AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.235

320d e92 småstryper sig /går helt dåligt (akut hjälp av experterna här)

bu
193
burner
M2 lci -18
Jag har en 320D E92 från 2008 och för 1,5år sedan när jag köpte den så fick jag byta hela EGR och insug samt turbon efter att den började småstrypa sig. Lång historia kort så byttes de och allt har funkat super bra tills nu i vår. Kan notera den är helt original inge trim/chip eller kcr och har aldrig varit! Så statusen på bilen nu är att den småstryper sig ibland och ibland går den allmänt dåligt hela tiden dvs som turbon får upp trycket. Och ibland när man startar den så pulserar den ett brummande ljud som låter kommer från insuget (uppe till höger om man står framför bilen med huven öppen) Men inget märks på motorvarvet eller nått. Som om nått spjäll ej är i synk eller nått.
Man märker detta "brummande-ljud" när man står still på tomgång och vid trafikljus mm men hörs eller inte märks under körning mer än om man går på gaspådrag precis när den brummar så har man typ noll ork.

Och ibland när man startar så hörs inger brummande men att då går den konstant då där dåligt och då är de inge kräm från ca 1800rpm och uppåt!

Jag har haft den inne på verkstad i snart 5v och varje gång jag hämtar ut den så funkar den ett litet tag sen återkommer samma fel direkt och de dom gjort är kontrollerat och turbon laddar och de är inget fel på den mm men de trodde de var magnetventil som spökade så bytte en första gången men bilen blev lika igen så de fick tillbaka bilen sen bytte de andra magnetventilen vid EGR första gången den vid turbon (påstod verkstaden iaf) men samma fel återkom efter kort körning därefter typ 30min körning.

Så jag har själv kollat luftfiltret ser fortfarande nytt ut, och igår skruvade jag bort EGR och tänkte rengöra den då fått tips om de är känt den klibbar igen sig, men när ja tog lös den igår kväll så såg den inte alls dåligt ut (vilket den inte borde då allt de där var nytt för 1,5år sen och den där armen som trycker mot turbon och all de där går fint så jag satt ihop allt igen och starta upp bilen och samma brummande igen men tog mig en test tur och bilen skjuter på bra dvs som den ska utom när man ger på gas i samband med de där brummandet tidigare igår innan ja plockade isär allt så tyckte jag bilen saknade de där lilla extra skjutet när man körde men de återkom efter jag skruvade upp och kollade men jag behövde inte rengöra EGR eller nått så sat ju bara tillbaka allt!

Så vad säger experterna? något annat man kan kika på nu under helgen innan man åker till verkstaden igen. Men min magkänsla säger de är turbon (trots de mätt upp och säger de är inget fel på den) som gett upp igen efter 1,5år visserligen kört 5500-6000mil sen dess, men den bör ju hålla längre? jag långpendlar och jag ligger inte tok pressar sönder bilen direkt utan mer snålkör tillochfrån jobbet.

när jag läser av felkod så säger den:
- Charge pressure regulation or charge pressure adulator (004CD0)
- Glow plug cylinder 2 /Zylinder 2 Control (004A54)
- Fuel filter heater control (004B1C)

de där med glow plug och fuel filter har jag haft sen ja köpte bilen men den har alltid gått bra och behövde inte byta de egentligen sa verkstaden då men kan de ha nått samband?

Tack på förhand!
Dr
362
Drib
325i-08
Börja med att byta bränslefilter. Glödstiften brukar inte hålla så länge, men ignorera dem tillsvidare.
Dr
362
Drib
325i-08
Mitt tidigare inlägg var nog kanske lite väl långsökt. Symtomen tycker jag låter lite som problem från bränslepump och eller spridare. Men det stämmer ju inte alls med felkoderna.
bu
193
burner
M2 lci -18
Tack för snabbt svar! :)

Ja men precis och idag gick bilen klockrent dock med alla felkoder och de brummande ljudet (hörd bara vid stillastående men känns om man ger på gas just när de inträffar och då tappar den typ all effekt) skumt nog, men tittade och felsköte lite själv nu i em och de sitter nån givare eller något på "röret" mellan luftburken och turbon och där runt hela den är de endel klägg som svettats ut runt den så testade koppla ur den och startade och de brummade ljudet var borta men stängde sen av och kopplade in den igen och då återkom ljudet så stängde av igen och lät den var urkopplad och de är samma felkoder jag får dvs ingen ny då denna är urkopplad konstigt nog!?
de är denna (nr 9 i diagrammet) Länk

så Jag tog mig en tur när den var urkopplad och bilen tycktes gå klockrent så åkte jag hem lät den vara igång läste felkod, samma koder igen stängde av och stängde tändningen och och väntade tills den var helt stängd (typ 15sek så hörs nån nollningsljud typ ni vet) starta sen igen och fortfarande inget brummande och ingen felkod denna gång för turbo eller Charge pressure regulation or charge pressure adulator då. Men testa igen stänga av bilen och tändningen igen för att sen starta och då var alla felkoder där men inget brummande men kör sen vidare lite för sen svänga in på gården och då känner man markant direkt på 1:ans växel att man saknar turbo effekt. dvs den är konstant slö nu. Som den var för någon dagen sen.

Jag har själv en annan egen teori och de är när man kört lite så blir de varmt i motorutrymmet och att de är nått med de som kanske kan göra de? att nån sensor eller givare som ballar ur då? för står den under natten eller några timmar så den är kall så går den liksom som en klocka.. väldigt skumt detta men får ta en kall öl i de fina vädret och fundera lite ;)
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Röret givaren sitter på är från vevhusventilationen. Och givaren på röret har bara funktionen att ge ström till värmaren som sitter i röret så att det inte ska frysa ihop därinne på vintern. Så den har inget med att din motor går konstigt. Hoppas du får rätsida på motorn.
Ca
31
CarTech
BMW 330i -03
Kontakten du kopplade bort enligt bilden ska inte ha något att göra med motorstyrningen, det är bara en värmare för vevhusventilationen.
Har du N47 motorn i den bilen?

