|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en 523 LCI 2007 dvs med N53 motorn. Har problem med gul motorlampa och felkod (Carly): 2D16 Air mass meter. 2D0F Air mass meter / Lambda probe heating after catalytic converter, triggering: Short circuit / heated film sensor for measuring air mass / Lambda probe heating after catalytic catalyst activation: short circuit to positive. samt ibland: 2EF7 Map controlled thermostat / misfires:injection shutdown / Engine misfire: injection shutdown. Luftmängdmätaren är utbytt och jag har kopplat ur lambdasonderna en efter en för att se om 2D0F koden försvann, då jag tänkte att nån lambda kanske kortslöt sin "heating", men det gjorde det inte. (Har resettat felkoderna mellan varje test) Nån som har en idé vad det kan vara, för nu börjar jag ge upp? Funderar nu på att lämna in den på en större Mekonomen verkstad, för att kanske spara lite pengar jämfört med BMW, men funderar på om de har lika bra diagnos verktyg och kan fixa felet lika effektivt, utan att det drar iväg i timmar och onödiga partsbyten? //Lasse | |
|
enligt här så ger inte 2EF7 någon motorlampa: Länk kan det vara en läcka på någon slang på insuget, lätt att kolla igenom genom att börja vid MAF sensorn, se här: Länk FAF |
|
|
Tack, precis som du skriver måste det vara 2D16 och/eller 2D0F som ger motorlampa, då dessa koder alltid dyker upp, vilket inte 2EF7 gör. Hittade ingen felsökning guide för insuget på det du länkade till, men jag tror det måste vara ett sensor fel eller dyligt "el" fel, då 2D16 och 2D0F enbart pekar på det, samt att vid vakuum läckage brukar man ha ostadig tomgång, vilket jag inte har. Tomgången är tvärstadig. Tack i alla fall. ;-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.