|
Sida 2 av 7
|
|
|---|---|
|
Ingick heller inga vinterhjul hos Förenade Bil när jag köpte min - detta gällde också om jag leasat bilen. På en 118 kan du även få dit 16-tummare som kostade ca 13kkr brutto på kampanj i höstas. |
|
| Just privatlesing av 1 serien är en bra affär om man jämför med att köpa. Testa att köra en finans på bmw på att betala av bilen på 3 år, då blir månadskostnaden 6000/månad + kontantinsats på 50.000 om bilen kostar runt 240.000. Privatleasing kring 3150 kr för 4500 mil. Om man ska gå jämt på att köra finans istället för privaleasing så behöver man sälja/byta in bilen för minst 2850x36+50000 = 152600 viilket man nog inte får ut efter 3 år. Eventuella skatteeffekter har jag inte tagit med. | |
|
På leasing har du betalt 266' totalt ( minus ev. ränteavdrag), eller 26' i kapitalkostnad. På leasing betalar du 113', då återstår för leasingbolaget att få ut 127', plus ränta. Dom borde ju lite enklare få ut 150', än vad du har. Då får dom 23' över, att täcka sina admin och kapitalkostnader. Inte fett, men kanske tillräckligt intressant för att få ut fler nya bilar. Dom är nog hyfsat nöjda med den kalkylen, om den ser ut nåt i den stilen.... Du nämnde inget om service, vinterdäck, krav på skick vid återlämnande, mm. Det är givetvis jättesvårt att räkna på. En kanske avgörande skillnad är ju, att bilfirman får ut rejält mycket mer på en beg. bruksis, jmft med än en privatperson! em3 |
|
|
Du menar billån ( finans ) i den första meningen du skriver ? Service ingår ju i båda fallen och vinterdäck är också lika. När vi leasade vår 116 så blev det billigare än att köpa, då ingick också försäkring i priset. |
|
|
Ja, såklart, fel!!! Och, förstår att det blev det, bilfirman får ut en 10-15 % mer än privatpersonen, vid nästa försäljning. em3 |
|
|
Läste en artikel idag där det förutspås att privatleasing kommer stå för 1/4 av nybilsförsäljning snart. I samma artikel så var det listat vilka 10 bilmärken som var vanligast bland privatleasing, BMW var inte med där, klart dom vill ta marknadsandelar av andelen som privatleasar. |
|
| Fast är det egentligen en bra liknelse att jämföra leasing på 36månader och med att betala av hela bilen på samma tid? Leasingen tar ju höjd för att bilen avbetalas i en takt som minst följer den förväntade värdeminskningen, inte att den är helt betald efter avtalstidens slut. Då är det väl lämpligare att jämföra med en avbetalningsplan på 36månader och högst 50% restskuld vid privatköp och då blir skillnaderna klart mindre. | |
|
Kristoffer_L, det är väl typ redan sagt, vad vill du berika med??? em3 |
|
|
Vi leasar vår 116iM sedan 2014 aug och är väldigt nöjda med det. Just när vi tecknade avtalet ingick försäkringen på bilen vilket var en stor fördel för oss som båda är unga och bor i en storstad. Försäkringen på bilen skulle annars ha kostat oss runt 800 kronor i månaden. Vi valde att ta några mil till än standarden på 1000 mil om året så vi har nu 1500 mil per år. Detta kostade 250 kronor extra per månad vilket la totalen på 3 249 kr/mån. För 6-8 månader sedan sänktes dessutom leasingavgiften till runt 3 180 kronor p.g.a. ändrade ränteförhållanden. Vi räknade även på att köpa samma bil med finansiering och den skulle då kosta runt 245'. Vi hade då fått lägga 60' i kontantinsats vilket vi behövde som insats till bostad. Månadskostnaden med försäkring hade blivit långt dyrare (drygt 4000). Restvärdet efter försäljning, lösning av lån och tillbakatagande av kontantinsatsen hade varit 0 kronor enligt min uppskattning. Vi köpte begagnade vinterhjul till bilen på originalfälgar 16" och nästan nya vinterdäck (rullat 300 mil) för 4500 kronor. |
|
|
Jag tycker att många verkar glömma att om man köper bilen så kan man pruta... kanske inga 10% på en basutrustad bil... men en del iaf. /Jonas |
|
|
@Mixtus Har du behövt betala för extra slitage (stenskott, repor osv) på dina tidigare leasingbilar? Pratar man med begbilsförsäljare säger dom att returnera din privatleasade bil kostar multum. Men dom är ju part i målet.. Mvh Bruno, Uppsala www.garaget.org/AB8 |
|
|
@azkikr De modeller som leasas säljs ju i regel också väldigt rabatterat. Självklart räknade jag på det rabatterade priset som var runt 245'. Ordinarie listpris på samma modell var vid tillfället drygt 296'. Troligtvis inte mycket prutmån kvar då. |
|
|
