha fel här men man får väl inte veta vilket restvärde månadsavgiften baseras på, speciellt med tanke på att massa annat också ingår i leasingen än värdeminskning och kapital. Om du då är missnöjd med besiktningsprotokollet och vill köpa loss den så är det ändå leasinggivaren som bestämmer priset eftersom ni inte har ett restvärde att utgå från. Sen kanske en halvstudent inte ens kan finansiera att köpa loss bilen.

Och självfallet är tjänstebilsförare mer obrydda, även om det är ens eget bolag. Att åtgärda skador för 25' på bil för 500', med oskattade pengar är förstås enklare än någon som pressar sin privatbudget och leasar småbil för att slippa kontantinsats men sedan ändå åker på 25 000 kr kontant med skattad hushållskassa.
Si
195
Silver307
520d M-sport -12
Vi provar igen då. När vi tecknade vårt senaste leasingavtal fick vi med en lista där det gås igenom olika slitage och brister på bilen när den lämnas tillbaka. Alltså ett avtal där det beskrivs vilka fel som kommer generera debitering och vad som anses vara normalt slitage. Med andra ord har både jag och den som kommer "besikta" vår bil inga problem om vad som ska debiteras eller inte. Kan du göra om det vid en privatförsäljning på blocket?

Om du väljer att laga din leasade bil på andra sätt än genom tillverkarens/leasinggivaren rekommendationer är det ju inte konstigt om det sen uppstår komplikationer? Att en köpare på blocket inte märkt av det betyder ju inte att det inte är felaktigt. En bil är ju inte felfri bara för att köparen inte påtalar brister.
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Ok, motfråga då. Debiteras en kantstött fälg?

Ja, förmodligen. Enligt min BMW-säljare så - ja.

Nästa fråga - hur många millimetrar får en fälg vara kantstött för att debiteras fullt?

Tredje frågan - vilket belopp ska debiteras? Nån hundralapp som en oauktoriserad verkstad tar för att slipa till skadan lite, eller är det som i fallet med min Saab inte bra nog och debitering utgår för ny originalfälg enl orabbaterade listpriser? Vad blir kostnaden om alla fyra fälgar är lite kantstötta?

Det här är inte att dra saker till sin spets utan diskussioner vi hamnat i varje gång. Som när vi rekondade lastbilen med egen rekondverkstad och körde bort den till leasinggivaren, då uppstod diskussionen om exakt hur nyrekondad den måste vara och likväl kom faktura på flera gånger marknadspriset för att göra ytterligare en rekond.
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Även Bilprovningen har ett specifikt program som de får eller inte får underkänna för. En gång blev en lastbil underkänd för för otillräcklig torkareffekt vindruta trots att torkarna var nya och funkade perfekt. Vi struntade i att byta dem och körde tillbaka bilen några dagar senare och då hade de inga anmärkningar alls.

Bilprovningen är ett lotteri som man måste deltaga i enligt lag. Privatleasing/garanterade restvärden/långtidshyra är också ett lotteri som inte är tvingande. Vi förlorade det lotteriet gång på gång och har unisont beslutat att inte deltaga mer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.