Det kan vara svårt att diagnosera en bil med intermittent fel som din.

Men du upplever det som att turbon slutar att ladda ibland samt att du hör det brummande ljudet och du har felkod på turbon.

Som jag uppfattar det så är det inte motorn som gör det brummande ljudet utan nån komponent i anslutning/närheten av insuget, stämmer det?

Jag blir lite misstänksam på turbon, eller styrningen till den. På den här modellen har du en elmotor som styr hur mycket turbon laddar. I första hand tänkte jag på länkage och ledskenor som kan kärva i turbon. Kolla så de går lätt, går lättast att aktivera med dator.

Det enda som inte riktigt stämmer in är det där brummandet. Turbon sitter på vänster sida när du står framför bilen visst? kan rimligtvis inte vara den då.. Du har ett spjäll på insuget, det är inte den som gör ljudet? se nr17 - Länk

Håll oss uppdaterade :)
bu
193
burner
M2 lci -18
Precis kom på de sen det var värmaren till vevhusventilationen ;)
Japp jag har N47 motorn.

Det första jag tänkte när felet kom så var turbon så skulle inte förvåna mig de är den men som du säger så går de liksom inte ihop plus verkstaden (vad dom påstår) provat och mätt upp turbon och inget fel på den. Men hur kan jag aktivera de via dator? har nog ingen möjlighet göra de själv mer än läsa av felkoder och rensa via app i mobilen (Carly for BMW iPhone) men när jag hade de där löst så kom jag åt turbon så kände på den och baksidan (om man står framför bilen) så känner man ju lite länkar mm och tyckte de kändes lite väl "lösa" dvs de skallrar typ när man rör dom men de kanske är fullt normalt men annars kan man kolla nått enkelt?

Jag har lyssnat när de brummat och kommit fram till att de kommer uppe till höger när jag står framför bilen dvs insuget och det låter som de är det där spjället (exakt den du länkar till där) som typ är i stängt läge just när de brummar och de låter isf logiskt men frågan är om de är felet just är där eller om de är något som "triggar" den fela om ni förstår vad jag menar.

Så med tanke på de fina vädret fortsätter så kan man stå ute utan frysa ihjäl så ska ta mig närmare titt mot spjället idag några tips?
Ca
31
CarTech
BMW 330i -03
Okej, hur ofta uppkommer problemet? Är det en gång i veckan, månaden, varannan tur? För som jag förstår så går bilen riktigt mellan problemet, kan det vara så att problemet inte har visat sig när de testat turbon? Nu är det spekulationer men för att få mer insikt vad som händer så måste man fånga ögonblicket då bilen går dåligt och om det inte händer så är det svårt att ställa en diagnos.

Men det faktum att du, känner att du tappar turbotrycket, har en felkod på turbo regleringen. Visar på att något inte levererar.

Nu har jag inte koll vilka parametrar Carly kan visa men d bör få upp saker som boost Setpoint, Actual bu bör även ha boost plate duty % eller liknande.

Angående spjället så har den några funktioner, hjälpa till med EGR, DPF, nödläge, samt att minska vibrationer då du stänger av bilen. Men annars så ska den vara öppen. Det ska finnas öppnings värde i datorn för spjället. Kan också vara en ide att kolla på när problemet är där.

Ja, i det här läget känns det som mer fakta om vad som händer när problemet är där innan jag kan ge mer teorier. Lycka till.
bu
193
burner
M2 lci -18
Nu är problemen varje gång man kör tyvärr.. dock funkar den bra när bilen stått ett tag eller över natten när den är kall. Var och fick nya sommardäck på nu imorse och funkade felfritt dit men hem slöare än tåget dvs den gick väl i felsäkertläge. Jag hann aldrig skruva kolla igår på insuget och spjället men ska iväg med bilen till verkstaden efter lunch idag så skulle han kika lite mer och kanske prova turbon nu när den går dåligt. När jag kom hem nu innan lunch tycker jag har nått elektrisk-ljud/vinande ljud nu när den går riktigt dåligt (går typ inte köra fortare än 60 och inge kräm alls) Inte klassiska turbovinande ljudet men kanske kan vara början på det vet man ju aldrig. Och när jag hade huven öppen så gasade jag lite och hörde rätt tydligt från insuget nått med spjället om den försökte/ville öppna för jag gav på gas eller vad de vet jag inte. Men får se vad dom säger i eftermiddag iaf så får jag återkomma här sen.

Ang Carly kan jag typ bara läsa/nolla koder och koda lite, jag har inte deras egen dongel isf kan man rensa DPF och se massa live parametrar osv.
bu
193
burner
M2 lci -18
Typiskt så gick bilen felfritt och var superpigg igår när jag skulle till verkstaden, typsikt! De mätte turbon igen men eftersom bilen funkade nu så gav den inge fel osv.. MEN däremot tror dom de kan ha hittat felet, de var hål i avgasröret vid flätan så min teori att den blev typ överhettad verkar stämma då hålet på avgasröret var i närheten av turbon som i sin tur skickade heta avgaser på turbon som sen sade ifrån. Låter de rimligt? eller kan de mycket väl vara något annan också? De ska laga de där men när vet jag inte hoppas på denna vecka men nu är jag borta på jobb till mitten av nästa vecka men bilen är hemma hos dom iaf.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.