@bruno Ursäkta om jag svarar å annans vägnar, men detta är en skröna. Bilen besiktigas av en oberoende part och det finns en handbok för vilken typ av skador som är godkända eller ej. En nära vän till mig jobbar som försäljningschef på just BMW och menar att det är ytterst sällan någon åker på några kostnader. Sköter man bilen som sig normalt bör så är det inga problem. Det bör ju också tilläggas att du hade fått ta dessa kostnader ändå om du hade sålt bilen. Har du en sprucken vindruta eller ett stort dörruppslag i sidan så lär värdet minskas med den summan det kostar att åtgärda detta oavsett. |
|
|
Ang. vinterhjul: Var i kontakt med en säljare igår och det är inga problem att baka in i leasing-avgiften, ca 215kr/mån. För 7740kr får man anta plåtfälgar, inget jag stör mig på vintertid. Detta gäller Holmgrens Bil Växjö, kan säkert vara annorlunda hos andra återförsäljare. Tänkte åka och prova en 118i på fredag. Har noterat att denna knappt skiljer i månadskostnad jämfört med andra "vanliga" bilar som Astra, Focus, Qashqai m.fl. Särskilt inte om man ska komma upp i BMW´ns motorstyrka. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
@falkn: En kollega fick betala 14.000kr för att lämna tillbaka sin bil. En skrapad fälg, ett dörruppslag, en "dutt" på bakstötfångaren. Bilen såg "ny" ut vid blotta anblicken, en köpare på Blocket exempelvis hade aldrig sett det. Någon skröna är det alltså inte, sedan skiljer det säkert mellan märken. Detta var en VW. Mellan raderna kröp det också fram att VW troligen hade accepterat skadorna om de privatleasat en ny bil till, nu valde kollegan att avsluta leasingen istället för annat märke. Sånt är ju lite halvseriöst... ------- //Lövet |
|
|
Varför skulle man inte kunna pruta vid leasing? Jag tycker ni gör för stor sak av vad det egentligen är, nämligen en finansieringsform. Man kan betala bilen kontant eller med billån eller leasing. Först väljer man vad man ska köpa och sedan finansiering. Inte konstigare än så. Om vinterhjul ska ingå eller inte är lika givet som att automatlåda gör det, dvs om man vill det så gör det. Mot ett högre pris givetvis. Det som är lite speciellt med leasingen är ju att ÅF sätter ett restvärde som man inte styr över men annars är det ju inte konstigare än traditionellt billån. Jag skulle till och med vilja hävda att det är enklare för gemene man eftersom det annars är alltför vanligt att man lägger ett billån med låg amortering och därmed hamnar i ett undervärde som man aldrig kommer ur. Leasingalternativet är tryggt och enkelt och därför ökar den formen. |
|
|
@andreas_lofgren: Fast det blir lite av skrämselpropaganda när du berättar om att en kollega har fått betala 14.000 kronor för lite "duttar" osv. Om det har hänt så är det förstås upprörande men du gör det faktiskt till en personligt hållen berättelse med passande överdrifter (=skröna). För egen del har jag aldrig haft några problem med att betala extra för skador vid återlämnande av mina privatleasade bilar i Sverige. De har varit i bruksskick. BMW anger dessutom tydligt vad som anses vara rimligt slitage. Det finns med i det paket jag fick då bilen leasades. Här anges t.ex. att det visst går att skrapa en fälg, men bara ett visst antal mm osv. Klart och tydligt. Jag känner den handlare som vi har leasat en av bilarna från och han berättade för mig att de (koncernen) vid ytterst få tillfällen har begärt ersättning av hyrestagare. De började med privatleasing för många år sedan (VW) och har goda erfarenheter. Glöm inte att om man har en privatägd bil med många bucklor och skrapmärken så lär försäljningspriset bli lägre. Det man tjänar in på gungorna förlorar man på karusellen ... Åter igen: privatleasing passar inte alla men det passar vissa. Undersök, räkna och välj det som passar bäst. Jag är i vart fall glad att alternativet finns. |
|
|
Ursäkta Mixtus men vad är det du påstår - att det inte har hänt?! Rent struntprat från din sida. Det var VW Hammarby om du vill åka och prata med dem själv. ------- //Lövet |
|
| En svala gör ingen sommar. Det var min poäng. | |
|
@andreas_lofgren Det kan ju vara så att Volkswagen har en annan policy gällande skador, men jag fick samma information från BMW som Mixtus ovan d.v.s. att fälgskrap med viss storlek är OK, likväl mindre repor, stenskott och dörruppslag. Det är väldigt noga specificerat med antal inom viss area o.s.v. och därmed ingen subjektiv bedömning. Därför hävdar både Mixtus och jag att din kollega antingen överdrivit kostnaden, eller inte varit ärlig med skadornas storlek. Alternativt att Volkswagen har en helt annan modell de går efter. Oavsett kan det ju vara klokt att köpa lite bättringsfärg och fixa stenskott i fronten innan man lämnar in bilen. Är det stora kostnader kan ju dessa repareras innan man lämnar in den också för betydligt mindre summor än de du nämner ovan. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.